“Det är allas ansvar att gripa in när man ser mobbning”.

På torsdagen diskuterades det ständigt återkommande problemet med mobbning i skolan i TV4 Nyhetsmorgon.

I dagarna drar skolan igång igen för 1,4 miljoner barn och ungdomar. Och liksom i övriga samhället finns mobningen i skolan. En undersökning från Friends visar att skolpersonal inte alltid ingriper trots att de enligt lag är skyldiga att göra det. Men målet måste var att den inte ska förekomma alls. Bara så kan vi stoppa mobbningen att överföras till nya generationer. Vad kan vuxenvärlden göra? Vad kan föräldrar göra? Vad kan skolan göra? Och vad kan skolledningarna göra?

Se och lysna till samtalet i  TV4 Nyhetsmorgon “Det måste finnas nolltolerans mot mobbning

I samtalet deltar ungdomscoachen Björn Hultman, som själv mobbades under nio år, berättar hur elever som råkar ut för mobbning känner när inga vuxna griper in. Anders Almgren, lärare och vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, berättar varför han tror att lärare inte alltid ingriper och Christina Stielli, föreläsare och författare, tipsar om vad man som vuxen ska göra när man ser mobbning: “Det är allas ansvar att gripa in när man ser mobbning”.

 

 

Kommentarer (3)

  1. timp skriver:

    Tala klarspråk. Har anti-mobbning en högre prioritering än allt annat en lärare kan ha för sig – lektioner, planering, rättning – och blir hon befriad från sånt hon missat, när hon kommer tillbaka till klassrummet eller skrivbordet efter att ha tagit itu med mobbningen? Eller övertid? “Jag var i korridoren och tog itu med eleverna X, Y och Z. 8b’s prov blev alltså inte rättade på min håltimme. Kan jag få en timmes övertid för att sitta kvar efter kl 16 och rätta dem?” Lärare blir utsatta för tillräckligt mycket moralisk utpressning som det är utan ytterligare en börda på samvetet.

  2. Björn Hultman skriver:

    Till Timp,
    tänk att det finns lärare som inte förstå sambandet mellan elevernas mående och prestationerna i skolan. Det är där problemet ligger! Att inte fokusera på att eleverna ska må bra, är som att även förhindra till att eleverna kommer upp nå målen. Otroligt dåligt argument om det där med övertid och andra saker går före. Skärpning.

  3. Mimmi skriver:

    Björn, det är självklart att antimobbningsarbete är högprioriterat (eller bör vara det), såväl ur perspektivet att alla har rätt till en trygg arbetsmiljö, som ur perspektivet att skapa förutsättningar för lärande (vilket på många sätt är samma sak). Problemet är att det inte överhuvudtaget räknas in i lärarnas arbetstid, när man sätter tjänstefördelning, vilket det borde göra. DÅ hade man verkligen kunnat göra skillnad. Om man inte anser att tid ska avsättas till detta – synligt – så menar man att lärarna ska arbeta med dessa frågor på sin fritid, vilket till slut leder till utbrända lärare, vilket leder till sämre situation för eleverna. Det är det läget vi befinner oss i nu. Detta arbete måste också få ta tid – men det ska vara arbetsgivaren som står för tiden och möjligheten att göra ett bra jobb. Strukturen måste helt enkelt förändras. I ett läge där mobbning ökar på en skola behöver man dra ner på undervisningstiden för att möjliggöra för lärare och annan skolpersonal att ägna sig åt dessa frågor. Detta utöver att det ska finnas tid åt proaktivt arbete för att förhindra att det överhuvudtaget uppstår.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)