Så här var lärarlegitimationen tänkt att fungera

Idag läser vi om sångerskan Idde Schultz som nu studerar för att bli behörig lärare och för att kunna bli legitimerad. Precis så som var grundtanken i legitimationsreformen vars syfte är att stärka kvalitén i skolan.

I “Mångsidig sångerska pluggar till lärare” på Sydsvenskans Famijesida läser vi med anledning av att Idde fyller 50 år snart att hon nu vid mogen ålder läser in kurser så hon kan bli behörig och få en lärarlegitimation. Idag är hon sånglärare på Fryshusets gymnasium.

“Efter snart tio år i yrket håller hon nu på att läsa in en rad kurser för att få sin lärarlegitimation. Nästa år ska det vara klart, och då kan hon titulera sig yrkeslärare med estetisk inriktning mot musik.

Att börja plugga som 48-åring har varit mestadels kul, menar Idde Schultz. Hon har fått djupare insikter både i musiken och i läraryrket.

– Det svåraste är att få eleverna att våga och sjunga ut och använda kroppen. Då kan man behöva lirka och vara lite försiktig. Det bästa med jobbet är att det är väldigt roligt och kreativt. Och jag tror verkligen att musik och att musicera gör oss glada. Man går in i känslor och det blir en massa vibrationer i kroppen. Musik sätter igång saker.”

Och det var väl just så här som lärarlegitimationsreformen skulle fungera. 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)