Svensk skola halkar efter

I Svenska Dagbladet läser vi en mycket bekymrad huvudledare. Ledarredaktionens chef P J Anders Linder skriver under den raka rubriken “Sverige nu efter Ungern, Slovakien och Ryssland“:

Man fick leta förgäves efter Sverige igår morse när BBC publicerade en ny rankning av världens bästa skolsystem. Bredvid nätartikeln, där det konstaterades att Finland och Sydkorea gör bäst ifrån sig, låg en tjugo-i-topp-lista. Där fanns Danmark och Ungern, Slovakien och Ryssland. Men inte Sverige. Hade vi alldeles glömts bort?”

Det visade sig att rapporten The Learning Curve 2012 inte glömt Sverige, men att vi fanns först på 21:a plats bland de 40 studerade länderna. Linder fortsätter:

“Överst på undre halvan: bra eller dåligt? Det beror på vad man har för ambitioner. Jag tycker att det ger klart större skäl till ansträngning än till belåtenhet. Allra helst som trenden pekar åt fel håll. Under lång tid har svenska elever gjort allt sämre ifrån sig i de internationella kunskapsjämförelserna.”

Linder nämner dels Saco:s undersökning över akademikers livslön, som bla visar att just gymnasielärare kommit sämst ut av alla akademikeryrken. Dessutom lyfter han fram det problematiska med den lärarutbildning som reformerades 2001 (och sedan revs upp 2011). Bloggen har skrivit om detta  här.

Linder avslutar sin artikel med följande uppmaning:

“På allra senaste tiden har ett renoveringsarbete börjat. Något viktigare för skolan är svårt att tänka sig. Släpp det inte med blicken! ”

Kommentarer (4)

  1. Roger skriver:

    vad ska man säga. Jag kan erkänna att jag tappar sugen. Jag tycker inte jag gör något mannat än jobbar, mina kollegor gör det också. Allt man sedan tycks få höra är att vi lärare jobbar fåör lite, har för lite kunskaper och att svensk skola bara blir sämre. Kan det vara något fel i hur skolan styrs, eller ?

  2. JL skriver:

    Jag har bara en fråga – när får vi arbetsro? När ska vi sluta försöka förbättra, förändra och hitta på snabba lösningar? Skolan genomgår en jättestor förändring just nu, låt oss se resultatet av den innan vi förändrar allt igen.

  3. Thomas Sköld skriver:

    Prio 1 förstatliga skolan. Det är pinsamt att följa kommunalpolitikernas klavertramp och se hur moraset fortsätter inom skolan. En total brist på respekt för de som arbetar i skolan med SKL som härförare.

  4. Marlene skriver:

    Jag börjar fundera på om det är dags att titta på NÄR eleverna börjar tappa sina kunskaper eller halka efter övriga världen om man säger så istället. Jag är lågstadielärare och har i år en trea. När jag jämför deras kunskaper med det som står i läroplanen och mot de nationella proven som mina elever skall göra i vår så ligger nästan alla mina elever på en nivå som gör dem godkända. Visst finns det elever som kommer att ha svårt att nå målen beroende på skriv och lässvårigheter eller dylikt, men de allra flesta kan det som det står att de ska kunna. Så om vi då skulle göra en jämförelse med andra länder i år tre skulle de då fortfarande ligga på 21 plats? Så frågan blir om de tappar redan från början eller är de längre fram som de gör det? Kan de vara så att vi har för låga krav på deras kunskaper redan från skolstart?

    En annan fråga är vad är de för kunskaper de jämför mellan länderna. I vår nuvarande läroplan så är det förmågorna vi skall bedöma. Det viktiga är inte att kunna räkna ut rätt svar i uppgiften i matematik utan din förmåga att reflektera, analysera och jämföra sannolikheter och skillnader mellan de olika svarens möjligheter att visa på samband:-) Är det de faktiska kunskaperna de jämför eller är de förmågorna? För är det inte förmågorna så kommer vi snart att placera oss ännu längre ner på listan.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)