Det är här det börjar och vi måste vara där

09.30. Det är måndag och solen strålar. Idag är det en underbar dag. Inte bara för vädret och inte bara för att jag har världens bästa jobb, studie- och yrkesvägledare. Nej, det som kommer förgylla den här dagen är uteslutande att jag får arbeta med vägledning där vägledning bör börja. Senast.
walter2

09.30. Det är måndag och solen strålar. Idag är det en underbar dag. Inte bara för vädret och inte bara för att jag har världens bästa jobb, studie- och yrkesvägledare. Nej, det som kommer förgylla den här dagen är uteslutande att jag får arbeta med vägledning där vägledning bör börja. Senast. Jag ska träffa förskoleklassen och med mig har jag min kollega Walter.

När jag kliver in i klassrummet möts jag av 26 par nyfikna ögon. ”Vem är du?”, ”vad gör du här?”, ”vad ska du göra?”. Så många frågor, så nyfikna, så roligt. Jag börjar med att presentera mig. Sen är det Walters tur. Walter har dock lite svårt att tala för sig själv så jag får presentera honom. Walter är en grön liten sköldpadda med stora ögon och spräckligt skal. Vi inledde passet med att prata om vad studie- och yrkesvägledare är för en yrkesroll och vad jag gör på skolan. Barnen fick veta att jag tidigare arbetat med tre olika yrken och att man alltså inte behöver arbeta med samma yrke hela livet. Vi kom in på att prata om en mängd yrken. Bland annat journalist, brevbärare, brandman och lastbilschaufför. Vi spånade också kring hur många olika yrken det finns på skolan. Vi kom snabbt fram till att det inte bara arbetade lärare på skolan, utan även bland annat vaktmästare, kökspersonal, rektor och skolsköterska.

Sköldpaddan Walter låg hela tiden snällt på ett bord och iakttog de duktiga barnen. Snart fick alla veta att Walter lämnat sitt hem i djurbutiken på Södermalm för att vandra längs Timmermansgatan, ta en liten tur i Tantolunden där Walter hälsade på sina kompisar, innan han begav sig vidare längs Ringvägen, över Skanstullsbron och bort mot Årstaskolan. Walters färd till Årstaskolan tog över en dag! “Wow, så lång tid!?” frågade sig barnen. Ja, så lång tid, Walters tassar är inte så stora. Vi pratade om hur Walter tagit sig till Årstaskolan, några hade tankarna om att Walter kanske simmat över Årstaviken, så var inte fallet denna gång.

Barnen fick veta att Walter var på jakt efter jobb och att Walter kommit just till Årstaskolan för att be barnen om hjälp. Walter kände inte till så många jobb, men trodde att barnen gjorde det! Och visst kände barnen till yrken, en massa yrken! Walter fick många, många bra förslag på olika arbeten. De allra flesta med “sköldpadds…” framför. Till exempel sköldpaddsbrandman, sköldpaddslärare, sköldpaddsbrevbärare osv. En naturlig fråga blev såklart, kan även människor arbeta med dessa yrken? Hela klassen var överens om att så var fallet.

Efter att ha pratat om yrken för Walter tittade vi lite på hur många olika yrken det finns i Sverige idag och vad som ligger bakom ett yrkesval. Några av barnen tyckte att ett arbete skulle vara något man tyckte om och några tyckte att man skulle arbeta med något ”viktigt”. Vi pratade därför också lite om vad ett ”viktigt” arbete skulle kunna vara. Vi pratade också om att man inte behöver veta vad man vill arbeta med när man blir stor, att det är många som inte vet och att det är okej att inte veta. Efter att vi pratat så mycket jobb tyckte Walter att det var dags att bege sig hemåt för att bearbeta alla förslag på arbete, men först ville han gå ett varv i klassrummet och hälsa på alla barnen. Och det fick han.

Forskning visar på att barn begränsar sig vid sex års ålder
Jag anser att vägledning bör börja allra senast i förskoleklass. Här bör barnen få träffa en studie- och yrkesvägledare, ställa alla de nyfikna frågor de har och få bekanta sig med ett, för många av dem, helt nytt yrke. En yrkesverksam de i den bästa av världar kommer få träffa regelbundet under hela sin skolgång. För vägledning gör föga nytta med punktinsatser i årskurs 8 och 9, även om det finns huvudmän och rektorer som tror att studie- och yrkesvägledare kan göra mirakel några månader innan gymnasievalet. Sanningen? Det kan vi inte. Studie- och yrkesvägledning bör vara kontinuerlig under hela grundskolan för att eleverna ska få den valkompetens de har rätt till och behöver för att göra väl grundande val av framtida studier och yrkesinriktning. Och ska man lyssna på senaste rön så börjar barn begränsa sig redan vid sex års ålder. Amerikanska forskare har i en ny studie kunnat presentera att flickor vid sex års ålder börjar associera smarthet med män, snarare än kvinnor. Vid sex års ålder riskerar alltså stereotyper att påverka flickors val i livet.

Vägledningsteorier stöder arbete i lägre åldrar
Att vägledning ska börja tidigt är inget påhitt från den enskilda vägledaren. Skolinspektionen trycker på kontinuerlig vägledning, i sin granskning av studie- och yrkesvägledning i grundskolan från 2013, Skolverket lyfter ständigt fram studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar och något som ska genomsyra hela verksamheten från tidig ålder. Linda Gottfredson är professor i pedagogisk psykologi vid University of Delaware och har skrivit en, i alla fall för studie- och yrkesvägledare välkänd, teori där hon menar att barn redan vid 3-5 års ålder blir medvetna om vuxenroller i världen, så redan i förskolan är det rimligt att arbetet med studie- och yrkesvägledning påbörjas av förskollärarna och barnskötarna, i samverkan med en studie- och yrkesvägledare. Gottfredsons teori, Theory of Circumscription and Compromise, pekar också på att barn i 6-8 års ålder börjar bli medvetna om arbetsroller och de börjar tilldela de olika rollerna kön. Här är det såklart oerhört viktigt att man börjar prata genus kopplat till arbetslivet med barnen i förskoleklass. Här kan man göra skillnad. Här börjar resan mot en ökad valkompetens. Här börjar resan mot framtiden. Och jag har äran att få vara en del av den. Jag och Walter. Sköldpaddan Walter. Han är helt klart en av mina bästa kollegor och mitt i särklass bästa arbetsverktyg för studie- och yrkesvägledning i de yngre åldrarna!

En månad senare…
Någon månad senare kommer jag gående på skolgården. I min högra ögonvrå ser jag två elever i förskoleklass komma springande. ”Heeej SYVen…eh…var har du din lilla sköldpadda?!” Walter som hört de två barnen börjar stöka runt i väskan och snart tittar de små bekymmerslösa ögonen upp ur väskan. Barnen utbrister i något jag tolkar som ett glädjetjut. Snart blir Walter väl omhändertagen, får nackmassage och barnen frågar Walter om han har hittat något jobb ännu. Om han blev brandman eller advokat. För senast de träffade Walter hade han ju smitit från sitt hem i djurbutiken för att leta efter jobb! Barnen börjar prata framtid och berättar för Walter vad de vill bli när de blir stora. Det vi pratar om nu är studie- och yrkesvägledning där studie- och yrkesvägledning ska börja. Senast. Gärna tidigare. Våga satsa på studie- och yrkesvägledning från tidig ålder. På lång sikt leder det till samhällsekonomiska vinster och inte helt osannolikt även större livskvalité.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)