Skola i Kävlinge faller igenom

I veckan har Tolvåkersskolan i Löddeköpinge i Kävlinge kommun stått i mediafokus i Skåne. I Sydsvenskan kunde vi läsa en ny skildring av hur en skola totalt faller igenom och där ansvariga tjänstemän och politiker står handfallna.
Lärarbyten på löpande band (över 50 på två år, närmare bestämt!), utvecklingssamtal som uteblir och inga omdömen som kan ligga till grund för betygen.

Lärarnas Riksförbund har kämpat under lång tid för att förbättra situationen i skolan. Men först när föräldrarna gjorde en hemställan om tvångsförvaltning,(alltså en begäran om att ett utomstående organ ska ta över driften av Tolvåkerskolan) till utbildningsdepartementet började det hända saker.

Detta fick också Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner att reagera. Hon är kritisk till att det varken är tjänstemän eller ansvariga politiker som kallade till krismöte.

”Det är djupt tragiskt att föräldrar ska behöva ta initiativet. Varningsklockorna borde ha ringt långt tidigare.”

Enligt Metta Fjelkner är det uppenbart att ansvariga tappat greppet. Hon stödjer föräldrarnas krav på tvångsförvaltning.

”Det är en akut situation, och regeln finns för att man ska tillämpa den”, säger Metta Fjelkner till Skånskan.

I en annan artikel i Sydsvenskan påminner reportern om en nyligen publicerad debattartikel där Metta Fjelkner skriver om att ansvaret för landets utbildningsnivå inte bör läggas på kommunpolitikernas axlar. Rubriken är “Lars-Göran i Svinarp ska inte styra skolan”.

”Det var en slump att Starke man spelas in i Kävlinge. Men när det är ett så här prekärt läge så är det just då staten skulle peka med hela handen. För skollagen är klar. Eleverna har rätt till undervisningen. De har rätt att ha en ambition att komma vidare och rätt till utvecklingssamtal. Det är inte något de ska behöva be om”, säger Metta Fjelkner till tidningens utsända.

På fredagen gick också Skolinspektionen ut och meddelade att man har beslutat att omedelbart göra en inspektion på Tolvåkersskolan.

”De punkter som kom fram i anmälningarna är allvarliga”, säger Ebba Svartz, undervisningsråd på Skolinspektionen till Sydsvenskan.

Avgörande för beslutet om en inspektion var att det kom flera anmälningar som pekade på samma sak: att eleverna kanske inte fått den utbildning de har rätt till på grund av många lärarbyten. Det ifrågasätts också om elever som har velat nå längre än G har fått den möjligheten och om lärarna kan sätta ett rättvist betyg på eleverna.

Efter denna rapportering är det lätt att förstå varför så många lärare vill ha ökat statligt ansvar för skolan.

Kommentarer (2)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)