Rektor avsätter tid och du tränar!

I mitt förra inlägg skrev jag hur du gjorde för att använda olika tillägg till Chrome. I detta inlägg fortsätter jag med att visa er två smarta verktyg som kommer underlätta för både er och eleverna.

Google Cast for Education

Om du jobbar med Google Suite for Education kan jag rekommendera  Google Cast for Education som du hämtar i Chrome webstore.  Genom att både du och dina elever har appen kan du trådlöst visa en elevs arbete genom att casta elevens skärm. Det betyder att eleven skickar det som finns på elevens dator till din lärardator och du kan då visa elevens skärm via projektorn. Hängde du med?

Eleverna sitter och arbetar med något och du tycker att det är en toppenlösning eleverna har gjort. Du vill enkelt kunna visa de andra eleverna hur dessa har gjort. Eleven klickar på de tre vertikala prickarna som syns högst upp till höger på datorskärmen. Därefter väljer eleven alternativet CASTA. När du startar appen anger du vem eller vilka som har tillgång till att casta till dig. Du kan ange en enskild mailadress eller en hel klass via Google classroom.

 

På elevens skärm kommer frågan upp vad eleven ska Casta TILL. Det du har gjort när du laddat hem appen är att du har fyllt i vad din dator heter så att eleven vet vilken dator som ska väljas. Jag har i detta exempel döpt min till Sara elev.

Eleven klickar på den dator som det ska castas till, här Sara elev, och vips så visas det som eleven gör på sin skärm på din lärardator och du kan visa alla elever via din projektor. Allt som eleven gör på skärmen syns nu, dock får du göra om castandet om du byter tex webbsida.

Fantastiskt bra tycker jag och tänker direkt faktiskt på matte där eleverna ska visa hur de tänker och resonerar kring till exempel problemlösning. Självklart fungerar Cast for Education i alla ämnen, men det var matte som jag först kom att tänka på när jag provade.

Driveslide

Ett smart tillägg till Chrome är Driveslide. När eleverna arbetar med att göra egna presentationer och vill använda sig av bilder, väljer de en Google Drive mapp och klickar på tillägget. Automatiskt skapas bild för bild som olika slides i Google Presentationer.  Om du dessutom har tillägget Spara till Google Drive blir det ännu enklare. Då väljer du alternativet Spara i Google Drive när du hittar en bild du vill spara och bilderna hamnar i Google Drive.

Låt oss säga att eleverna ska arbeta med USA och de ska använda bilder. Det självklara för eleverna är att Googla och många tänker inte på att man inte får använda vilka bilder som helst som finns på internet. Ett sätt att hjälpa dem är att lära dem hur man ställer in sökningen så att endast bilder som får användas och ändras kommer upp i sökningen.  Det görs genom att:

1. Klicka på Bilder

2. Gå längst ut till höger och klicka på verktyg

3. Klicka på Användningsrättigheter och bocka för Som får användas och ändras

Vill du och dina elever lära er mer om upphovsrätt kan jag rekommendera er att läsa mer på Webbstjärnan.se .

När du hittat lämpliga bilder och sparat dessa går du till den mapp i Google Drive som du sparat bilderna i och därefter klickar du på tillägget Driveslide. Helt automatiskt skapas nu en presentation som du kan redigera i och fortsätta bygga upp.

Jag tänker att tillägget Driveslide underlättar mycket för dig som arbetar med de yngre barnen som då kan hoppa några steg i instruktionerna. Tillägget fixar presenationen automatiskt. Om du vill få mer tips kring hur du kan använda tex Driveslide i undervisningen rekommenderar jag dig att följa bloggen:  Ditchthattextbook.com där Matt Miller ger en massa pedagogiska supertips. Matt Miller och Alice Keeler har skapat flera av de tillägg som jag hänvisar till, i både detta och förra, blogginlägget.

Hoppas att du har nytta av dessa förklarande texter och att du försöker ta dig tid att lära dig hur man gör. När du väl har lärt dig kommer du tycka att det underlättar för dig och dina elever.

En lärare hörde av sig till mig och hennes rektor hade bestämt att de skulle ta en hel konferens till att gå igenom mitt förra blogginlägg och se till att alla lärde sig hur man hämtade och använde tillägg. Ett bra tips att rektor faktiskt avsätter tid för att du ska få lära dig hur du gör. Det är precis som med oregelbundna verb: de regnar inte in i huvudet. Man måste träna och lära sig!

 

Lycka till!

Sara

Lämna en kommentar

  • (will not be published)