“Som Berlin på DDR-tiden” – but I have a dream…

Den tredje måndagen i januari är en nationell helgdag i USA. Då hedrar man minnet av Martin Luther King Jr och lyfter fram vad han stod för, nämligen alla människors lika värde oavsett bakgrund. I år är Martin Luther King – dagen den 18 janauri. Med tanke på vad som pågår i Sverige just nu och i Skåne i synnerhet önskar jag att vi också stannar upp och tänker till. Svenska Dagbladet rapporterar om att det är Som Berlin på DDR-tiden och Människosmugglare står redo med båt för att ta flyktingar till Sverige. Går det ens att göra en jämförelse med Berlin på DDR-tiden?   Är det så vi vill att Sverige ska vara? Hur vill vi att Sverige ska vara? Jag tycker att det är  ytterst viktiga frågor att diskutera med våra elever när skolan startar igen för vårterminen 2016.

Förtydligande (5/1): Jag menar självklart inte att ATT det är samma sak i Hyllie och Kastrup som i Berlin på DDR-tiden. Jag menar att sådana tidningsartiklar är viktiga diskutera med eleverna för att ge dem perspektiv. Tack till er som påpekade att man kunde tolka det som om jag tycker att Berlin och Hyllie är samma sak.

Jag hittade en uppgift på Schoolastic.com som knyter an till Martin Luther King Jr . Eleverna funderar kring vilka drömmar de har för sig själva, för sitt närområde och för världen. Uppgiften är gratis att ladda ner och fungerar för alla åldrar, naturligtvis med modelltext för de yngre. Titta på bilden! Visst skulle det kunna bli bra att hänga upp elevernas och dina drömmar i klassrummet eller i korridoren?

Skärmavbild 2016-01-04 kl. 22.30.45

Jag tror att uppgiften ovan skulle kunna bli en bra inledning till ett större arbete om människors lika värde med de äldre eleverna. Jag arbetade med Medborgarrättsrörelsen, Martin Luther King Jr och Rosa Parks med mina förra 9or. Vi lyssnade på Martin Luther King Jrs I have dream tal, analyserade detta och skrev sedan egna tal utifrån en modelltext. Eleverna fick också ett modelltal som jag hade spelat in. Eleverna spelade sedan in sina tal och vi publicerade dem på vår blogg. Vill ni låna mitt upplägg så finns det här: Sara Bruuns klassrum: I have a dream

Här kan ni se Rasmus tal. Han gick i årskurs åtta när vi gjorde detta. Vill ni låna detta tal som en modell för era elever är det ok så länge ni anger att det är Rasmus på Furutorpskolan 7-9 som gjort det.

 

Eleverna fick feedback på sina tal och i stort sett alla ville sedan göra om talen. Snacka om stressande för mig! Men det är bara att sitta lugnt i båten och inse att de nog lär sig mer av att själva vilja göra något än att jag hastar vidare.

När vi var klara med talen gick vi vidare till att lära oss om Rosa Parks. Jag bara måste visa er denna video! Man kan knappt sitta still! Tyvärr var den borttagen från Youtube så den video jag använde då finns nu på Vimeo, men med spansk (?)text. Det funkar ändå! Det är budskapet som är det viktigaste! Mina elever blev väldigt upprörda när de hörde historien kring Rosa Parks och det startade livliga diskussioner i klassrummet.

Rosa Parks har också sin dag när man stannar upp och tänker till kring mänskliga rättigheter. Hennes dag är den 4 februari i Kalifornien och den 1 december i Ohio.

Ta chansen att diskutera mänskliga rättigheter med era elever. Söker ni på Schoolastic.com så finns många fler idéer för er engelskundervisning.

God Fortsättning!

Sara Bruun

Kommentarer (4)

  1. Kathleen Andersson skriver:

    Jag är chockad över hur historielöst folket i Sverige verkar vara – att påstå att situationen vid Kastrup och Hyllie liknar situationen som Berlin vid DDR tiden är otroligt kränkande och horribelt. Låt mig rekommendera ett besök på DDR museum i Berlin eller en av de många böcker som finns om hur det var att leva med muren som tex Haltet euer Herz bereit ab Maxim Leo – tyvärr finns så få som kan läsa på tyska idag i detta land men boken finns översatt till svenska. Fy! Att sprida en sådan åsikt är anmärkningsvärt!
    Kathleen Andersson
    Gymnasielärare i Engelska och Tyska

    • Sara Bruun skriver:

      Hej! Jag har uppdaterat bloggen och förtydligat att jag självklart inte menar att Berlin och Hyllie är samma sak. Jag menade att tidningsartikeln var en utgångspunkt för att diskutera med eleverna om det verkligen är så. Tack för ditt påpekande.

  2. Martin Book skriver:

    Jag älskar Martin Luther King Jr. och hans tal “I have a dream”. Jag blir alltid sentimental när jag lyssnar på det. Tog upp hans tal med mina 7:or precis innan jul, kanske dags att bygga vidare på det. Jag använde mig av ett videklipp med en vit amerikansk man som tidigare varit ledare inom KKK och blev “besegrad” av en afro-amerikansk pastors kärlek och tålamod (https://youtu.be/IqV-egZOS1E). Textningen på Rosa Parks videon är troligen portugisiska.

    Tack för alla goda tips och idéer!

  3. Anita Höglund skriver:

    Jag har inte själv rest mellan Malmö och Köpenhamn sedan gränskontrollerna infördes men jag har erfarenhet av att resa mellan Malmö och Berlin under hela min barn- och ungdomstid på 60- och 70-talet och jag har vänner i Lund med samma erfarenheter och som har rest över sundet nu. När de gör jämförelsen att det påminner om resorna till Berlin under DDR-tiden så handlar det väl om att det tar lång tid och är komplicerat på samma sätt som det var då på 60- och 70-talet när man reste till Berlin och kanske samma obehagskänsla när poliserna utför kontrollerna. Klart att de här kontrollerna innebär stora påfrestningar för de som dagligen pendlar mellan Skåne och Köpenhamn pga jobb (och även vanliga resenärer) när resan tar mycket längre tid. Jag minns så väl hur konstig känslan var första gången jag åkte tågresan mellan Malmö och Berlin sedan muren fallit och hur obefintlig gränskontrollen var, hur mycket snabbare det gick jämfört med alla tidigare resor jag gjort till släkt och vänner i Berlin där vår tågkupé (och alla andras) blivit noga genomsökta.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)