Den engagerade läraren gör skillnad

”Den engagerade läraren” är en uppmärksammad bok som Lärarnas Riksförbund står bakom. Den tar upp hur viktiga lärarna är, och vilken stor betydelse en lärare som ser den som känner sig osynlig, eller den som mobbas, har.

I går inleddes som vi nämnt en ny serie under Dagens Nyheters vinjett Insidan. En serie om att Läraren gör skillnad.

Idag fortsätter man berätta om Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och berättelsen om en lärare som gav honom en chans.

Och Vänsterpartiets riksdagsledamot Hans Linde berättar om att lärarna inte ville se att han mobbades. Lyckligtvis var det en lärare som såg Hans och gjorde den avgörande skillnaden.

Även på Svenska Dagbladets ledarsida lyfter man idag fram boken “Den engagerade läraren”. Men då som en avstamp för lyfta den gode läraren och den goda undervisningen. Ledarskribenten Maria Ludvigsson skriver:

”Den bästa läraren var den som trodde att vi kunde klara långt mer än vi själva anade, och hjälpte oss att upptäcka det. Detta var i Malmaskolan i Malmköping för länge sedan, men de flesta har någon lärarfavorit att då och då sända en tacksam tanke. Christer Isaksson har skrivit en hel bok om prominenta personers lärarfavoriter, ’Den engagerade läraren’ (Ekerlids förlag). Men trots att alla, från högsta skolpolitiker till minsta förskoleelev, vet att skolan är helt beroende av lärarhjältar – av alla de sorter – är det ganska tunt med berättelser om den goda läraren. Är hen ens i fokus när vi talar skolförbättring?”

Ludvigsson lyfter fram att när Riksrevisionen på tisdagen presenterade sin analys av Skolinspektionen var det tydligt att ”själva inspekterandet når aldrig det mest centrala. 60 procent av de tillfrågade rektorerna anser inte att Skolinspektionen gjorde någon bedömning av hur skolans lärare lyckades i undervisningen. Man mäter heller inte hur goda elevernas förutsättningar att förbättra sina resultat är.”

Ludvigsson menar att tillsynen i praktiken ofta inriktas ’på brister i olika dokument som åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner.’

”Man missar alltså vad undervisning egentligen ska handla om. Ögonblicken i klassrummen när lärarna får eleverna att upptäcka och lära går inspektionen förbi. Att inspektera är en grannlaga uppgift och Skolinspektionen tycks ha en del att lära.”

När den engagerade lärare får så mycket utrymme och lyfts fram i våra ledande morgontidningar på detta vis, är det ett tydligt bevis för att lärare är precis så viktiga som vi själva minns våra egna lärare. På både gott och ont. Läraryrket är ytterst ansvarsfullt och kräver därför ansvarsfulla personer i yrket, men då är det också viktigt att dessa får möjlighet och förutsättningar att klara sitt uppdrag.

Kommentarer (2)

  1. Sören skriver:

    Maria Ludvigsson säger mer rakt på just det Riksrevisionen påtalar apropå den sk skolinspektionen.

  2. Piera Karlsson skriver:

    Bra att SV/EN tas bort men socialister vill ersätta SV/EN med alla möjliga modersmål. Lärare i fra,ita, deu,spa, kommer ur askan i elden!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)