Stödstrukturer och bildstöd – mallar att sätta upp i klassrummet

För elever som har svårt för att skriva och uttrycka sig begripligt på engelska använder jag mig ofta av stödstrukturer och bildstöd. Det går inte att bara säga till eleverna att de ska skriva utan jag måste undervisa dem om hur texten ska se ut och hur de skriver den på engelska. Jag utgår från genrepedagogik och cirkelmodellen när det gäller att träna eleverna i tal och i skrift.

Jag tycker att det bästa är om du kan samarbeta med svenskläraren så att du på engelsklektionerna skriver samma texttyp som de arbetar med i svenskan.

Mina elever som har svårt för att skriva börjar väldigt enkelt. Jag skulle säga att mallen, Personal Narrative, nedan fungerar redan från år 4. Eleverna får i läxa att, före lektionen och hemma, läsa ett blogginlägg om texttypen samt att titta på bilden. De ska också tänka ut en händelse som de varit med om och som de ska skriva om på lektionstid. Eleverna ger förslag på olika händelser vi kan skriva om och klassen väljer ut en. Därefter visar jag bilden via projektorn på whiteboarden och vi hjälps åt i helklass att formulera mening för mening så att en mycket enkel berättelse byggs upp. På ena sidan av tavlan ser de bilden och på andra sidan av tavlan bygger vi tillsammans upp texten. När texten är klar fotograferar eleverna den gemensamma texten. Den gemensamma texten blir sedan modelltexten som eleverna använder när de ska skriva individuellt. Med hjälp av detta stöd upplever jag att de elever som har väldigt svårt för att uttrycka sig faktiskt steg för steg utvecklar sina texter. Bilden jag använder hittar du nedan och är skapad i Canva. Det är helt ok att spara bilderna och använda så länge du anger att det är jag som skapat dem. Canva är perfekt för att skapa bilder och stödstrukturer och jag använder det ofta. Jag skriver även ut bilderna och sätter upp dem på väggen i klassrummet.  Annika Sjödahl är grym på att använda och skapa Canva. Läs hennes blogg för att ta del av hur hon gör i både engelska och svenska.

 

När eleverna har kommit längre i sin skrivutveckling använder jag en mer utvecklad mall som de också tar del av hemma och iförväg. Jag lägger ibland till ett Youtubeklipp som förklarar hur just den texttypen kan skrivas. Mina elever får sina instruktioner via bloggen Bruuns klassrum och via den kan ni också se hur ett lektionsupplägg inför att eleverna ska skriva sin första personligt återgivande text. Eleverna har i ett tidigare skede arbetat med  tidsord via Annikas Canvor. Genom att eleverna får de viktiga orden och textens struktur i förväg tycker jag att deras texter lyfter och de blir mycket bättre.

Nedan har jag bifogat några stödstrukturer som du kan använda när eleverna ska skriva olika texter. Den första bilden tillhör arbetssättet jag beskrev i början av texten. Bilderna nedanför använder mina sjuor efter att de nu läst boken och sett filmen Matilda skriven av Roald Dahl. De får se bilderna i förväg samt ta del av fraser via Quizlet så att de vet hur de ska skriva. Det är första gången de har läst en bok på engelska och även första gången de skriver en strukturerad bokrescension. Därför är stödet mer omfattande än om de hade gjort det flera gånger tidigare. Tanken med stödstruktur, så kallad scaffolding, är ju att det ska kunna plockas bort när eleverna lärt sig hur texten skrivs.

Vill du veta mer om hur jag tänker kring genrepedagogik, stödstrukturer och språkundervisning i allmänhet kan du beställa min nya bok: Klassrummet möter världen – autentiskt, tematiskt och digitalt . Den kommer att vara i lager från den 1/11, men finns att förbeställa redan nu.

 

personal-narrative1 book-review-2

 

. different-perspecitves

Frågorna i bilden ovan är ursprungligen från Annikas blogg och finns där på svenska.

/ Sara

 

 

Kommentarer (4)

  1. Susanne Persson-Payne skriver:

    Tack för snabb översättning av Perspective
    Använde den svenska i veckan till mina PR t och År 6 Engelska o de var mycket hjälpta av den enligt dem själva.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)