Elevers tankar kring Periscope i skolan, smygfilmning av lärare och livesändning.

Periscope är en app som är väldigt inne bland ungdomar just nu.  Via appen kan du filma och liveströmma det du gör just då. Tex så visar vissa tv-kanaler via Periscope hur det ser ut bakom kulisserna och andra livesänder när de spelar olika datorspel. Enligt mina elever är det väldigt vanligt i spelvärlden. Du och några kompisar spelar ditt spel on-line och sänder samtidigt detta via tex Periscope live. Det finns naturligvis oändligt många användningsområden mer eller mindre smarta. Just nu verkar det trenda bland ungdomar att man ska smygfilma sin lärare. En enkel sökning på kommunen där jag bor visar att detta sker. Inte särskilt roligt för den lärare och de elever som blir filmade utan att veta om det. Även ganska unga barn som 10-11 år har jag sett livesända inlägg, så denna diskussion gäller verkligen inte bara högstadie och gymnasieungdomar.

Den som blir smygfilmad blir självklart väldigt upprörd, men personligen tror jag det är viktigt att inte hamna i förbudsfällan. Vi har ingen chans mot dagens teknik och kommer inte kunna förbjuda det. Elza Dunkels, docent vid Umeå universitet, har en intressant blogg där man kan läsa mer om bla förbud: Blockering utsätter barn för större fara . Dunkels är också aktuell med en bok i ämnet: Nätmobbing, näthat och nätkärlek (Gothiafortbildning.se) Boken ger, enligt förlaget,  en nyanserad och fördjupad bild av ungas vardag på nätet och hur vi vuxna kan förhålla oss till den. Här finns konkreta strategier för hur vi vuxna kan agera för att stötta unga och göra deras nätanvändning tryggare.

Vill du veta hur  själva appen Periscope fungerar så att du kan ladda ner den och  sedan titta här för mer information om hur man gör: Dagensanalys.se.

Jag valde idag att släppa en del av det som jag hade tänkt göra på mina lektioner för att diskutera Periscope med mina elever.

Nedan följer hur jag gjorde och det är fritt att använda i era klasser. Eleverna får mina instruktioner via min blogg Bruuns klassrum och nedanstående fick de idag:

Persicope – fördelar och nackdelar (årskurs 8 och 9) 

Jag har under ett tag följt appen Periscope och jag vet att ni känner till den. Jag ser att många har konton där. Vi ska diskutera fördelar och nackdelar med den appen idag och jag har inte tänkt inleda mer än så då jag vill veta era tankar först. Ni som har laddat ner appen kan beskriva vad appen går ut på. (Det visade sig att alla kände till den och att alla utom 5 elever av ca 60 hade laddat ner den

1.Fundera själv över appen. Har du laddat ner den? Varför ? Varför inte?

2.Diskutera i era basgrupper (De består av 3-4 elever). Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med appen? Skriv in era svar i http://www.padlet.com

3. Diskutera i era grupper vilka möjligheter det finns med appen och skriv in det under rubriken Möjligheter i Padlet.

4. Diskutera i era grupper vilka faror ni ser med appar som kan livesända. Fortsätt skriva in er tankar i Padlet ovan- skriv Faror som rubrik.

5. Vi ska titta på vad Elza Dunkels skriver om att Blockering utsätter barn för större fara. Vad tycker  ni ? Måste man ibland förbjuda? Varför? Varför inte?

Tankar efter lektionen

Det var helt otroligt som de diskuterade. De hamnade främst i näthat och farorna med pedofiler. Mina elever menade att det aldrig kommer att gå att komma till rätta med näthat. Man måste bara lära sig hur man ska göra när man drabbas av hat. När det gäller pedofilerna tyckte de att det var väldigt svårt framförallt hur man ska veta om det är ett fejkkonto eller inte?

De tycker att Periscope är en mycket bättre app än tex sidor som ASK där man kan skriva hat helt anonymt. I Periscope är man inte anonym lika lätt om man inte skaffar fejkkonto så klart. En av flickorna berättade att hon fått en hel del hat rikat mot sig men har fått lära sig att ”absolut inte mata trollen”. Övriga klassen tyckte att hennes metod var bra och de hoppades att hatet skulle dö ut om trollen inte fick mat.

Eleverna berättar också att det är vanligt att se filmer där andra elever livesänder från lektioner i skolan. Det förekommer även livesändningar från omklädningsrummen både i skolan och under träningar. Vi hade en lång diskussion kring vad som är rätt och fel kring detta. Det har ännu inte hänt via denna app på vår skola, men jag ser flera skolor där lärare råkat ut för detta. Det är bara att zooma in på kartan där du jobbar och kolla var din skola ligger så kan du se om du är drabbad.

