Ett trumpet inlägg- men kavla upp ärmarna och ingjut framtidstro!

Jaha..vad kommer att hända nu? Mot alla odds konstaterar vi att Donald Trump är vald som USAs nästa president. Inte mycket att göra åt. Nu gäller det att kavla upp ärmarna och ingjuta mod och framtidshopp hos barnen och ungdomarna. Min egen dotter på 10 år sa oroligt imorse när hon insett att Trump blir president: “Blir det ett tredje världskrig nu?” Barnen och ungdomarna är oroliga och fundersamma. Vi lärare måste ge dem kunskap och fakta. Ungdomarna får sin omvärldsbild via Snapchat, Instagram och Facebook och vi vuxna behöver nyansera den bilden.

Vi i skolan har ett stort uppdrag idag – ett uppdrag som är större än att “bara” lära barnen läsa, skriva och räkna. Vi behöver oftare än vad vi många gånger gör väva in del ett i Lgr 11 som handlar om värdegrund och inte bara fokusera på kunskapskrav och centralt innehåll. Vi behöver verkligen lägga tid på att utbilda om varför demokrati är så oerhört viktigt. Vi som har engelska kan med lätthet få in dessa delar i vår undervisning och det behöver inte bara ligga på samhällskunskapslärarens axlar. Samarbeta! Hjälps åt! Vi måste få ungdomarna att inse varför det är viktigt att gå och rösta och faktiskt engagera sig i sin samtid och framtid. Hur kan vi då göra?

Min årskurs åtta fick på samhällskunskapen lära sig fakta om hur valet i USA går till och varför det påverkar resten av världen. De fick dessutom ta del av nedanstående film som visar vad Hillary Clinton ville och vad Donald Trump vill genomföra:

DN: Så vill Trump och Clinton förändra USA

På engelsklektionen fick eleverna fem minuter på sig att, i par, skriva ner så mycket de redan visste om de båda presidentkandidaterna, därefter skrev de det de visste på tavlan. Då bildades två kolumner: en för Clinton och en för Trump. En mycket intressant diskussion uppstod då någon skrivit: “Trump is a rascist.” Detta höll några elever inte med om. De menade att Trump “endast” vill deportera de som vistas illegalt i landet och att man inte är rasist för att man följer landets lagar. Här gäller det att vara en tydlig samtalsledare och se till att diskussionen inte går överstyr. Vi har yttrandefrihet i Sverige och allas åsikter är lika mycket värda.

Det är otroligt roligt att diskutera dessa brännheta frågor med eleverna och de är mycket entusiastiska. Min tanke med engelskundervisningen är att eleverna ska skriva egna tal där de ska “låtsas” att de är en presidentkandiat/politiker som naturligtvis vill få så många röster som möjligt. Vad vill eleverna förändra i Höör, i Sverige och i världen? Denna fråga fick eleverna med sig hem att fundera på för att ta med sig tillbaka nästa vecka. En annan tanke jag har är att få eleverna intresserade av politik och få dem att inse att det är viktigt att ta rösträtten på allvar och dessutom veta vad man röstar på! Här kommer återigen vikten av källkritik in. Eleverna har under senaste veckorna visat mig mer eller mindre trovärdiga uttalande som både Trump och Clinton ska ha sagt. Vi kollar gemensamt källan och funderar på om det kan vara sant eller inte.

Som inspiration till att vilja kasta sig över utmaningen att bli en politiker som alla vill rösta på fick eleverna följande utmaning:

Filmen är gjord med appen Green screen by do Ink. Du behöver ett grönt tyg eller grön vägg och appen. Du sparar en bild du vill använda som bakgrund och sedan filmar du med Green screen appen. Det gör att du kan “befinna” dig var som helst. Vill du lära dig hur man gör så gå in på Youtube och sök på “Green screen by do Ink tutorial” .

Uppgiften nästa vecka är att vi ska gå igenom hur man skriver ett tal och vad som är viktigt att tänka på när man håller ett tal. Vi kommer att titta på Donald Trumps segertal och analysera vad han säger och hur han faktiskt lät annorlunda i segertalet än under valkampanjen.

Elevernas uppgift blir att hålla egna tal som vi sedan spelar in med Green Screen appen. En annan tanke jag är att eleverna ska få upp ögonen för att engagera sig, försöka påverka och faktiskt se att de kan påverka om de vill. Vi kommer tillsist att rösta fram vår “president”.

Innan vi påbörjar arbetet med att skriva talen så måste eleverna lära sig och få undervisning om hur man skriver och håller ett tal. Det ger jag dem genom att de får ta del av nedanstående filmer. Filmerna tittar eleverna på innan de kommer till lektionen så att de är förberedda och kan börja skriva direkt:

Den första är från Engvid.com och handlar om The magic of three:

Den andra handlar om tekniken A FOREST. Se filmen för att få reda på vad det är! Filmen är på svenska, vilket man kan diskutera om det är rätt eller fel men jag ville vara säker på att de hade förstått hur de skulle göra.

Mina filmer är ok att använda om ni vill så länge ni anger att det är jag som gjort dem.

I nästa blogginlägg tänkte jag visa hur vi använde oss av Google Cardboard och virtual reality för att få upplevelsen av valtalen att kännas som om eleverna vore där…

To be continued…

/ Sara

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)