Sambedömning är ett måste.

Många av oss lärare är den enda läraren i moderna språk på skolan. Det är inte särskilt rättsäkert för eleverna att vi sitter ensamma på våra kontor och bedömer så som vi tror och tycker. Vikten av sambedömning är desto viktigare för oss och att hitta former för sambedömning är inte alltid enkelt. I större kommuner finns det ofta nätverk där du kan träffa andra kollegor och diskutera olika frågor, men det är kanske bara några gånger om året. Häromkvällen var vi några stycken som diskuterade detta i Facebookgruppen Lärare i tyska. Jag undrade om någon kunde tänka sig att titta på några texter som mina nior hade skrivit. Genast var flera stycken intresserade! “Jag vill! Jag är ensam på min skola! Jag har aldrig någon kollega” . Efter tag kom någon på idén att vi skulle skapa en grupp för endast bedömningshjälp. Sagt och gjort! Det är detta som är det häftiga och framsidan med sociala medier. Det är så snabbt mellan tanke, ord och handling! Vi skapade tillsammans en grupp som heter Sambedömning i tyska.  Den är till för oss tysklärare både på gymnasiet och grundskolan. Diskussionerna och bedömningen har startat idag och ett flertal lärare har kastat sig över bedömningen av mina elevers texter. Det vi laddar upp är avidentiferat och eleverna tillfrågas om det är ok. Det flesta elever tycker det är bra att andra lärare hjälper till och ser det som en hjälp.

Jag tycker det känns otroligt tryggt att få olika kollegors stöd och hjälp. Med hjälp av dagens teknik behöver inte träffas fysiskt utan vi kan befinna oss i olika delar av landet och varför inte i världen och ändå arbeta tillsammans.

Om du vill kan du skicka detta inlägg till kollegor som du vet har tyska men kanske inte känner till Facebookgrupperna!

Sök gärna på gruppens namn Sambedömning i tyska och häng på!

Välkomna!

/ Sara

Lämna en kommentar

  • (will not be published)