Skolan politikerna gjorde sig av med

I dag läser vi en mycket berömmande men samtidigt till innehållet mycket bekymmersam  recension av Per Kornhalls bok ”Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall”. Den stora frågan som boken väcker är varför Sveriges politiker förstörde världens kanske bästa skola – och framförallt – varför de inte vill laga den?

Det är Ola Larsmo som i DN Kultur skriverom Kornhalls bok. Tyvärr hittar vi ingen länk till texten på dn.se. Därför tillåter bloggen sig att citerar en del. Recensionen har rubriken “Det avreglerade landet. Lärorikt om hur den svenska skolan gick från världsbäst till underkänd”

Ola Larsmo konstaterar att
“Det är länge sedan Sverige gick att beskriva som Landet Lagom. Återigen sticker vi ut i den internationella statistiken, som ett land som gått ovanligt långt i avreglering och privatiseringar. Brittiska The Economist har i en serie artiklar skildrat vad man kallar ‘The new Swedish model’. ‘Lite mer ojämlikt, mycket mer effektivt’, skrev tidningen gillande i oktober förra året, och har uppehållit sig vid skolan och vården, där Sverige, fortfarande enligt Economist, ‘utfört djärvare experiment än någon annan’.

Economist har rätt: Ingenstans i världen för man över skattemedel direkt till vinstdrivande friskolor så som sker i svenska kommuner. Där kan vi, med Economist, tala om en ‘ny svensk modell’ vi är ensamma om.”

Larsmo påpekar att Kornhall understryker att det utförs ett fantastiskt arbete i många skolor och inte är ute efter att piska lärarkåren. Men Larsmo konstaterar Larsmo, ser vi att “nästan alla kurvor i bokens diagram pekar nedåt. De elever som saknar funktionell läsförmåga – alltså att kunna tolka till exempel en tidningsartikel – går från 12 till 18 procent på tio år. Under samma period fördubblas antalet elever som inte får godkänt på nationella prov, från 10 till 20 procent. Och antalet elever med avklarad gymnasieutbildning faller från nittiotalets mitt från 90 till dagens 75 procent.”

Han skriver vidare:

“Den kritik Kornhall sammanfattar i boken står på stadig vetenskaplig grund, men verkar inte nå in i riksdagens plenisal, där värdeord som ”valfrihet” fortsätter att vara viktigare än verkligheten. Kornhall gör sitt bästa för att vara konstruktiv och viker slutet av sin bok till konkreta förslag: återförstatliga, avskaffa vinsterna (som i alla jämförliga länder), gör upp med pappersraseriet, ge åter lärarna kontinuerlig fortbildning. Och så vidare, alltsammans förnuftigt, och sådant som de flesta som försökt följa med i skoldebatten känner igen. Och samtidigt på ljusårs avstånd från de stora partiernas agendor.

Vi hade en skola som gick att beskriva som en av världens bästa. Men det är mer än tjugo år sedan. Per Kornhalls bok är den hittills bästa sammanfattning jag läst om hur det gick till när vi gjorde oss av med den.”

Den som vill läsa ett komprimat av Kornhalls bok kan läsa den debattartikel som Per Kornhall och Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner hade i Aftonbladet förra veckan. I “Stoppa barnexperimentet på svensk skola” ger de två några förslag på vad som kan göras för att få skolan på rätt köl igen.

Men frågan är, som Larsmo påpekade, om politikerna ids lyssna. Det är som om all förmåga till kritisk granskning rinner av dem när det handlar om att se strukturella systemfel i skolan. Istället vill våra politiker tala om detaljer i skolan, som om de själva vore lärare.

Om de bara ville sätta de rätta ramarna, garantera den rätta finansieringen och ta det övergripande ansvaret så står det en hel lärarkår beredd att åter bygga världens bästa skola. Om de får chansen, och inte stoppas av bland annat kommunpolitiker som struntar i att hålla kvaliteten på skolorna.

Kommentarer (5)

  1. Danfan skriver:

    Ja, se bara hur illa det är med stavning och korrekturläsning i många artiklar.

  2. Fröken Ann skriver:

    Tack Zoran, för förtroendet! Jag är också övertygad om att lärarna står beredda och att vi alla skulle lyckas om vi bereddes chansen!
    Men vi kan inte stå och vänta på mirakel. Vill man få något gjort … du vet 😉 Så vi har startat #skolvåren. Där skall vi tillsammans bygga världens bästa skola! Vi skulle tycka att det vore jättekul om LR också kom med och byggde tillsammans med oss. Vi har fått stort gensvar på kort tid men tyvärr har LR varit tysta. Så här kommer en officiell inbjudan till dig, och alla andra i förbundet, att delta på #skolvåren afk Varberg 18-19 juni i år – en mötesplats för alla skolutvecklare, politiker, näringsliv, föräldrar, chefer, anställda och alla tänkbara med intresse för skolan. Alla som vill bidra till ett hållbart lärande samhälle! Anmäl er på http://www.skolvåren.se så kör vi! 😀

  3. Renata Helenson skriver:

    … men det handlar ju inte bara om politiker. På Skolverket sitter ju ungefär samma gummor och gubbar som förut. De skapar ramar och lagar i enlighet med gamla floskler och slogan; makt åt eleven, fri lejd åt föräldrar och fina handlingsplaner för det mesta! Och jag påstår: för att rädda skolan behöver vi göra allt detta tvärt om!

  4. Anders Blomgren skriver:

    Läs gärna Per Kornhalls bok ”Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall” och fundera på vad det politiska syftet var från början. Men, som ett känt fackligt ordspråk lyder: “Underskatta aldrig arbetsgivarens dumhet”!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)