SKL:s myter och fakta

Härom natten låg jag sömnlös. Kanske var det skolstarten eller fullmånen eller kaffet. I vilket fall som helst började jag googla runt på skolrelevanta hemsidor. Jag hamnade till slut på SKL:s hemsida. Där klickade jag mig vidare till Skola, kultur och fritid för att sedan hamna på en av de mest besökta sidorna enligt SKL som heter “Myt och fakta, skola”. Ganska pretentiös titel, eller hur? Eller så har de kanske en treårsutredning bakom sig?

De fem första fakta av tretton handlar om lärarna. Fakta: Lärare upplever arbetsglädje. Fakta: Kraven för att bli lärare höjs. Fakta: Allt fler vill utbilda sig till lärare.  Fakta: Sverige har ingen generell lärarbrist. Fakta: Lärarna ligger i täten vad gäller löneutveckling.

Så bra då. Man kan tolka det här som att facket inte behövs. Eller att vi vet vad som väntar från SKL i nästa avtalsrörelse. SKL verkar ju tycka att lärarna har det riktigt bra. De har t om fakta som visar det påstår de.

Jag klickar in på första faktumet och förväntar mig minst några sidors läsning om lärares arbetsglädje. Jag möts av tre punkter bestående av två meningar var. Den första säger att lärarna trivs i skolan och att de har goda relationer till eleverna. Den andra punkten visar att de flesta lärarna får jobb och den tredje punkten säger att en del lärare upplever stress och att huvudmannen har ansvar för att förbättra arbetsmiljön. Flera källor är angivna. Bra, tänker jag. Trots att texten är väldigt kort känns det förtroendegivande att SKL medger att det finns problem.

Jag klickar mig vidare på flera fakta. Jag slås av hur lite det står på varje faktum. Räcker det med åtta till tio meningar för att reda ut fakta kring klasstorlek eller huruvida resurserna räcker? Kräver inte rubriken “Myter och fakta” lite mer fakta?

Jag klickar in på “kraven för att bli lärare höjs”. Där kan man läsa att det krävdes 16,1 för att komma in på F-3 lärarutbildningen vid Stockholms universitet ht 2014. Genomsnittet för att antas till högskolan var 14,0.

Nu blir jag misstänksam. Att välja ut en lärarutbildning vid ett universitet och presentera det som enda statistiska fakta när det finns 28 lärosäten som vardera har ett flertal lärarutbildningar känns inte seriöst. Det är som när media slår upp att ” det räcker med 0,05 på högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen”. Ja, det räckte med det på två utbildningar ht 2014 men inte på alla de andra. Låt oss istället slå fast att på många lärarutbildningar kommer man in med 10 till 16 i betyg och att antalet förstahandssökande ibland är färre än antalet platser. Sorgliga fakta.

Fakta nr 5:” Lärarna ligger i täten vad gäller löneutveckling”. Här redovisas vilken strålande löneutveckling lärarna har haft – sedan 2012. SKL har varit de kommunala skolornas arbetsgivarpart sedan 1991. Varför redovisas inte åren 1991- 2011? Ja, ni vet nog varför.

Förutom att dessa tretton “fakta” ligger på hemsidan kan man beställa hem en publikation som heter “Myter och fakta”. SKL skriver: “här har vi samlat några av de vanligaste myterna och vad som faktiskt gäller”. Ni läste rätt, vad som faktiskt gäller. I denna publikation kan man läsa:

Myt: “Skolan blir bättre om staten tar över”.

Fakta:

 – Inga studier visar att en statlig styrning skulle förbättra elevernas resultat. 

 – De brister som idag lyfts fram i debatten fanns också när staten fördelade resurserna.  

– Skolan behöver arbetsro, inte en enorm reform som skulle kosta mycket tid och pengar ( här kan jag inte hålla mig från att kommentera: för vem kostar detta tid och pengar? Knappast för eleverna och lärarna. Hur många tjänstemän jobbar inte i kommunernas skolförvaltningar? Här finns mycket pengar att spara).

Under dessa tre punkter står det:

Källa: SKL.

Det känns förtroendeingivande. Det här är ju det “som faktiskt gäller”. Åt fanders med Kommunutredningen och PISA-resultat.

Det bästa med den här publikationen är att den kostar 0 kr. Jag beställer direkt 30 exemplar till min nia. Lektionen i källkritik är fixad till ett pris som inte ens en kommunal skola kan säga nej till.                                                                                                                          Kristina Ringqvist

Kommentarer (4)

  1. Roy Melchert skriver:

    Hej Kristina,

    Som jag förstår kritiserar du inte att den fakta som lyfts fram är felaktig, utan att du framför allt anser att den är för kortfattad och att vissa punkter saknar källor. De faktaunderlag som SKL använder är främst officiell statistik och aktuella undersökningar från Skolverket, som t.ex. Attityder till skolan, samt forskningsrapporter. Om det på någon punkt saknas källhänvisningar ska vi givetvis lägga till det på hemsidan.

    SKL tar fram olika typer av rapporter och analyser. Myter och fakta är en broschyr med kortfattade punkter och det som står på webben är också kort eftersom det är skrivet för just webben. Om du vill ta del av de rapporter och analyser som vi gör i olika ämnen kan du hitta våra publikationer, både av översiktligare och mer omfattande karaktär, på vår hemsida.

    När det gäller din kritik om redovisningen av löneutvecklingen så anger vi på hemsidan enbart de senaste åren. I den fylligare publikationen ”Myter om skolan hindrar utveckling” (http://webbutik.skl.se/sv/artiklar/myter-om-skolan-hindrar-utveckling.html) lyfter vi fram i ett särskilt avsnitt att det finns en enighet om att satsa på lärarnas löner.

    Punkten om att meritvärdet höjts föra att läsa till lärare i Stockholm, bör kompletteras med t.ex. ett rikssnitt. Det har du rätt i.

    Bästa hälsningar
    Roy Melchert, SKL

  2. Jonke skriver:

    “– Inga studier visar att en statlig styrning skulle förbättra elevernas resultat. ” Nehe? Här har du en av regeringen själv:

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/36/98/cc354f93.pdf

    Finns andra också. Bara att titta på PISA-resultaten som författaren skriver. Sen är en annan kritik att ni är er egen källa. En annan kritik är att ni anger källor som visar det ni vill att de ska visa och inte tar upp den nyanserade och komplexa bild som är verkligheten. Att kalla något för “fakta” kräver lite mer än bara några få källor. Absolut kräver det mer än att man är sin egen källa!

  3. Lillemor Brander skriver:

    Hur långt ner i Pisamätningarna ska Sverige hamna innan SKL vaknar till liv?

Lämna en kommentar

  • (will not be published)