Den förvrängda sanningen

Den tragiska händelsen i Trollhättan ger upphov till många frågor hos ungdomarna. Idag har jag ägnat alla mina lektioner åt att prata om händelsen. Ungdomarna är kloka och har många frågor. Tyvärr finns inte så många svar. En del av dem säger att de är rädda nu. Några menade att de inte ville vara ensamma hemma. Jag valde idag att försöka fokusera på fakta. Ungdomarna söker egna svar på sina frågor och de googlar hejvilt. De som inte har någon vuxen att diskutera med matas med de sidor som florerar på internet. Med dagens lektion ville jag få dem att tänka till och verkligen försöka granska om det de läser är sant och om det verkar trovärdigt.

Vi började med att titta på Dagens Nyheters hemsida. Flera elever hade aldrig hört talas om DN, men de ansåg att sidan verkade trovärdig då språket var formellt och de hade valt att intervju ansvarig polis. Därefter gick vi vidare till Expressen och Aftonbladet. Dessa sidor kände eleverna till och innan vi tittade på sidan ansåg majoriteten att det var helt trovärdiga källor. Efter att de jämfört DNs och Expressen/Aftonbladets artiklar om Trollhättan i ett VENN diagram ändrade sig flera. De  tyckte att de nog borde tänka till kring Expressen/ Aftonbladet då det var tydligt att språket i deras artiklar gick ut på att skapa sensation och sälja tidningar.

Vi gick vidare till att granska artiklar från Avpixlat och Expo. Eleverna satt mest och gapade över hur rapporteringen om samma sak skiljde sig åt. De konstaterade att dessa artiklar kändes ”helt förvrängda”.  Det blev tydligt för eleverna att de måste veta vad olika sidor och organisationer står för och att man skriver för att det ska passa sitt eget syfte. DN, Expressen/ Aftonbladet har också ett syfte med sin nyhetsrapportering och dessa syften skiljer sig naturligtvis åt beroende på vem som är avsändaren.

Uppgiften var att eleverna skulle granska avsändaren och hur det påverkar rapporteringen. I det här fallet var inte uppgiften att ställa sidorna mot varandra då jag anser att de absolut inte är jämförbara. Jag är väl medveten om att det är stor skillnad mellan Expo och Avpixlat, och elevernas syfte var endast att granska rapporteringen. Nästa lektion vi ska ha kommer vi gå djupare in på denna skillnad och bland annat granska hur det ser ut med ansvarig utgivare och vilka som faktiskt står bakom.

I slutet av lektionen övergick vi till att titta på hur övriga världen rapporterade. Vissa länder verkade inte ha det som en nyhet alls, medan andra länder hade det på sin första sida.

Det var en väldigt omskakande upplevelse för eleverna att se hur en och samma händelse kan användas och förvrängas för att fylla just det syfte som man själv vill. Vid lektionens slut enades eleverna om att de källor som kändes mest trovärdiga var att titta på Rapport, Aktuellt, Tv4 nyheterna samt Lilla Aktuellt. När det gällde tidningar tyckte eleverna att sidor som DNs nog var de bästa, men att dessa sidor riktar sig till vuxna då språket är mer klurigt. Expressen/ Aftonbladet tilltalde ungdomarna mer och flera som inte brukar läsa eller lyssna på nyheter laddade ner nyhetsappparna. Jag tyckte att dagens lektioner blev en ögonöppnare för många av eleverna. Jag vädjade till dem att vara källkritiska innan de sväljer allt de läser på nätet. Förhoppningsvis är de nu är mer försiktiga med vad de delar i sociala medier.

Om ni vill använda dagens uppgift med era elever så hittar ni den via vår temablogg: Never Give Up.

Ikväll tänder vi ljus och tänker på er i Trollhättan.

/ Sara

venn_diagram_53201543ddf2b3194d22c164

Kommentarer (28)

  1. Johan Andersson skriver:

    Intressant och viktig övning!

    Det heter dock venndiagram (inte VENN diagram).

  2. Lena Johansson skriver:

    Jag vill tacka för utmärkt pedagogik! Jag kommer tipsa mina barns lärare om denna uppgift!
    Allt gott!
    Lena

  3. Sara Bruun skriver:

    Vilken tur att du påpekade att det heter venndiagram Johan, så att ingen missuppfattar. Tack!

  4. Åsa skriver:

    Menar du expo som i exponerat
    eller Expo som i stiftelsen?

    Viktig skillnad.

  5. Rosine Torp skriver:

    Nu tycker jag att du ska luta dig tillbaka och njuta av helgen efter ett gott värv! Dessa ungdomar kommer inte att vara lika lätta offer för rykten och desinformation som många andra. Bra jobbat!

  6. MIcke skriver:

    Intressant artikel. Hur tror du elverna hade upplevt artiklarna om de granskats i omvänd ordning, dvs börjat med Avpixlat och Expo samt avslutat med DN?

  7. Åsa Hultman Pape skriver:

    Imponerande! Vilken bra lektion du satte ihop. Jag tror att du kanske fick eleverna att tänka på jätteviktiga saker – källkritik – och lite, lite mindre på det hemska i Trollhättan. Många har nog med hemskheter.

