Klassöverblick och individuell elev

För de flesta lärare är det nu terminsstartstartstider. Många, oavsett vilket stadium de arbetar på,  har säkert redan börjat fundera på sina klasser, ämnen  eller kurser, vilka saker som kommer rulla på som vanligt och vilka nya saker man skulle vilja pröva.

För egen del har jag länge funderat över hur jag på ett rimligt sätt ska få överblick över hur det går för mina klasser samtidigt som jag får möjlighet att ge mer effektiv feedback och resultatuppföljning till de individuella eleverna utan att jag behöver göra dubbelt administrativt jobb.

Jag vill alltså kunna använda ett kalkylark i google drive och skriva in alla resultat precis som vanligt på en enkel klasslista samtidigt som jag har en egen flik för varje elev där deras resultat också hamnar. Dessutom ska det vara möjligt att lägga in nya moment som jag vill bedöma under läsårets gång. Elevens egna flik blir sedan enkel att visa och resonera kring med den enskilda eleven (även om det i sig tar tid).

Går det då att göra det i google drive? Ja, det gör det faktiskt. Man utgår från detta kalkylark (som jag har förberett med tre extra s k skript) och kopierar det via arkiv i så många exemplar som du har grupper. Sedan är det bara att börja.

bloggen Skollyftet skrev jag i juni ett längre inlägg som lite mer detaljerat visar hur man går till väga när man ska använda sig av det här dokumentet. Framför allt pekar  jag där på hur man använder de tre skripten (som några vänliga vänner i en grupp på Google+ gjort) som gör det möjligt att automatisera de här funktionerna. För den som vill pröva rekommenderar jag läsning av inlägget.

Till slut så en fråga. Kan man då inte använda en vanlig lärarkalender? Jo, såklart man kan, men om man vill få den här dubbla funktionen utan att göra extra arbete tror jag det är svårt. Det här dokumentet  skulle kunna underlätta för de lärare som både vill få klassöverblick men samtidigt kunna ha ett dokument för varje elev. Själv har jag länge letat efter de här funktionerna.

Kommentarer (14)

  1. Camilla Andersson skriver:

    Jag har också saknat den möjligheten. Men är det verkligen okej att lägga den typen av information på Google?

    • sven skriver:

      Här kommer jag bara notera resultat givetvis. Men, men, kanske någon annan kan svara på detta? I och för sig (med viss ironi), efter Snowdens avslöjande verkar det ju faktiskt inte spela någon roll var vi sparar sakerna i datorn: Den som vill se kan ändå se:(

  2. Johan skriver:

    En gissning är att Camilla missförstår och tror att Google Drive är något publikt, vilket det inte är om man inte vill det.

    • sven skriver:

      Möjligt, men hon syftar nog på diskussionen kring kommuners och skolors rätt att använda Google som plattform. Se t ex diskussionen i Malmö. Eller?

  3. Titti skriver:

    Förstår inte alls varför utomstående kommersiella storföretag ska få hålla i sån information och är ganska övertygad om att DI har synpunkter på det! Varför inte ha en Lärplattform med allt samlat, T.ex. It’s Learning eller Fronter där skolan / kommun har full egen kontroll och styrning?

    • sven skriver:

      Ett svar på varför är att Google erbjuder så mycket mer möjligheter än t ex Fronter.

      • MP skriver:

        Det är väl snarare så att Google är gratis som gör det så populärt – och då får man ”köpa” att man inte alltid har full kontroll!

        • sven skriver:

          Nja. Gratis är visserligen gott, men Google erbjuder också i många avseenden produkter som är överlägsna många av de andra plattformarna. Tycker åtminstone jag.

          • LottaN skriver:

            Gratis ÄR gott i skolsammanhang! När inte budgetten räcker till att hålla klasstorlekarna till mindre än 32 och man hela tiden trycker in mer och mer undervisning i lärarnas tjänster är det hopplöst att få loss pengar till lärplattform som ju inte är en engångskostnad utan ska administreras och uppdateras för att det ska vara någon vits med den.

            Dessutom är många plattformar på marknaden redan föråldrade och passar dåligt till de öppna klassrum vi arbetar i eller är beroende av viss hårdvara. Den lilla summa per elev och år som försäljarna gärna framhåller rasar snabbt iväg när plattformen ska integreras med övriga IT-system och nästan ingen har en helhetslösning.

            När jag för något år sedan i ett socialt medium lade ut en fråga om vilken lärplattform som mina vänner kunde rekommendera fick jag INGA rekommendationer! Bara 5 st ”INTE Fronter!”

            Jag använder Google jättemycket och tycker att de här skripten verkar mycket lovande. Jag utgår ifrån att de faktiskt skulle kunna modifieras till att fungera tillsammans med andra kalkylprogram och därför också kunna användas med t ex Excell (formlerna brukar likna varandra mycket). Helst ska man inte I NÅGOT DOKUMENT skriva känslig information. Även i pappersform kan sådan information komma att spridas och en vanlig lärarkalender som alltid är med på katedern är det VÄRSTA stället att ha sådant på. Resultat är en helt annan sak.

            Poängen (innan jag drar iväg och blir flummig) är att INGET dokumentationssätt är stensäkert. Google är inte sämre än Microsoft (även om MS gärna vill göra gällande det).

            (Ps. Skulle gärna vilja veta hur en sådan eminent grej som Edmodo kan vara gratis…. om någon skulle kunna ta reda på det åt mig vore jag glad!)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)