Lärarna måste få ägna sig åt kunskapsuppdraget

Alla som arbetar i skolan vet om hur det ligger till. Nämligen att lärare får ägna sin arbetstid åt så mycket annat än att undervisa eleverna och planera och följa upp lektionerna. Istället installerar de datorprogram, städar klassrum, mejlar föräldrar och har möten med kuratorer.

I Dagens Nyheters artikel “Lärarnas arbetstid fylls utanför lektionssalarna”  läser vi om sju högstadielärare från olika delar av landet som klockat sin arbetstid, minut för minut. Resultatet visar att flera av dem lägger över en tredjedel av arbetsveckan på de “osynliga” arbetsuppgifterna.

Läraren Martin Larsson på Vallåskolan i Halmstad, som ägnade över 40 procent av sin arbetsvecka åt annat än undervisning, säger till tidningen:

”Jag blev faktiskt lite chockad att det var så pass mycket tid som gick åt till annat”.

Vi påminner om att förra året vann Lärarnas Riksförbund Stockholm mot den kommunala arbetsgivaren i huvudstaden, som ålades att böta två miljoner kronor om man inte vidtog åtgärder för att lätta på lärarnas orimliga arbetsbörda. Ännu tycks det inte ha lett konkreta resultat.  Ordföranden i LR Stockholm, Ragnar Sjölander, säger idag krasst till bloggen om arbetsgivarnas insats:

“De har byggt en apparat med processer kring arbetsmiljön, men lärarna märker föga förbättringar eller i värsta fall bara försämringar.

Och Lärarnas Riksförbund fortsätter kampen. Idag kan vi också lyssna på ett inslag i Sveriges Radio från Karlshamn, “Stress får lärarfacken att sätta ner foten”.

I regeringsförklaringen skrev Socialdemokraterna och Miljöpartiet att lärares administrativa börda ska minska under den kommande mandatperioden. Hur det kommer se ut presenteras i statsbudgeten inom kort. Tidigare har det talts om att anställa fler lärare, men också annan personal, som specialpedagoger, elevhälsa eller administratörer.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson säger till DN att han välkomnar politikernas förslag om att minska på dokumentationskraven men han ser också risker i att arbetsgivare i stället tar chansen att utöka undervisnings tiden med fler klasser eller elever.

”Då vet vi inte längre vad vi vunnit på att minska dokumentationen. Jag anser att en begränsning av undervisningstiden måste till för att förändringarna ska få effekt på kvaliteten i skolan”, säger Bo Jansson som får medhåll av flera lärare.

Skolverket gjorde en ambitiös genomgång 2012 av hur lärarnas arbetstid såg ut i rapporten “Lärarnas yrkesvardag”.

Bo Jansson och Gustav Fridolin har tidigare gått ut och krävt att lärare ska få ägna mer tid åt undervisning och mindre åt administration. Se debattartikeln i Aftonbladet, ”Ge lärarna möjlighet att göra sitt jobb”.

Där skrev man:

”Undervisning är lärares huvuduppdrag, och att den ska fredas för att kunna hålla högsta kvalitet. Lärares tid att förbereda sina lektioner, såväl ensam som kollegialt, och att göra det efterarbete som behövs med spontana samtal med elever och allt annat som sker vid sidan av lektionstillfället måste öka. På sikt är det rimligt att lärare ska ha lika mycket tid till det arbete som gör att undervisningen håller hög kvalitet, som den tid man har till lektionsgenomförandet.

Ansvariga måste ha modet att förhålla sig till den bild av läraryrket som då framträder och bestämma sig för att ta bort uppgifter och överlåta uppgifter till andra kompetenser i skolan. Det krävs att balansen mellan läraruppdragets olika delar säkras.”

Nu är det upp till bevis för regeringen och för utbildningsminister Gustav Fridolin.

Kommentarer (5)

  1. Gloria skriver:

    snälla Fridolin

    ta bort förstelärartjänsten
    här på Lidingö behöver förstelärarna INTE GÖRA NÅGONTING ALLS !!!

    tycker du att denna variant är rättvis ?

    bäst ta bort det !!!

    tack ska du ha

    gloria

    • Zoran Alagic skriver:

      Hej Gloria,
      Men det är ju det ursprungliga målet med förstelärarreformen. Att lärare ska få ägna sig åt undervisning och slippa lämna klassrummet och eleverna när de vill göra en lönekarriär. Att lasta på förstelärare allt annat än undervisning och ta bort dem bort från klassrummet förfelar syftet helt.
      Hälsningar Zoran

  2. Hasse skriver:

    Inget emot förstalärare om inte kommunerna missförstår det hela som hos oss.
    Här är det inte det viktiga hur duktiga lärarna är utan vem som är kompis med rektorerna och det känns inte så bra.
    Bättre styrning på förstelärartjänsterna borde det vara så att alla ämnen får förstelärare.
    Men det finns mycket annat som kan ordnas till med och det är det overksamma blankettsystem som inte leder till annat än fler möten och mer obetald arbetstid, dvs planeringstiden/rättningstiden får förläggas på kvällen istället, det är för mycket sådant obetalt arbete just nu för oss lärare så ta och fixa detta nu.

    //Hasse

  3. Iza skriver:

    Anställ fler lärare så att undervisningstiden kan fördelas på fler personer. Där är lösningen.

    Och ja absolut, ta bort förstelärartjänsterna. Lärare som sitter och klipper och klistrar ur forskning och låter oss andra lärare göra jobbet som de sedan sammanställer och rapporterar i någon fin kvalitetsredovisning. Inga föredömliga lärare, en har till och med sagt att hon egentligen hatar barn. En annan vägrar undervisa barn med adhd och har fått bort dem från sin klass. Detta är helt sant och så tragiskt. Se över denna reform, granska förstelärarnas arbete. Gemensamt är att de är rektorns polare.

  4. Pekka Karvonen skriver:

    Frågan är inte OM förstelärarsystemet kommer att försvinna, utan hur många år det tillåts förgifta arbetsmiljön ute på skolorna innan polletten trillar ner även för den siste med makt över reformen. Gemensamt för de flesta som kramar reformen är att de själva inte undervisar eller att de valts till förstelärare.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)