  8. PD skriver:

    Mycket bra jobbat!

    Saknar dock SR i din mediegranskning. Hade varit ett bra tillfälle att introducera dels P3 Nyheter, lokalkanalen i P4 samt Ekot.

    =)

  9. Beavis skriver:

    Va bra skrivet. Resten av befolkningen borde vi tvungna att va med på dina lektioner. :)

  10. Hans Friedman skriver:

    Venn diagram på engelska dock, så det är ju korrekt…

  11. Maggan skriver:

    Är nyfiken på vilka artiklar från expo som ni läste som ni ansåg vara ”helt förvrängda”. Jag måste ha missat detta. Länka gärna.

  12. Ann Allan skriver:

    En sådan analys skulle alla behöva ”genomgå”. Inte enbart elever. Där finns nog en och annan vuxen som skulle må bra av liknande jämförelser…

  13. Gunnar Sejlitz skriver:

    Detta gäller alla nyheter.
    Speciellt när det gäller krig eller oroligheter.
    CNN och BBC är inte objectiva. Motvikt kan vara tex Aljazeera
    Man bör vara försiktig med nyheter från Ryska eller Kinesiska organ.
    Våra svenska tidningar är inte heller helt säkra nyhetskällor då de mer eller mindre stöder en politisk inriktning även om de kallar sig oberoende.

  14. Anders Wiberg skriver:

    Ja,att Expo förvränger verkligheten för sina egna syften är välkänt. Men så drivs också Expo av kriminella vänsterextremister som är dömda för våld mot meningsmotståndare. De har också täta band med Researchgruppen som Expressen och Aftonbladet anlitat för att hänga ut invandringskritiker som rasister, i avsikt att tysta obekväma åsikter. Invandringens konsekvenser ska döljas till varje pris. Avpixlat går ibland till överdrift åt andra hållet. En bild av det polariserade samhället. Svensk media liknar den i en totalitär stat, annars hade inte sajter som Avpixlat funnits. Vänsterdominansen är total i svensk media, och det har hudratusentals svenskar märkt annars hade Avpixlat, Exponerat och Fria tider haft så många läsare. Objektiv media är en bristvara i Sverige!

  15. Jouko Pärssinen skriver:

    Hej Sara Bruun!

    Jag är numera pensionerad men har arbetat som SO-lärare under många år. Källkritik har alltid varit ett måste i undervisningen eftersom det förekommer en mängd osaklig information särskilt på internet. Internet har öppnat dammarna för människor och grupper vars enda uppgift är att vilseleda och skapa motsättningar mellan intet ont anande människor. De har sina mörka skäl att göra det, men det är skolans och lärarnas uppgift/plikt att känna till sådant och vara insatta i vad som finns där ute. Det kan man begära av en SO-lärare, men om andra vill göra källgranskningsövningar bör de också se till att de skaffar sig den kunskapen. Det är ett tragiskt misstag att jämföra och jämställa två källor som Expo och Avpixlat! Det får inte bara hända!! Jag skulle vilja att du Sara läser på om vad respektive hemsida står för och tar en ny diskussion med din klass om detta. Jag har svårt för att inte låta händelserna gå i förväg, men vad gäller näthat, lögner och människofientlighet är det inte många som slår Avpixlat.

    Jag önskar dig lycka till!

    Jouko Pärssinen
    Helsingborg

  16. Nisse på Manpower skriver:

    Man kan inte debattera eller lämna kommentarer på Expo’s hemsida.
    Det tolkar jag som Censur och avsaknad av yttrandefrihet.
    Men det är nog så vi skall uppfatta Expo.

  17. Oscar skriver:

    När jag läser ditt blogginlägg undrar jag först varför du drar en parallell mellan stiftelsen Expo och Avpixlat? Är det så att du ser Expo som vänsterfundamentalistisk skrift? Om så är fallet har du tydligt påverkat dina elever. Jag länkar vad Expo själv svarar på frågan höger eller vänster

    http://stiftelsen.expo.se/faq.html
    Är Expo höger eller vänster?
    Stiftelsen Expo är partipolitiskt oberoende. I vår styrelse sitter bland annat före detta statsråd från såväl Moderaterna som Socialdemokraterna. För oss är inte antirasism i första hand en höger-vänster fråga. Det är en fråga om grundläggande rättigheter.

    Jag antar att du ville använda Expo som en motpol till Avpixlat? Vilket blir fel då den inte är politiskt bunden.

    Tanken i din övning är god, men peka gärna ut det förvridna i artikeln

    Oscar

  18. Claes Hansson skriver:

    Prova nästa gång med att studera innehållet i artiklarna från de olika medierna utan att initialt ange avsändaren. Sedan kan de få koppla ihop de olika artiklarna med det de ”tror” är avsändarna innan detta redovisas. Det kan bli en intressenät diskussion som heter duga.

  19. Leo Kramár skriver:

    Grattis Sara till en lysande lektion i källkritik! Brukade lära mina gymnasieelever på ett liknande sätt, dock inte lika fint strukturerat.

Lämna en kommentar

  • (will not be published)