Speed dating, Tinder och ett HBTQperspektiv

“Va?! Ska vi verkligen göra detta?! Du är galen!” Uttrycken följdes av fnissande och sedan kastade sig 9orna över terminens sista tema: “The Wedding Trip”.

Jag och mina kollegor på min förra skola, Furutorpskolan i Vinslöv, har tidigare genomfört The Wedding Trip både som ett större och mindre projekt dock alltid med mycket nöjda och glada elever.  (Om mina fd kollegor, Marie, Maria och Theres, läser här ska ni veta att jag saknar våra tokiga projekt!)  Jag tycker att det passar bra att avsluta 9an med något mer lättsamt och roligt och att det är dessa minnen som ska följa med eleverna ut ur grundskolan och in i gymnasiet.

The Wedding Trip

Texten på svenska är tips till dig som lärare och texten på engelska är till dina elever. Det är fritt att låna hela upplägget och göra det till ditt.

Årskurs 9 

Tidsåtgång: Kan göras till ett stort projekt om att åka till bröllopsresa i ett engelsktalande land till ett mindre. Jag har denna gång valt att göra ett mindre projekt om 6 lektioner á 60 minuter.

Bedömning: 

Eleverna gör en muntlig framställan kring det engelsktalande land de valt att åka till på bröllopsresa. Eleverna jämför några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Genomförande: 

Lektion 1 

Introduktion:

När eleverna kommer in i klassrummet har jag släckt ner, säger ingenting utan har bara videoklippet nedan igång. Eleverna brukar bli ganska fnissiga och generade då Ross och Rachel hånglar! När klippet är slut startar du diskussionen om varför de blir generade – det är ju bara kärlek de visar inget annat!

Have you watched Friends before?

If you have, who is your favourite character? Ross, Rachel, Monica or Joey?

Why is he/she your favourite?

Speed dating

1. Your first task will be to create a character that you think someone would like to date on Tinder and later get married to! You write individually  (Later you are going to speed date and find yourself a partner!) Boys can date girls, girls can date girls, boys can date boys – I don’t care, as long as you love each other! Show respect!

2. Feel free to create an unusual character. This is supposed to be fun! Keep your character secret today.

Who are you? Create your character.
3. Homework: Bring something to the speed dating that belongs and is special to your character.
(Gör en gemensam låtsaskaraktär på tavlan så att eleverna får en modell att följa och förstår hur de ska göra. Använd bilden nedan som inspiration)
 Efter din genomgång startar eleverna att skapa sin karaktär. Mina elever brukar fixa allt ovanstående på en lektion á 60 minuter. Om man varit borta eller inte hann med måste man göra klart hemma då nästa lektion är själva Speed datingen. För att det ska bli mer spännande på datingen nästa gång brukar jag säga till eleverna att deras karaktär ska hållas hemlig.
Lektion 2 
Speed dating
Jag gjorde detta i korridoren då det var enklast så. Alla manliga karaktärer placerades på höger sida och alla kvinnliga karaktärer på vänster sida. Eleverna föreslog själva att om någon var icke-binär fick man själv välja vilken sida beroende på vad som kändes mest rätt.
Du förbereder dig genom att ha en tidtagare och visselpipa. Det finns i de flesta smarta telefoner idag.
Du ger instruktionerna till eleverna att de får en minut per par för att presentera sin karaktär och göra sig så attraktiv som möjligt så att du får många som vill välja just din Tinderkaraktär. Efter en minut blåser du i visselpipan och alla manliga karaktärer roterar. De kvinnliga sitter kvar. Så pågår det tills alla träffat alla. När allt är klart ska eleverna individuellt fundera kring vilka 3 karaktärer dom kan tänka sig att gifta sig med. Varje elever skriver en lapp med sitt eget namn plus de tre elever de valt. OBS! Säg tydligt att de måste skriva elevernas riktiga namn annars kommer du inte kunna para ihop dom.
Du säger också till eleverna i förväg att du inte kan garantera att alla får just de eleverna dom valt, beroende på antal i klassen etc.. Du gör naturligtvis så gott du kan. Jag säger också till mina elever att det är inget konstigt alls om något par vill ta en bästis med sig och åka tre på bröllopsresa. Vi är väldigt liberala!
Så här såg det ut i min klass:
(De har sina stödord i sina telefoner. Man kan ju inte kånka på en dator till en date!)
https://youtu.be/8wsTJhQ74i8