Jag har försökt hitta om det är olagligt att filma sin lärare och lägga ut dettta, men det verkar inte vara helt glasklart. Jag ger gärna uppdraget åt någon av er läsare att gärna kommentera detta här i bloggen. Är det olagligt att smygfilma sin lärare och livesända det?

Mina elever kom med en hel del tankar och ideér kring vilka möjligheter som finns med appen. De tyckte att det skulle vara toppenbra om man kunde ha ett  Periscopesamtal med läraren kring en muntlig presentation. Läraren skulle då kunna ge kommentarer direkt i filmen och eleven fick feedback i exakt det ögonblick som det händer något som kräver lärarens kommentar. Det går att skicka privat Periscopesamtal och då skulle läraren slippa omvägen om Youtube och ge kommentarer i annoteringsfuktionen där.

Någon föreslog också att man kunde ”befinna” sig i olika städer och kunna följa olika händelser där live. Händelser som vi sedan kunde diskutera i klassrummet på målspråket. Möjligheterna är många! Jag är mycket nöjd med dagens diskussioner och tycker minsann att de är väldigt kloka!

I bilderna nedan kan ni se vad mina elever i år 8 och 9 tänkte kring Periscopes fördelar, nackdelar, möjligheter och faror. Bilderna är skärmdumpade direkt efter respektive lektion och  är helt oredigerade.  De är lite i oordning och det förekommer stavfel- precis som på en helt vanlig lektion!

Använd gärna bilderna som diskussionsunderlag med era elever:

Skärmavbild 2016-01-14 kl. 17.22.32

Om man vill diskutera hur man ska bete sig på nätet med sina elever kan jag varmt rekommendera de kurser som finns via Webbstjärnan. Kurserna fungerar både om du vill lära dig mer själv eller om du vill göra dem tillsammans med dina elever.

Patricia Diaz har skrivit kloka saker kring att livesända med sina elever. Hennes tankar kring bla Periscope kan ni läsa här: Periscope i skolan.

Diskuterar ni med era elever och de kommer på något mer smart användningsområde så får ni gärna kommentera i bloggen!  Jag lovar att svara!

/ Sara

Kommentarer (28)

  1. Peter Bergsten, ER skriver:

    Det är kränkande fotografering och privata sammanhang som är förbjudna för filmning. Ett klassrum i en kommunal skola är en del av en förvaltningsmyndighet och personalen är del av myndigheten.
    Man kan också på en myndighet be om att inte bli filmad liksom en offentlig person kan be om det, men om filmning sker kommer den inte i fråga för lagbrott såvida man inte fotograferar läraren på toaletten eller annat privat sammanhang.

  2. Fredrik skriver:

    Vill minnas att en föreläsning/genomgång anses ha verkshöjd. I så fall gör sig eleverna skyldiga till upphovsrättsbrott henom att filma och sända vidare lektionen i sin helhet.

  3. Bjorn.martinsson@lidkoping.se skriver:

    Kan inte förstå problemet. Jag är vuxen. Jag är lärare. Ingen ,säger ingen, elev har någonsin med en mobiltelefon till mina lektioner. Vad har en mobiltelefon att göra på en lektion? På en lektion lyssnar och lär man sig. Man skaffar sig kunskap och blir bildad. Synd om er som inte har kraft att åstadkomma detta. Gömmer er bakom någon idé om att förbud aldrig är bra. Klart att förbud är bra och riktigt. Det är t.ex. förbjudet att framföra motorfordon på vänster sida…………….

  4. Anna-Karin skriver:

    Vad gäller olagligheter i att smygfilma så är det väl så att skolan inte är allmän plats och därför borde det vara rektorns regler för detta som gäller, liksom jag bestämmer hos mig. Att publicera något med avsikt att förlöjliga, förnedra eller att ge någon dåligt rykte lär ju alltid vara ett brott enligt brottsbalken. (Förtal) och om inte en åklagare nu skulle ta upp det som ett brott så kan man väl alltid göra ett civilrättsligt mål av detta kan jag tro.

  5. Anders skriver:

    Enklare och tydligare vore att säga till eleverna ”På mina lektioner är samtliga mobiler i flygplansläge typ 1 eller flygplansläge typ 2. Flygplansläge typ 1 känner ni till redan till, flygplansläge typ 2 är när jag tar mobilen och kastar ut den genom fönstret och ser om den kan flyga.”

