Läxhjälpsdebatt provocerar lärare

Synen på läraryrket är en fråga som Lärarnas Riksförbund kämpar med dagligdags. I veckan var det dags igen för generaliserande uttalanden om lärare.

Under rubriken “Har läxhjälp blivit en statusmarkör?” diskuterades under måndagens Studio Ett det nya utökade Läx-Rut, som ger möjlighet att få skatteavdrag för läxläsning och mycket annat i gymnasiet, som exempelvis personlig tränare.

I programmet gjordes ett uttalande av en medarbetare på Röda korset som upprört flera lärare. En civilingenjör som kommer till Röda Korset två gånger i veckan som volontär för att hjälpa eleverna med sina läxor, sade han ville bli lärare men avråddes på grund av lärarnas dåliga status.

På frågan varför behöver så många elever hjälp så sade han bland annat att eleverna inte förstår  lektionen, att läraren hinner inte med, samt många elever klagar på grund av att lärarna är dåliga.

En lärare som lyssnade på programmet säger:

“Röda korset har ingen kompetens att bedöma om vi bra eller dåliga de ska inte vara med och driva oss ännu längre ner. För det är skilnad att undervisa två kvällar i veckan och leka superlärare än att arbeta som lärare på heltid. Jag är trött på alla experter som tror sig veta hur skolan ska vara, men själv har denne valt ett välavlönat yrke… ”

Ja, man kan förstå den lärare som får nog. Därför fortsätter Lärarnas Riksförbund att arbeta för ett återupprättande av läraryrket. I det stora som i det lilla.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)