Lektion 3 
The Wedding
Innan denna lektion har jag förberett mig genom att sätta ihop par utifrån de lappar eleverna har lämnat in. Jag samlar klassen utanför klassrummet och talar mycket tydligt om att det är jag som bestämt och att man håller ett totalt stone face kring negativa känslor när man får höra vem man ska gifta sig med. Detta är teater och man spelar med.
När eleverna kommer in i klassrummet är det arrangerat som en kyrka med stolar på båda sidor om “altaret” och med en gång i mitten. På katedern har jag en kandelaber med levande ljus. Eleverna sätter sig ner i “kyrkan” och jag och en kollega visar hur det går till genom att också gifta oss! Vi spelar bröllopsmusik och allt är väldigt romantiskt. Jag lovar att era elever håller på att smälla av när de ser dig och kollegan! Därefter ropar vi lärare upp par efter par som kommer fram till altaret och “gifter sig”.  De passar på att ta en selfie vid altaret så de har minne kvar till presentationen.  Var nu väldigt noga med att inget negativt förekommer – positivt jublande javisst men inget annat. Känner du att du har “en negativ klass” med många konflikter kanske du ska överväga att inte göra detta?
Så här såg det ut i mitt klassrum för något år sedan:

Lektion 4 och 5
Today you are going on your honeymoon, but first, you need to plan where you are going. You need to document your trip. Use pictures and film!
Dead- line: XX
What to do!
1. You have to visit an English speaking country.
– Shortly describe the country you have chosen.
2. You have to visit two famous places in that country.
– Describe the places. Why is it a famous place? What will you and your partner do when you visit it?


3. You have to participate in two activities that are typical of your country. For example: If you go to England you have an afternoon tea, if you go to the USA you watch baseball…
4. You have to compare the country and the activities you do with your own knowledge/experience and to Sweden. What is similar? What is different?
5. If you want to you can choose “your song”! Do you have a love song that means something special to you? Motivate why!
How you do it!
You can choose between making a film or a photo album. Be creative – perhaps you would like to use Book Creator or Wevideo ? It is up to you. Tell Sara when you are done and she will upload it privately on Youtube.
Focus on your language – pronunciation and fluency. Remember to speak and not read from a manuscript!
Choose one of the tasks:
Make a film 
Remember it is a film from your wedding trip! Make sure I understand where you are, what you are doing and what you think about it!  (You don’t have to document your wedding night!) Also, compare your country to Sweden and your own experiences.
Make your own photo album.
 Include pictures and text. Make sure I understand where you are, what you are doing and what you think about it. (No wedding night!) Compare your country to Sweden and your own experiences.
Här gäller det att eleverna är aktiva och inte slöar. Det är ganska kort om tid så det krävs att de också arbetar hemma för att hinna klart.
Lektion 6 
Eleverna visar och presenterar sina filmer/ fotoalbum.
OBS!! 
För elever med tex autism kan ett sådant här projekt bli alldeles för svårt att ta sig igenom. Prata med eleven och förklara tydligt vad som ska ske. Jag låter ibland de elever som tycker det känns svårt göra något annat. Det ska kännas roligt och utmanande och inte oöverkomligt. En elev valde tex att titta på speed datingen under några minuter och kunde då se hur det gick till. Sedan hoppade eleven in och deltog, men hittade ingen som eleven ville matcha med och åkte jorden runt ensam istället. Här gäller det att vara flexibel och framförallt prata, prata med eleven så att eleven känner sig inkluderad även om eleven inte gör precis samma saker som alla de andra. Fingertoppskänsla! 
Hoppas att projektet kan komma till användning så här i avslutningstider. Se det som ett roligt avslut och låt eleverna släppa loss sin kreativitet!
Lycka till!
Sara


Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)