  6. Erik skriver:

    Vilka kvasiproblem!
    Om inte mobiltelefon specifikt behövs i undervisningen så säg åt eleverna att stänga av dem under lektionstid, om inte det fungerar, samla in samtligas mobiler.
    Om alla lärare är så här ängsliga och inte vågar vara tydliga gentemot eleverna med vad som gäller så förstår jag bättre varför det ser ut som det gör i svenska klassrum.
    Däremot låter det som en vettig idé att diskutera etik på nätet med eleverna.

  7. Henrik Hedman skriver:

    Hej. Läste din länk ” Blockering utsätter barn för större fara”. Det var ett stort fel med resonemanget. Elza utgår från den bästa av världar. En värld där alla lärare lägger tid på att diskutera denna app. Men nu lever vi inte i den ”bästa av världar”. Då faller hennes resonemang. Vad är bättre, att blockera eller att göra ingenting eller möjligen för lite. Det svara inte artikeln på.
    Blockering har den fördelen att den också fungerar i en imperfekt värld.
    Henrik

  8. Kristina skriver:

    Det är rent ut sagt obehagligt att elever ska kunna få smygfilma lärare för att hamna på internet till allas beskådan. Jag vill verkligen inte bli filmad, bara tanken på det får mig att må illa och jag kan inte tänka mig att jag är den enda. Ska jag behöva leva med den fobin och oron i min yrkesroll? Finns det ärligt talat inga gränser? Är inte lärare pressade nog? Jag kommer aldrig känna mig bekväm i ett klassrum igen.

  9. Björn skriver:

    Jag förstår inte varifrån principen har kommit att lärare ska behöva acceptera vad som helst. Hur många människor vill bli filmade på sin arbetsplats och streamas upp på någon webbplats för att skrattas åt? Inte många kan jag lova. Det är något väldigt fundamentalt fel i det här. Att sen eleverna får intrycket att det är okej är ännu värre.

  10. Märta Olsson skriver:

    Klassrummet kan kanske inte räknas som ett ”privat rum” men däremot har en lärare rätt att utöva sitt yrke utan att bli störd och kan därmed förbjuda filmning om hen så skulle vilja.
    Ännu större och starkare rätt att slippa bli filmade har de elever som befinner sig i klassrummet: eftersom skolan inte är en offentlig plats kan man utan problem och med hänvisning till den enskilda elevens integritet förbjuda filmning.

  11. Jenny karlsson skriver:

    Om mobiltelefonen är nödvändig för undervisning tycker jag att skolor ska tillhandahålla detta för elever på lektionstid. Varför ska en elev ha sin privata telefon på lektionen? Och Ibland vet faktiskt vuxna bäst! Förbud kan vara bra, t.ex. om syftet är att undvika att skada andra. Alla elever har inte en egen mobil, vissa får inte ha appen periscope. Föräldrarnas ansvar är stort. Är inte allt detta ett symtom på tiden vi lever i, vi är nästan rädda för att vägleda våra barn. Rädda för att de inte ska ”hänga med den digitala utvecklingen”. Även om de har mobiltelefonförbud i klassrummet kommer de att hänga med i den digitala utvecklingen. Jag lovar. Det borde finnas ett nationellt förbud mot egen mobiltelefon i klassrummet. Om det är att räkna som pedagogiskt hjälpmedel ska skolan tillhandahålla det. Och ingen behöver ha appen Periscope om inte läraren vill det.

  12. Lars Österberg skriver:

    Hej!

    Är gymnasielärare och ny från idag med at skaffa Periscope!

    Vi ska på ett studiebesök nästa tis med 120 elever på en offentlig öppen föreställning (Purimspel)

    Då tänkte jag sända live via Periscope till de elever som inte kunde närvara….

    Bra eller dålig idé?

    mvh
    Lasse

    • Sara Bruun skriver:

      Hej Lars! Jag tycker att det är en strålande idé! Låt olika grupper ansvara för att sända och kommentera olika delar och ha olika syfte! Hör gärna av dig om hur ni gör och hur det gick! / Sara

  13. Kaj skriver:

    Ja, då fick man uppleva periscope. Fysiklektionen idag smygfilmades, eleven ställde för första gången en fråga typ jag fattar ingenting walla. Jag blev jätteglad och förklarade igen. Nu i efterhand förstår jag genom att läsa flödet att en annan elev skrivit att han skulle säga just det. Kommentarerna i flödet ganska pinsamma. Jag var tydligen bög för att det satt en bråktavla i regnbågens färger på tavlan? Eleven i fråga är osäker på sig själv och blir såklart glad för kommentarer och följare. Många elever lever i den här bubblan, dåligt självförtroende som de tror blir bättre om de får fler följare. Oftast samma elever som inte får betyg i något och tror att periscope och likes är räddningen.

    Jag har sparat ner filmen och tänker ge den till mentorn. Det blir bra att ta upp på utvecklingssamtalet med vårdnadshavare. Det här är vad ditt barn använder lektionstiden till, det är klart att det blir svårt att nå betyg.

