Pisa och kreativitet

Först och främst: ibland händer saker i livet som gör att saker som bloggande prioriteras ned. Så har det varit för mig under ett drygt och nu gör jag ett försök att ta upp det igen.

Sverige ligger som bekant inte bra till i Pisa-undersökningarna som presenterats de senaste åren. Våra resultat följer en kurva som inte den roligaste, nämligen den nedåtgående kurvan. Allt som oftast brukar man då kunna läsa att svenska elever kan mycket annat som inte testas i dessa undersökningar.

Själv tycker jag egentligen det är konstigt att det inte går att kombinera t ex bra resultat i Pisa och t ex innovationsförmåga. Att kunna läsa och räkna bra borde inte vara ett stort problem för ett land som vill bli innovativt och kreativt, eller?

Statistik är svårt att jämföra och kanske man inte ska dra för stora växlar men Global Innovation Index som presenteras varje år och (enkelt uttryck) visar vilka länder som är bra på att skapa tillväxt och nytänkande kom nyligen ut med sin ranking för 2015.

Glädjande nog hamnar Sverige som synes på plats 3 på den listan. Intressant nog hamnar Finland, Schweiz och Nederländerna högt upp på den listan. De länderna hamnar också ganska högt upp på Pisa-rankingen för 2012 (tydlig och läsbar lista lite längre ner på sidan). Och i stort sett alla länder på GII-listans 1o-i-topp hamnar före Sverige på Pisa 2012.

Och visst, kanske är det som att jämföra äpplen och päron eftersom det inte är samma kategorier människor som jämförs. Ändå kanske man inte måste utgå från att Sverige inte ska satsa på Pisa-resultat (vilket i sig betyder att bli bättre på läsning, räkning och naturvetenskap) utan bara på saker som kreativitet och ”innovations”. Satsa på både och men bortförklara inte Pisa med att våra svenska elever kan andra saker. Det finns länder som klarar av båda kategorierna. Att kunna läsa, räkna och att kunna naturvetenskap är definitivt inte dåligt när man går i åk 9!

 

 

 

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)