Skolan alltmer orättvis

Måndagens stora skolnyhet i Almedalen i var Lärarnas Riksförbunds rapport om ökande betygsskillnaderna mellan elever med fattiga och med rika föräldrar.

Läs rapporten direkt på Lärarnas hemsida, Rika barn lära bäst?

Nyheten om rapportens resultat spreds av såväl Dagens Nyheter, SVT Rapport, TV4 Nyheter och Aftonbladet, bland andra.

Läs också Metta Fjelkners debattartikel i Expressen, ”Arbetarbarnen förlorarna igen”. 

Almedalsveckan har fått en bra start där skolan ställs i centrum. Sverige börjar i skolan, som Lärarnas budskap var i en gammal kampanj, som dock fortfarande är angelägen.

Kommentarer (0)

  1. Maria skriver:

    Egendomlig problemformulering!!

    Tydligen ger de fria valen motiverade elever bättre möjligheter till utveckling. Skolan kan ha målsättning att ge sitt bidrag för att ala ska få samma chans.Men det är en utopi och en felaktig målsättning att alla skall nå samma resultat.Skolan måste trots att det strider mot den politiskt korrekt målade fasaden erkänna föräldrarnas och elevernas egna stora ansvar för skolarbetet. Lärarförbundet har själv bidragit till skolans förfall genom att sätta l noll och intet värde på kompetenta lärare och lade sig platt för den socialdemokratiska dogmerna som bygger på ett grundläggande kunskapsförakt.

    Lärarhögskolan är en nationell tradgedi och en haverikommission borde tillsättas bums!!

  2. Leif Jaxmar skriver:

    Jag blir mycket tveksam – och besviken – till sättet att ge intrycket av det är “de rikas” barn som får bäst betyg i skolan, som skedde i kvällens Rapport.
    Är den korrekta slutsatsen inte snarare att de som har bra (höga) inkomster också en gång har jobbat hårt med sina studier eller insett behovet av att fokusera på dessa och att väl göra sin hemläxa, för att kunna lyckas i sitt senare förvärvsarbete och karriär.
    Denna insikt förmedlar dessa framgångsrika föräldrar till sina egna barn för att hjälpa och pusha dem till egen framgång.
    Jag tycker att nyhetsförmedlingens (usla) analys av orsakssammanhangen ofta ger en obehaglig känsla av att vilja skapa en vänstervriden vinkling av fakta för att skapa rubriker snarare än att verkligen göra en sakligt korrekt analys.
    Jag blir vid dessa konstiga inslag väldigt besviken på nyhetsmedia i det oberoende SVT !!!

  3. Anna skriver:

    Jag läste rapporten och jag måste säga att man svänger sig med “höginkomsttagare” och “låginkomsttagare” utan att definiera några intervall för dessa begrepp. Det enda som står i rapporten är att man har delat in inkomstintervallen i fyra grupper – de 25 lägsta observationerna av 100 osv. Detta säger egentligen ingenting.

    Särskilt så säger det ingenting om hur rikt eller fattigt man lever. En person med låg inkomst kan leva bättre än en person med medelinkomst.

  4. Mia skriver:

    Rent korkat, självfallet har “rika” barn bättre förutsättningar. Inte bara inom skolan, utan alltid. Det enda sättet att slippa undan det “problemet” är genom att införa planekonomi och förslöa skolan så att alla kommer ur den lika dumma.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)