Lärarnas bokmässa

Bokmässan i Göteborg som avslutades i helgen är alldeles speciell och rentav ett litet paradis för den läsande och bokglade besökaren. Själv har jag besökt mässan nästan varje år sedan 1989 och alltid blir jag drabbad av bokens kraft och samtalets förmåga.

Mässan är Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen. I år var det närmare 100 000 personer som passerade entrédörrarna.

Målgrupp lärare
Bland målgrupperna har lärare och bibliotekarier funnits sedan starten. I år var lärarna verkligen synliga på många sätt. Lärarnas Riksförbund fanns bland annat i det så kallade ”Molnet” där fler aktörer samlades för att lyfta skolans roll på mässan. Men också genom att arrangera flera seminarier om brännheta frågor om hur vi främjar verklig tolerans och motverkar främlingsfientlighet. Det fanns även samtal om skolan och yttrandefriheten i Sverige och i Ungern och hur man arbetar med hållbar utveckling, såväl ekologiskt som mänskligt.

Dessutom spelades flera intressanta samtal av Lärarpodden. Samtalen tar upp bland annat sfi-undervisning, interkulturella klasser, digitala verktyg i klassrummet, tolerans i skolan och i klassrummet, genusforskning i slöjdämnet, vägen till en mobbningsfri skola, hur skolan kan lyfta sig i Sverige och i Europa…

För den som vill följa vad förbundet gjorde under mässan finns mer information här. Det var verkligen en lärarnas bokmässa, ständigt hördes hänvisningar till skolan och till läsningens vikt och grundläggande funktion i ett demokratiskt samhälle.

Tillgång till läromedel granskades
Ett seminarium som fick en hel del uppmärksamhet var det som handlade om problemen med att få läromedel som kan användas skolan. Trots att kommunerna lägger mångmiljonbelopp på att digitalisera undervisningen så är ofta de digitala läromedel som finns undermåliga – eller saknas helt. Något som blev en nyhet när Svenska Dagbladet på torsdagen berättade om den nya undersökningen som Lärarnas Riksförbund presenterade på mässan ”Kostnadsökning eller kvalitetsminskning”. Rapporten lyfter också fram i en debattartikel på fredagen, ”Lärare efterlyser digitala läromedel”.

Tolerans och yttrandefrihet
Bland det mest angelägna som diskuterades handlade om hur man arbetar för tolerans och hur yttrandefriheten hanteras i skolan.  I den namnkunniga panelen deltog bland andra Mona Sahlin, Bo JanssonBengt Westerberg och Christer Mattsson.

Svaret hur toleransen ska öka och främlingsfientligheten minska är dialog i stället för konfrontation.  Christer Mattsson menade att den politiska polariseringen var ett klassrumsproblem för tjugo år sedan – nu finns den i hela samhället. Att arbeta för tolerans är en huvuduppgift för den svenska skolan. Men den konfrontativa pedagogiken måste ersättas med en uthållig dialog.

Ett av årets teman var ”Yttrandefrihet” och årets land var Ungern. Båda dessa teman möttes i Lärarnas Riksförbunds program. I ett samtal mellan den ungerska läraren Judit Benyovszki och hennes svenska kollegor Åsa Fahlén och Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson framkom både likheter och skillnader mellan de två ländernas syn på skolan.

Temalandet Ungern har beskrivits som “Europas HR-värsting”. En bok som beskriver vad som händer i Ungern är “Tystnadens triumf”, som man kan läsa mer om här.

Boktips om diktatorers arv
Slutligen kommer två tips på böcker som ramade in bokmässans teman: “Hej herr diktator! om Ungern under Orban” som visar vad som egentligen händer i landet, samt boken om Eritrea – Gränslöst land och där man får en förståelse för bakgrunden till att den svenske medborgaren Dawit Isaak suttit fängslad i fjorton år.

Inför bokmässan skrev för övrigt 82 mediechefer under på en debattartikel för att Isaak måste befrias och att det är dags för Sveriges regering att pröva andra metoder än den tysta diplomatin.

Frihet och demokrati, samt tolerans och respekt för våra medmänniskor är något vi lär oss och måste kämpa för. Den kampen börjar i skolan.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)