ÄNTLIGEN är de nationella proven förändrade…

Eller inte? Men hoppet är det sista som överger Bruun.  I år provar jag att skriva om nationella proven i engelska i förväg, innan dom genomförs och vi har sett bedömningsanvisningarna. Jag tänker att pulshöjningen då kanske kan hållas mer konstant istället för att skena när man ser bedömningen! 2014, 2015, 2016 och 2017 har jag och många med mig skrivit och kritiserat bedömningen runt proven i efterhand. