Att gå ett yrkesprogram är aldrig en återvändsgränd

Låt elever som inte orkar med de teoretiska ämnena få läsa in dem i efterhand. Det tycker studie- och yrkesvägledaren Anette Svensson som även menar att intresset för fordonsbranschen är stort bland de nyanlända eleverna på grundskolan. Hon intervjuas i tidningen Motor-Magasinet.

I senaste Motor-Magasinet hittar vi en artikel som kan vara intressant även för den skolintresserade.  Det är en intervju med Anette Svensson, studie- och yrkesvägledare i Sigtuna kommun norr om Stockholm. Tidningens utsända träffar henne på  Yrkes-SM i Uppsala, och första frågan är vad hon gör där?

“- Jag går runt och lär mig lite om hur det fungera inom de olika yrkesinriktningarna och på utbildningarna. Jag är här som representant för Lärarnas Riksförbund.

Hur ser intresset för yrkesutbildningarna ut bland de elever du möter i ditt jobb?

– Jag jobbar i dag med ungdomarna i grundskolan, men det jag kan se är att det är många som vill bli chaufförer och jobba med fordon, speciellt bland de elever som kommer från andra länder. Men för många av dem är utmaningen att skaffa behörighet till gymnasieskolan, lära sig svenska ordentligt först. Det jag hör från branschen är att man tycker att engelskan är viktig, för man ska bland annat kunna läsa instruktioner på engelska. Och engelskan är ofta en brist hos eleverna med utländsk bakgrund.

– Att gå ett yrkesprogram är aldrig en återvändsgränd i Sverige. Det finns jobb och du får grundläggande behörighet för högskolestudier, så du kan alltid plugga vidare om du jobbat några år och känner att du vill göra något annat.

Den förra regeringen införde möjligheten för eleverna på yrkesprogrammen att välja ett spår med mindre teoretiska studier, som inte ger högskolebehörighet – var det ett misstag?

– Många elever vill inte ha så mycket teoretiska ämnen, utan de vill koncentrera sig på yrkesämnena. Jag kan tycka att det kanske är för mycket för en del elever med att läsa både svenska, matematik och engelska vid sidan om yrkesämnena. De teoretiska ämnena kan man alltid läsa in i efterhand. Det är inte alls så farligt som det låter. Jag tycker det är bättre om yrkeselever får möjlighet att koncentrera sig på att bli bra i sina yrken, så att de blir anställningsbara. Det andra kan de alltid lära sig i efterhand.

Intervju i motormagasinet

Lämna en kommentar

  • (will not be published)