Låt lärare få tid att vara lärare!

image
Fredag vid 17-tiden utanför SKL, Sveriges kommuner och landsting. Ett hundratal lärare trängs med skyltar och flygblad. “Resultaten faller – varför?” “70 000 lärare saknas – varför?” går det bland annat att läsa. Bilarna tutar för fullt. Kanske för att det står: -Tuta om du gillar lärare! Huvudbudskapet är ” Låt lärare få tid att vara lärare”. Alla kommunalt anställda lärare ska ha ett nytt avtal i vår och det är på tiden att se till att det blir ett riktigt bra avtal.

Idag är det lördag och dagen efter. Jag sitter med 28 prov att rätta men börjar hellre med det jag gjort varenda helg den här hösten. Jag gör två ” Grej of the Day”. Ni har säkert läst om Micael Hermansson och hans Grej of the Day. Idén är att skapa en minilektion genom en kort PowerPoint om något ämne och inleda dagen med detta. Det kan handla om vad som helst t ex älgar, FN, Astrid Lindgren eller något annat som berör något som eleverna någon gång kommer att läsa om i skolan. Man ger också en spännande ledtråd till nästa Grej.

Det är mest låg- eller mellanstadielärare som Grejar. Kanske lättare när man har eleverna i många ämnen och många timmar. Men trots att jag är högstadielärare kunde jag inte få det här ur huvudet så mina elever i svenska utsätts nu för detta. Målet är att eleverna ska göra egna presentationer nästa termin.

Jag gör min egen version av Grej of the Day. Det ska ha något med dagens datum att göra. Så nu har jag suttit här på helgerna och gjort PP om Pompeji, Tolkien, Beatles, fred och tyska för att bara nämna några. Jag försöker också spela musik som har med Grejen att göra när eleverna går in in klassrummet.

Det här är fantastiskt roligt att göra och eleverna uppskattar det mycket. Men det finns en baksida som med alla goda idéer. Det tar naturligtvis en massa tid.

Min man undrar när vi ska få tid tillsammans. Barnen är utflugna och nu skulle vi börja Livet. Och vad händer? Varenda helg går några timmar till Grejandet. Aldrig sett en dator, tänker du nu. Nog för att jag kan vara långsam men jag blir ju så intresserad av allt som jag Grejar om att jag måste läsa, lyssna och prata om det. Även idag, på min födelsedag, sitter jag här och Grejar (ja, jag bloggar lite också förstås!).

Rent krasst har jag redan förbrukat mycket av det här läsårets förtroendearbetstid. För Grejandet reducerar ju inte allt det vanliga skolarbetet med planering, rättning och föräldrakontakter.

Grejandet påminner mig om mina första lärarår på 80- talet. Genom att klippa sönder gamla kartböcker och resekataloger skapade jag spännande, kluriga geografiuppgifter. Jag gjorde spel och kortlekar som jag plastade in. Min kollega och jag träffades hemma hos varandra på sommarlovet och planerade tillsammans. Allt gjordes på förtroendearbetstid vilket vi hade mycket av på den tiden eftersom vår reglerade tid nästan bara bestod av undervisningstiden vilken i sin tur var mindre än vad den är idag. Vilka fantastiska arbeten som gjordes då!

Det kan naturligtvis vara en slump att elevresultaten då var på topp samtidigt som lärarna var mer fria. Det kan naturligtvis också vara en slump att många sökte lärarutbildningarna på den tiden. Så många att det krävdes toppbetyg för att komma in.

Det tror inte jag. Jag tror inte på slumpen.

Jag tror på att läraryrket åter måste bli ett fritt och skapande yrke. Reglera undervisningstiden, minska den reglerade tiden och ge lärarna mer förtroendearbetstid. Så ser det ut i de flesta andra länder i Europa. Av en händelse ligger de också högre i PISA-undersökningarna. En slump? Det tror inte jag.

Släpp lärarna fria!

Var du inte med i fredags utanför SKL? Du får en ny chans den 9 november!

Kom och demonstrera med LR- Stockholm den 9:e i varje månad!

Kristina Ringqvist

Kommentarer (2)

  1. Joachim Tromark skriver:

    Avkommunalisera skolan. Ta bort den reglerade arbetstiden och återinför USK!

  2. Pekka Karvonen skriver:

    Detta kan vara den viktigaste frågan att lösa om lärarjobbet ska bli ett populärt val bland studenterna.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)