Kort om underbar katederundervisning.

”Det var en gång en prins. Han var lång och stilig med kopparrött hår, välsvarvade ben (ja så snygga ben att de spanska ambassadörerna beskrev dem noggrant i breven till den spanske kungen) en idrottares kropp och han beskrevs som den vackraste mannen i hela kristendomen. Han dansade som en gud, på sin brors bröllop orsakade han nästan skandal genom att dansa så energiskt att han tvingades ta av sig sin juvelprydda sammetsjacka! Han brottades, vann nästan alltid i tornerspel och skrev vackra kärleksvisor. En riktig drömprins. Egentligen hade han bara ett enda fel – han var en yngre son. Han var prins, men skulle aldrig bli kung.”

Eleverna ropar att de vill se bilder. ”Hur snygg är han då, får se?” ”Hur dansade de?” ”Vadå tornerspel?”

Jag visar en bild.
Horenbout_HenryVIII

När eleverna väl kommit över att han inte ser ut som Robert Pattinson och vi har pratat igenom vad som ligger bakom skönhetsideal och deras utveckling, sett ett klipp av tornerspel från Ivanhoe och snabbt pratat om hur man dansade en spansk volta kan vi återvända till berättelsen.

”Vår prins hade nämligen en äldre bror. En bror som skulle få gifta sig med en prinsessa, som var dotter till världens mäktigaste kung och drottning, och vars mamma själv gått i spetsen för sin armé för att besegra morerna”.

En spännande berättelse har alltid lockat och fascinerat. Att få lyssna på någon som berättar en historia, eller som läser högt ur en berättelse, är något som alla kan njuta av. Om man berättar bra, och fångar publiken och lyckas få dem att se historien inför sitt inre öga, kan i princip varje historia bli en härlig upplevelse.

Det här vet de flesta lärare. Vi vet att man kan fånga en klass, en grupp, i nästan vilken berättelse som helst. Om vi berättar den väl, och bjuder in elevernas fantasi och förståelse.

När jag t.ex. försvarar ”katederundervisning”, så är det till stor del detta jag talar om. Det magiska mötet mellan ett spännande material och en fascinerad grupp elever som aktivt är med och utformar berättelsen med frågor och utrop. Det makalösa mötet mellan läraren och eleven när man tagit sig in i den där bubblan där berättelsen, frågorna och samtalet blir ett.

Vi vet också att det krävs mycket av en lärare för att skapa magi av berättelserna. Man måste lyckas skapa bilder hos publiken, man måste bjuda in så att åhörarna också blir deltagare, man måste hitta de fascinerande detaljer och perspektiv som gör historien spännande och minnesvärd. Detta oavsett om berättelsen handlar om en vacker prins, svenska idiom eller derivata. Man måste ha den bredd i kunskaper som tillåter en att fånga upp frågorna, utropen och spinna in dem i den pågående gemensamma berättelsen. All bra katederundervisning är elevaktiv. Alla bra berättelser är på ett eller annat sätt interaktiva.

Man kan naturligtvis skapa magi genom att låta eleverna bidra till berättelserna på olika sätt, skapa, grupparbeta, leta efter sina egna byggstenar. Variation, kollaborativt arbete, learning by doing, flipped classroom – ja använd alla de verktyg som står till buds på det sätt som gynnar lärandet hos eleverna bäst.

Men ibland är sagostunden oöverträffbar. Mötet. Den skickliga berättaren som får elevernas fokus att rikta sig mot historien som gestaltas. Den urgamla, medfödda nyfikenhet som får oss att vilja höra slutet på en spännande historia, och alla de mest fascinerande detaljerna på vägen dit.

När vi bryter för en kort rast hör jag eleverna prata om prinsen på vägen ut ur klassrummet. Hur romantiskt det är att han bär sin hustrus färger och mottot ”Det trogna hjärtat” när han rider tornerspel. Att det är coolt med killar som skriver kärlekslåtar och att de önskar att de kunde hitta en sådan kille som den här prinsen.

Det ska jag nog ta ur dem, så fort de kommer tillbaka!

Ett stort tack till Lars  Gustafsson, för några av de stora berättelseupplevelser jag fått erfara.

Ett stort tack till Lars Gustafsson, för några av de stora berättelseupplevelser jag fått erfara.

Bilder:
Lars Gustafsson By Suz (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Henry VIII Lucas Horenbout [Public domain], via Wikimedia Commons

(Jag spelar in alla föreläsningar, och delar dem sedan med eleverna via vår lärplattform. På så sätt kan elever som inte kan närvara ändå ta del av lektionen, och elever som hellre antecknar i efterhand kan göra det).

Kommentarer (2)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)