    Tyvärr är det en del barn som inte kan hantera telefonerna och då måste vuxna agera. Det är olagligt att filma någon och publicera filmen utan medgivande såvida man inte är journalist. Färdigdisskuterat.

  14. Anna,lärarstudent skriver:

    Jag tycker att det är tråkigt att det bara är några enstaka av er som kommenterat som snuddat vid det riktiga problemet – elevernas självkänsla. Periscope, och andra liknande medier, för med sig en problematik som inte är isolerad till klassrummet utan som sträcker sig både utåt och inåt. Visst kan man som lärare välja att ha mobilförbud på sina lektioner om man så vill, det har sina fördelar, men det är dumt att tro att man då ”tagit itu med problemet”.
    Personligen är det inte faktumet att jag blir filmad på lektionstid som stör, det är tanken på att vissa ungdomar (och barn) gör vad som helst för likes. Vad som helst. Sug på den ett tag. Det är i mina ögon bra mycket värre att en elev skulle springa ut i trafiken och riskera sitt liv för likes än att hen filmar mig på lektionen.

    En annan sak som jag tycker att skolledning, lärare och vuxna i allmänhet MÅSTE göra är att uppdatera sig gällande farorna med att dela med sig av privat data på nätet. Visst, det är läskigt med pedofiler och taskiga troll, men genom att livesända och geotagga gör man sig tillgänglig för långt farligare saker. Jag tror inte att ungdomarna heller är medvetna om hur lätt det är att tex kapa någons identitet genom att hacka sig in i deras smartphone. Jag tror heller inte att alla är medvetna om att när du väl lagt ut någon information på internet så försvinner den aldrig. Vet du hur mycket din identitet är värd på darknet?

    Ni som är föräldrar måste även våga erkänna att era barn kanske har problem med både självkänslan och den grundläggande respekten för människor i deras omgivning. Prata med era barn om de långsiktiga konsekvenser man kan få genom att bete sig illa på nätet, eller genom att exploatera sig själv.

  15. Maria skriver:

    Det är absolut en viktig debatt att diskutera om filmning i skolan faktiskt är olagligt, om det finns en lag som kan stödja detta. För det blir både orättvist och diffust om det är upp till varje individuell rektor att avgöra detta.

    Mina erfarenheter är däremot tvärtom. Vissa lärare på skolan filmar eleverna under lektionstid, vilket eleverna eller vårdnadshavarna inte har fått möjlighet att godkänna. Vid diskussion hänvisar läraren till att det är tillåtet att filma enligt lagen som kom i maj 2013: ”En fotografering ska inte räknas som brottslig om den är försvarlig med tanke på syfte och sammanhang.” Läraren anser sig ha ett gott syfte. (ertappa stökiga/ineffektiva elever, samt dokumentera att kvalitativ undervisning sker). Är det någon som är juridisk kunnig här och kan reda ut vad som är rätt och fel med stöd av lagen? Personligen är jag av åsikten att det är moraliskt fel och även borde vara olagligt att filma barn/ungdomar utan deras eller vårdnadshavarnas medgivande – oavsett orsak. I klassrummet kan det även bli mycket känsligt och obehagligt för eleverna att veta om att de senare kommer granskas på film.

  16. kjelle skriver:

    Ta telefonerna från dessa bortskämda ouppfostrade ungar så är problemet borta!!
    Sluta fjanta och stryka medhårs!!

    Hårda regler ordning och reda för helvete!!!

  17. Lena B skriver:

    Självklart är det en säkerhet men är det kanske inte bättre att alla klassrum i så fall har en säkerhets kamera vilket kommer att kunna stoppa det och göra det säkrare för både lärare och elever.

  18. Mia H skriver:

    När är det bra att börja prata nätikett i skolan? Föräldrarådet på skolan uttryckte ett önskemål att man skulle diskutera det mer i skolan, kanske bjuda in några som kunde prata om det med eleverna då de har egna mobiler sedan flera år tillbaka och är ute i sociala media på nätet redan från tidig ålder, de flesta redan från 9-10 års ålder. Redan nu förekommer lite tveksamt agerande i olika forum på nätet riktade mot skol- och klasskamrater. Vi försöker prata om det hemma men upplever inte att vi når fram riktigt till vårt barn och att jämnåriga kamraters föräldrar inte alls pratar om nätikett hemma. Det är en F-6 skola. Rektor och lärarsida tyckte inte att det är ett problem än och därför att fet inte är aktuellt att bemöta det i skolan nu. Så när är en bra tid att börja? I praktiken är de redan på nätet.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)