Bloggen är navet i min undervisning

För mig och mina elever betyder min blogg struktur och navet i undervisningen. Jag har en blogg som jag kallar för min ”moderblogg” Bruuns klassrum. I den bloggen hittar eleverna sina planeringar genom att klicka i högerkanten på sin klass. Jag lägger ut lektionsplaneringarna och även annat som de behöver träna på. Eleverna kan i förväg gå in i bloggen och kolla vad vi ska göra. Ibland säger jag att de ska göra det, då vi jobbar med Flippat klassrum och ibland säger jag ingenting. Ganska många elever har faktiskt som vana att före lektionen gå in i bloggen och kolla vad vi ska göra.  När jag har vikarie finns allt tillgängligt på bloggen och eleverna kan visa vikarien tillrätta.

Jag upplever att bloggen är ett stort stöd för framförallt de elever som har någon diagnos. Det blir inga överraskningar i mitt klassrum utan de vet precis vad de ska göra. Deras föräldrar kan också enkelt ha koll och stötta sina barn.

Moderbloggen har jag för instruktioner. Kopplingar till kunskapskraven har jag i Schoolsoft. Vi är ålagda att använda Schoolsoft och jag tycker det blir dubbeljobb att ha det i bloggen också. I Schoolsoft sker även all resultatrapportering.

När jag började blogga hade jag både instruktioner och elevernas produktion tex filmer eller texter i samma blogg, men både jag och eleverna upplevde att det blev rörigt. Vi kom därför överens om att ha ”dotterbloggar” också. I dessa bloggar tex: Never Give Up och  Sims auf Deutsch publicerar vi det som eleverna skapat. Det kan vara bilder, filmer, texter eller annat. Eleverna skriver själva och publicerar på dessa bloggar medan det endast är jag som skriver i Bruuns klassrum. Vi samsas om de iPads och datorer vi har på skolan och för att minska problemet med att eleverna ska komma ihåg sina inloggningsuppgifter skriver alla under min inloggning.

Jag upplever att elevernas motivation till att bearbeta sina texter och arbeten ökar då vi nu publicerar dem för en autentisk publik.  Vissa vill inte bli publicerade och det behöver de absolut inte bli. Som lärare gäller det att koll på vilka som inte får publiceras. Jag vill verkligen inte råka ut för att röja någons skyddade identitet. Det gäller att hela tiden ha en dialog med eleverna och prata med dem om de vill eller inte vill bli publicerade. Mina blygaste elever säger ja till att publiceras om de får vara en avatar (en bild/gubbe) istället för sig själva. Jag ser tydligt hur mycket bättre de vågar prestera muntligt när de kan göra det via avataren. Det är första steget för att få de blyga och försiktiga eleverna att blomma ut. När de slutar 9an brukar alla vilja bli publicerade och de blir nästan sura om de inte blir det!

Nackdelen med att blogga är att jag måste ligga steget före i min planering. Då jag, precis som alla er andra, har mycket att göra tycker jag att det är bra. Jag ”tvingar mig själv” att ha koll och lägger gärna ut långa teman i förväg och modifierar dessa efterhand. Jag lägger också ut helt traditionella uppgifter som:  ”läs texten i boken och svara på frågorna i övningsboken”, skillnaden är att eleven vet i förväg vad som ska hända. Det skapar en trygghet i klassrummet och ett ökat lugn.

Jag får ofta frågan: ”Hur fasen hinner du?” och mitt svar är att jag anser att jag är väldigt effektiv. Bloggen håller ihop det för mig och skapar navet i undervisningen.

När det gäller dotterbloggarna så menar jag att där ska den ”färdiga” produkten finnas. Mina elever skriver sina texter i Google dokument och gör filmer med ipad etc… Eleverna vet att de alltid ska dela sina dokument med mig så att jag kan följa deras skrivprocess. Genom att de skriver i delade dokument kan jag när som helst gå in texten och ge dem återkoppling. Jag har samtidigt bedömningsögonen påkopplade då jag anser att det är elevens första version som ska bedömas utifrån kunskapskravet i engelska om skriftlig framställan och/eller interaktion. Oftast har jag minst två kunskapskrav kopplade till en skrivuppgift där kunskapskravet om att kunna göra förbättringar av sina texter bedöms på den färdiga produkten efter att eleven har tagit till sig min eller kompisarnas återkoppling. När texten är bedömd och helt klar publiceras den. Detta sätt fungerar för oss och är ett sätt som jag tillsammans med eleverna har arbetat fram.

Via länken kan du se hur en slutprodukt i årskurs sju kan se ut. Eleverna har skrivit sina allra första argumenterande texter. Allas är inte publicerade då de inte ville: Argumenterande text.

Det absolut enklaste sättet att lära sig blogga är att gå kursen som Webbstjärnan håller i: Börja blogga. Kursen tar ca 1-2 timmar att gå och är väl investerad tid. När och om du sedan stöter på patrull i ditt bloggande kan du nästan alltid hitta ditt svar på Youtube. Sök på din fråga så brukar det komma upp en instruktionsfilm om hur du löser problemet. Skulle du välja att gå med i Webbstjärnans tävling är deras support outstanding. De borde få pris för Sveriges bästa IT-support!

Vill du börja blogga men känner dig osäker så fråga dina elever och be om hjälp. I alla klasser som jag har träffat på, i alla fall från 6an och uppåt finns det någon som kan och vet hur man gör. Finns inte det har Youtube alla svar! Oftast i alla fall!

Lycka till!

Sara

 

Busenkelt och kul!

Ett busenkelt sätt att kombinera humor och att tala på målspråket är att använda sig av Mr Bean. Det finns hur många avsnitt som helst på Youtube. En av våra favoriter är Mr Bean at the cinema. Jag har provat uppgiften i årskurs 7-9 och på engelska. Om du vill använda den för yngre elever krävs att de har mer förförståelse och fått nyckelord i förväg.

Mina elever är helt tokiga i nedanstående övning:

  1. Visa ett klipp av Mr Bean via din projektor
  2. Sätt eleverna i par, sida vid sida. En elev har ryggen mot filmduken och en är vänd framåt
  3. Eleven som är vänd framåt berättar för den andre vad som händer i avsnittet
  4. Ungefär var tredje minut byter eleverna roller

Ibland är det enkla helt enkelt det bästa!

Här är länken till Mr Beans officiella Youtubekanal. Hoppas att era elever gillar det lika mycket som mina!

Det finns många varianter av denna uppgift. Jag såg den via British Council.

/ Sara

Zaption – så funkar det!

Genom att arbeta med tex Kahoot eller i detta fall Zaption.com kan du på ett enkelt sätt få en tydlig bild av vad dina elever har lärt sig och vad du behöver rikta in din undervisning på.  Idag blir inlägget inte i textform. Titta på filmen så får du allt du behöver veta om hur Zaption fungerar och framförallt hur du kan använda det i undervisningen.

Om du föredrar att läsa om hur du gör har Sarah Jingfors skrivit ett tydligt inlägg: Frökenjingfors.wordpress.com .

Mitt exempel nedan utgår från tyskan men naturligtvis fungerar det oavsett ämne eller årskurs. Arbetar du med flippat klassrum är det ett perfekt och snabbt sätt att lägga till frågor och få en enkel översikt över svaren.

Här kan ni själva prova två olika Zaptionfilmer som jag har gjort. Låna gärna. Tyvärr är det någon begränsing i bloggen som gör att jag inte kan bädda in från Zaption. Här kommer i alla fall två länkar: If I were sorry  Lasst mich rein ich hör Musik.

/ Sara

Flippad undervisning

Flippat klassrum. Vad i hela friden är det för något? Den tydligaste förklaringen för det oinvigde tycker jag att Karin Brånebäck har gjort med sin ”gula bild”. Flippa klassrummet enkelt och på svenska

I korthet går det ut på att eleven ska vara förberedd i ”huvudet” så att eleven kan börja arbeta direkt när lektionen startar. Den tid som du använder till att ha genomgångar kan nu läggas på att vara hos de elever som behöver dig mest.  Det finns många varianter av flippat klassrum och du får känna dig fram kring vad som passar just dig och dina grupper.

Många lärare ger en kort Youtubefilm i läxa och har kopplat frågor till filmen där eleven får direkt feedback. Eleven vet då om hen förstår och läraren kan via svaren se vad undervisningen behöver rikta i sig på. Jag vill dock poängtera att flippat klassrum är mycket mer än en film på Youtube. Vill du fördjupa dig i flippat klassrum finns lästips sist i texten.

Personligen flippar jag inte allt utan jag flippar det jag tycker att den gruppen behöver just då. Om du aldrig har provat flippat klassrum tidigare och är språklärare tycker jag att det absolut enklaste är att börja med något grammatiskt moment. Det finns många Youtubekanaler där lärare har skapat instruktionsfilmer om olika moment. När det gäller engelska, tyska och ikt har jag en egen Youtubekanal med spellistor där du kan söka på olika moment. Filmerna är fria att använda om du anger att jag har gjort dem. Några favoriter jag själv har är EnglishLessons4U eller när det gäller tyska Sven Järgenstedt och Cecilia Jalkebo. Deras filmer kan du också använda om du anger dem som upphovsman.

En sida som fungerar bra till att använda för flippat klassrum och för att individualisera grammatikundervisningen är Grammarflip.com.  (Diskussionen huruvida man ska undervisa om grammatik eller inte tar jag inte upp idag!) Sidan är gratis och fungerar även på Ipad. Jag bedömer att eleverna behöver gå på högstadiet för att kunna arbeta med detta.

Du skapar ett lärarkonto där du dessutom skapar ett ”klassrum” . Du ber dina elever att skapa ett elevkonto och ger dem koden till ”klassrummet”. När eleven loggar in kommer 54 olika grammatiska moment i en lista. Tanken med sidan är att eleven ska arbeta efter den uppgjorda ordningen, men du kan också välja ut ett särskilt moment och arbeta med det. Sidan riktar sig till elever som har engelska som modersmål och våra elever kommer behöva en del stöttning för att kunna arbeta med den. Till elevernas hjälp har jag här en ordlista över vad de grammatiska begreppen på engelska innebär: Quizlet.com Låna gärna!

Först kommer en instruktionsfilm om momentet som tränas och under filmen finns en quiz. Sist kommer en enklare skrivuppgift. När eleven gör quizen får eleven direkt feedback på om hen har svarat rätt eller fel. Därefter kan eleven antingen gå vidare i sin egen takt eller gå tillbaka och se instruktionen igen. Som lärare kan du via din sida följa varje inloggad elevs progression och rikta in din undervisning på det du ser att eleverna har svårt för.

Du kan ge eleverna i läxa att se en av filmerna och göra tillhörande quiz. En film är mindre än 5 minuter lång. Lektionstid kan ni sedan fördjupa er i uppgiften och arbeta med det i tal och skrift. Har du tillgång till datorer eller iPads kan eleverna arbeta  både hemma och i skolan helt individuellt och i sin egen takt.

Jag har väldigt få datorer eller iPads att använda till min undervisning därför inleder jag varje termin med att kolla om eleverna har dator/ipad eller smartphone hemma. Det är endast jag som ser svaren.  Om det är så att många elever saknar tillgång till internet tycker inte jag det är ok att ge ovanstående läxa. Då måste du organisera det så att eleverna arbetar i skolan eller inte arbeta med detta alls. Vi har till exempel läxhjälp som är öppen alla dagar från 07.45 Jag är dessutom alltid noga med att poängtera att de digitala uppgifter jag eventuellt ger i läxa likaväl kan lösas i skolan och att jag hjälper till med det.

En annan populär sida som fungerar på samma sätt som Grammarflip är Readtheory. Via den sidan tränar eleverna sin läsförståelse. Readtheory fungerar dock även med yngre elever.

Jag kan verkligen rekommendera er att prova dessa sidor. Våga också prova att flippa något av momenten!

Vill ni fördjupa er i flippat klassrum kan ni läsa mer här:

Daniel Barker, Flipped classroom – det omvända arbetssättet

Jon Bergman & Aaron Sams Flip your classroom -reach every student, in every class, every day

Sara Bruun, Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget

Karin Brånebäck, Nybörjarguide till flippat klassrum

Lycka till!

Sara

 

Matte plus engelska till Valentine’s day ?

Många av oss arbetar med något på engelskan runt Valentine’s day. Här har jag hittat en kanonresurs, som dessutom är gratis att ladda ner. Uppgifterna finns via Teachers pay teachers där du skapar ett konto och sedan kan söka och hitta fantastiskt bra lektioner. Språket och uppgifterna går enkelt att koppla till LGR 11. Du behöver inte oroa dig för att det inte ska vara korrekt engelska, vilket man verkligen måste kolla om man letar på en del svenska sidor.

I den första uppgiften finns arbetsmaterial till hela februari om man vill! Du kan kombinera matte och engelska eller varför inte musik och engelska. Allt finns färdigt att ladda ner här: Free February downloads . Uppgiften är skapad av  Laura Candler, USA.

Den andra uppgiften lämpar sig nog lite mer för er som undervisar yngre barn: Valentine’s day. Materialet är också gratis och kan användas direkt. Det är skapat av Mandy Neal, USA.

Jag kan verkligen rekommendera er att skapa konto på Teachers pay Teachers. Det är en guldgruva!

Sara

 

Safer Internet day 9/2 – lektionsförslag

På tisdag den 9 februari är det Safer Internet Day. Denna dag uppmärksammas på många olika ställen över hela världen. Temat för i år är ”Play your part for a better internet”.

I Sverige har Statens Mediaråd valt att fokusera på att stötta och hjälpa föräldrar att lära sig mer om hur vi kan hantera frågor som uppkommer när våra barn och ungdomar befinner sig på Internet. Via sidan Nohate.se kan både föräldrar och lärare få tips och råd kring hur man kan tänka och vad man behöver göra för att stötta barnen/ungdomarna i deras digitala vardag.

Om du vill uppmärksamma Safer Internet Day i din undervisning har British Council tagit fram ett, i mitt tycke, bra och användbart material. Jag som är engelsklärare kan använda det rakt av, men det går rätt lätt att göra om till svenska om du vill använda det med yngre barn eller varför inte i samhällskunskapen? Ladda ner lektionsförslaget här: Safer Internet Day – British Council. Lektionen beräknas ta ungefär en timme och är tydligt strukturerad för enkel och snabb användning.

Som en introduktion till din lektion kan du använda nedanstående film från UK Safer Internet Center:

Om du och dina elever vill stötta Safer Internet Day kan ni delta via Twitter eller Facebook i en så kallad Thunderclap. En Thunderclap (statensmediarad.se) är ett och samma meddelande som skickas ut av många exakt samtidigt. Poängen är att skapa genomslag genom att vara många. Kl 9.00 den 9 februari kommer följande meddelande att skickas ut av alla som vill delta:

I play my part for a better internet by supporting Safer Internet Day! #SID2016 #Iplaymypart #playyourpart http://thndr.me/kCVmJvlänk till annan webbplats

Statens medieråd stödjer SID:s Thunderclap med sitt Twitterkonto. Om du också vill göra detta, klicka på nedanstående länk och fyll i era uppgifter:

Ni vill kanske skapa något eget för att stödja kampanjen.  Titta på länken här om #shareaheart och skapa ditt eget Internethjärta där du skriver om vad du tycker är så bra med internet. Använd bilden nedan som en mall och sätt sedan igång och skapa era egna! Detta kan göras oavsett ålder på barnen och behöver ju inte vara på engelska. Det kan ju vara svenska eller moderna språk. Det spelar ingen roll! Den enklaste appen att arbeta i tycker jag är Explain Everything. Det är en betalapp, men Educreations som är gratis kan också fungera. Explain Everything är dock värd sina pengar att investera i.

Om ni inte har tillgång till digitala verktyg för att skapa hjärtan fungerar det ju precis lika bra att rita på vanligt papper och sedan ta ett foto med en telefon.

I love the internet

(Bilden är tagen från saferinternet.org)

Kom nu ihåg att det är viktigare att diskutera och medvetandegöra barnen/ungdomarna än att förbjuda. Att göra som en kommun uppmanade till  nämligen att radera appar som Periscope är totalt fel väg att gå. Sätt gång att arbeta med värdegrunden, väv in diskussionerna i er undervisning och samtala med era barn/ungdomar istället.

Play your part #shareaheart!

Sara

 

 

 

Elevers tankar kring Periscope i skolan, smygfilmning av lärare och livesändning.

Periscope är en app som är väldigt inne bland ungdomar just nu.  Via appen kan du filma och liveströmma det du gör just då. Tex så visar vissa tv-kanaler via Periscope hur det ser ut bakom kulisserna och andra livesänder när de spelar olika datorspel. Enligt mina elever är det väldigt vanligt i spelvärlden. Du och några kompisar spelar ditt spel on-line och sänder samtidigt detta via tex Periscope live. Det finns naturligvis oändligt många användningsområden mer eller mindre smarta. Just nu verkar det trenda bland ungdomar att man ska smygfilma sin lärare. En enkel sökning på kommunen där jag bor visar att detta sker. Inte särskilt roligt för den lärare och de elever som blir filmade utan att veta om det. Även ganska unga barn som 10-11 år har jag sett livesända inlägg, så denna diskussion gäller verkligen inte bara högstadie och gymnasieungdomar.

Den som blir smygfilmad blir självklart väldigt upprörd, men personligen tror jag det är viktigt att inte hamna i förbudsfällan. Vi har ingen chans mot dagens teknik och kommer inte kunna förbjuda det. Elza Dunkels, docent vid Umeå universitet, har en intressant blogg där man kan läsa mer om bla förbud: Blockering utsätter barn för större fara . Dunkels är också aktuell med en bok i ämnet: Nätmobbing, näthat och nätkärlek (Gothiafortbildning.se) Boken ger, enligt förlaget,  en nyanserad och fördjupad bild av ungas vardag på nätet och hur vi vuxna kan förhålla oss till den. Här finns konkreta strategier för hur vi vuxna kan agera för att stötta unga och göra deras nätanvändning tryggare.

Vill du veta hur  själva appen Periscope fungerar så att du kan ladda ner den och  sedan titta här för mer information om hur man gör: Dagensanalys.se.

Jag valde idag att släppa en del av det som jag hade tänkt göra på mina lektioner för att diskutera Periscope med mina elever.

Nedan följer hur jag gjorde och det är fritt att använda i era klasser. Eleverna får mina instruktioner via min blogg Bruuns klassrum och nedanstående fick de idag:

Persicope – fördelar och nackdelar (årskurs 8 och 9) 

Jag har under ett tag följt appen Periscope och jag vet att ni känner till den. Jag ser att många har konton där. Vi ska diskutera fördelar och nackdelar med den appen idag och jag har inte tänkt inleda mer än så då jag vill veta era tankar först. Ni som har laddat ner appen kan beskriva vad appen går ut på. (Det visade sig att alla kände till den och att alla utom 5 elever av ca 60 hade laddat ner den

1.Fundera själv över appen. Har du laddat ner den? Varför ? Varför inte?

2.Diskutera i era basgrupper (De består av 3-4 elever). Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med appen? Skriv in era svar i http://www.padlet.com

3. Diskutera i era grupper vilka möjligheter det finns med appen och skriv in det under rubriken Möjligheter i Padlet.

4. Diskutera i era grupper vilka faror ni ser med appar som kan livesända. Fortsätt skriva in er tankar i Padlet ovan- skriv Faror som rubrik.

5. Vi ska titta på vad Elza Dunkels skriver om att Blockering utsätter barn för större fara. Vad tycker  ni ? Måste man ibland förbjuda? Varför? Varför inte?

Tankar efter lektionen

Det var helt otroligt som de diskuterade. De hamnade främst i näthat och farorna med pedofiler. Mina elever menade att det aldrig kommer att gå att komma till rätta med näthat. Man måste bara lära sig hur man ska göra när man drabbas av hat. När det gäller pedofilerna tyckte de att det var väldigt svårt framförallt hur man ska veta om det är ett fejkkonto eller inte?

De tycker att Periscope är en mycket bättre app än tex sidor som ASK där man kan skriva hat helt anonymt. I Periscope är man inte anonym lika lätt om man inte skaffar fejkkonto så klart. En av flickorna berättade att hon fått en hel del hat rikat mot sig men har fått lära sig att ”absolut inte mata trollen”. Övriga klassen tyckte att hennes metod var bra och de hoppades att hatet skulle dö ut om trollen inte fick mat.

Eleverna berättar också att det är vanligt att se filmer där andra elever livesänder från lektioner i skolan. Det förekommer även livesändningar från omklädningsrummen både i skolan och under träningar. Vi hade en lång diskussion kring vad som är rätt och fel kring detta. Det har ännu inte hänt via denna app på vår skola, men jag ser flera skolor där lärare råkat ut för detta. Det är bara att zooma in på kartan där du jobbar och kolla var din skola ligger så kan du se om du är drabbad.

Jag har försökt hitta om det är olagligt att filma sin lärare och lägga ut dettta, men det verkar inte vara helt glasklart. Jag ger gärna uppdraget åt någon av er läsare att gärna kommentera detta här i bloggen. Är det olagligt att smygfilma sin lärare och livesända det?

Mina elever kom med en hel del tankar och ideér kring vilka möjligheter som finns med appen. De tyckte att det skulle vara toppenbra om man kunde ha ett  Periscopesamtal med läraren kring en muntlig presentation. Läraren skulle då kunna ge kommentarer direkt i filmen och eleven fick feedback i exakt det ögonblick som det händer något som kräver lärarens kommentar. Det går att skicka privat Periscopesamtal och då skulle läraren slippa omvägen om Youtube och ge kommentarer i annoteringsfuktionen där.

Någon föreslog också att man kunde ”befinna” sig i olika städer och kunna följa olika händelser där live. Händelser som vi sedan kunde diskutera i klassrummet på målspråket. Möjligheterna är många! Jag är mycket nöjd med dagens diskussioner och tycker minsann att de är väldigt kloka!

I bilderna nedan kan ni se vad mina elever i år 8 och 9 tänkte kring Periscopes fördelar, nackdelar, möjligheter och faror. Bilderna är skärmdumpade direkt efter respektive lektion och  är helt oredigerade.  De är lite i oordning och det förekommer stavfel- precis som på en helt vanlig lektion!

Använd gärna bilderna som diskussionsunderlag med era elever:

Skärmavbild 2016-01-14 kl. 17.22.32

Om man vill diskutera hur man ska bete sig på nätet med sina elever kan jag varmt rekommendera de kurser som finns via Webbstjärnan. Kurserna fungerar både om du vill lära dig mer själv eller om du vill göra dem tillsammans med dina elever.

Patricia Diaz har skrivit kloka saker kring att livesända med sina elever. Hennes tankar kring bla Periscope kan ni läsa här: Periscope i skolan.

Diskuterar ni med era elever och de kommer på något mer smart användningsområde så får ni gärna kommentera i bloggen!  Jag lovar att svara!

/ Sara

Think, pair, share – ett lektionsförslag att sno rakt av !

Think, pair, share  är en metod som jag ofta använder mig av. På svenska kallar vi den EPA- Elev, Par, Alla.  Jag tycker att det är en väldigt bra metod för att få eleverna att prata och våga diskutera.  Lotta Karlsson, Fröken Flipp, beskriver i sin blogg hur hon använder EPA i sin SO-undervisning: Mitt flippade klassrum. Metoden fungerar i alla ämnen så fort eleverna kan skriva!

Här kommer ett lektionsförslag för engelskundervisningen år 6-9. För mig och mina elever ingår nedanstående lektionsförslag i ett störra tema, men jag beräknar att det kommer ta ungefär 1-2 60 minuters pass för mina 7or.

How to make a difference

The story below is written by Loren Eisley:

One day a man was walking along the beach when he noticed
a boy picking something up and gently throwing it into the ocean.
Approaching the boy, he asked, “What are you doing?”
The youth replied, “Throwing starfish back into the ocean.
The surf is up and the tide is going out. If I don’t throw them back, they’ll die.”
“Son,” the man said, “Don’t you realize there are miles and miles of beach and hundreds of starfish? You can’t make a difference!”
After listening politely, the boy bent down, picked up another starfish,
and threw it back into the surf. Then, smiling at the man, he said, “I made a difference for that one.” 

What does this story mean? Why do you think I wanted you to read it?

Think about the headline of our blog – How to make a difference. Why do you think we chose that headline? Do you think that You can make a difference? Think about your family, friends, school, Vinslöv, Sweden and Europe? Is there anything you could do to make a difference?

1. Write down your own thoughts. I want you to be able to talk to a friend and to the whole class about your thoughts.
2. Tell your friend about how you can make a difference. Take notes so that you remember what your friend told you.
3.  Tell the whole class about how you can make a difference.

Now use the Canva app and create your own poster. We will publish the 5 nicest Canvas on the blog! (If you don’t have a blog – print them!)
We will, of course, vote anonymously!

/ Sara

Canva är gratis och fungerar på alla enheter. Om ni vill låna min bild som modell för era elever så är det helt ok. Kom bara ihåg att den är under Creative Commons licens. Om man vill lära sig mer om vad CC-licens betyder kan man lära sig det här på Webbstjärnans hemsida.

 

 

”Som Berlin på DDR-tiden” – but I have a dream…

Den tredje måndagen i januari är en nationell helgdag i USA. Då hedrar man minnet av Martin Luther King Jr och lyfter fram vad han stod för, nämligen alla människors lika värde oavsett bakgrund. I år är Martin Luther King – dagen den 18 janauri. Med tanke på vad som pågår i Sverige just nu och i Skåne i synnerhet önskar jag att vi också stannar upp och tänker till. Svenska Dagbladet rapporterar om att det är Som Berlin på DDR-tiden och Människosmugglare står redo med båt för att ta flyktingar till Sverige. Går det ens att göra en jämförelse med Berlin på DDR-tiden?   Är det så vi vill att Sverige ska vara? Hur vill vi att Sverige ska vara? Jag tycker att det är  ytterst viktiga frågor att diskutera med våra elever när skolan startar igen för vårterminen 2016.

Förtydligande (5/1): Jag menar självklart inte att ATT det är samma sak i Hyllie och Kastrup som i Berlin på DDR-tiden. Jag menar att sådana tidningsartiklar är viktiga diskutera med eleverna för att ge dem perspektiv. Tack till er som påpekade att man kunde tolka det som om jag tycker att Berlin och Hyllie är samma sak.

Jag hittade en uppgift på Schoolastic.com som knyter an till Martin Luther King Jr . Eleverna funderar kring vilka drömmar de har för sig själva, för sitt närområde och för världen. Uppgiften är gratis att ladda ner och fungerar för alla åldrar, naturligtvis med modelltext för de yngre. Titta på bilden! Visst skulle det kunna bli bra att hänga upp elevernas och dina drömmar i klassrummet eller i korridoren?

Skärmavbild 2016-01-04 kl. 22.30.45

Jag tror att uppgiften ovan skulle kunna bli en bra inledning till ett större arbete om människors lika värde med de äldre eleverna. Jag arbetade med Medborgarrättsrörelsen, Martin Luther King Jr och Rosa Parks med mina förra 9or. Vi lyssnade på Martin Luther King Jrs I have dream tal, analyserade detta och skrev sedan egna tal utifrån en modelltext. Eleverna fick också ett modelltal som jag hade spelat in. Eleverna spelade sedan in sina tal och vi publicerade dem på vår blogg. Vill ni låna mitt upplägg så finns det här: Sara Bruuns klassrum: I have a dream

Här kan ni se Rasmus tal. Han gick i årskurs åtta när vi gjorde detta. Vill ni låna detta tal som en modell för era elever är det ok så länge ni anger att det är Rasmus på Furutorpskolan 7-9 som gjort det.

 

Eleverna fick feedback på sina tal och i stort sett alla ville sedan göra om talen. Snacka om stressande för mig! Men det är bara att sitta lugnt i båten och inse att de nog lär sig mer av att själva vilja göra något än att jag hastar vidare.

När vi var klara med talen gick vi vidare till att lära oss om Rosa Parks. Jag bara måste visa er denna video! Man kan knappt sitta still! Tyvärr var den borttagen från Youtube så den video jag använde då finns nu på Vimeo, men med spansk (?)text. Det funkar ändå! Det är budskapet som är det viktigaste! Mina elever blev väldigt upprörda när de hörde historien kring Rosa Parks och det startade livliga diskussioner i klassrummet.

Rosa Parks har också sin dag när man stannar upp och tänker till kring mänskliga rättigheter. Hennes dag är den 4 februari i Kalifornien och den 1 december i Ohio.

Ta chansen att diskutera mänskliga rättigheter med era elever. Söker ni på Schoolastic.com så finns många fler idéer för er engelskundervisning.

God Fortsättning!

Sara Bruun

Jag jobbar när tusan jag själv vill!

Jullov. Så skönt med ledighet och lata dagar. Eller? För min egen del så innebär ledighet ofta att jag har tid att tänka klart mina tankar. Mitt huvud är fullt av olika ideér och tankar kring projekt jag vill göra med eleverna. Under terminerna är det dock svårt att hinna tänka klart dessa tankar. Det finns det tid till nu. En av fördelarna med att vara lärare är ju att jag kan fördela min arbetstid som jag vill. Vill jag jobba på loven så gör jag det och vill jag det inte så gör jag inte det. När ett längre lov inleds drar också debatten om att jobba eller inte jobba på loven igång i olika facebookgrupper och på twitter. Jag blir lika trött på det varje gång. Jag har funderat på varför det är så känsligt och ger upphov till så mycket kritik.

Känner de som kritiserar detta sig som sämre lärare? Är det den klassiska svenska avundsjukan som slår till? Jag vet inte.

Själv tycker jag att det är upp till var och en. Jag jobbar ibland på lovet och andra dagar gör jag ingenting. Det viktigaste är väl att vi inom lärarkåren respekterar varandra och att vi inte hoppar på varandra. Alldeles för ofta ser jag påhopp av lärare på lärare i olika sociala medier. Låt detta lov bli ett lov där vi faktiskt börjar visar varandra respekt och låter varandra vara. De som vill jobba gör det och de som inte vill låter bli. Inte svårt alls.

Om du vill jobba på lovet och lära dig ett verktyg som underlättar din vardag ska du fortsätta läsa nu. Vill du inte jobba på lovet kan du göra något annat och läsa detta i januari istället!

I mina tidigare inlägg har jag skrivit om feedback på olika sätt:  Vikten av effektiv feedback – sluta sätt ut betyg och Adventstips- så här slipper du rätta. Genom att lära dig de verktyg jag skrivit om i dessa inlägg kommer du att bli mer effektiv i ditt arbete. Då du i förväg vet vad eleverna lärt sig och du har sett deras svar innan lektionen kan du rikta in din undervisning tydligt mot just det som eleverna behöver mer hjälp kring.

Ett verktyg till som hjälper dig med detta är Zaption. Du skapar ett gratiskonto och sedan lägger du till olika Youtubefilmer i så kallade Zaption tours. Under tiden eleverna tittar på filmen kan du som lärare ha lagt till olika frågor som dyker upp. Elevernas svar hamnar i en analyssida och du kan enkelt se vem som svarat vad. För oss språklärare är det ett perfekt verktyg för att skapa olika hörförståelser. Du kan söka på lektioner som redan är klara och lägga till dessa på din egen sida via knappen Copy lesson. Du kan också sätta ihop flera lektioner och göra din egen. Det är ett väldigt enkelt verktyg att lära sig och eleverna gillar att jobba med det.  Nackdelen med detta verktyg är att det endast är du som lärare som ser svaren. Eleven får alltså ingen direkt feedback som de får när de jobbar i Google formulär och med Flubaroo.

Här hittar du en instruktionsfilm om hur man gör:

Klicka på länkarna nedan för att själv prova hur det fungerar:

English verbs

Personändelser, är och har på tyska

God Jul och Gott Nytt år

önskar

Sara Bruun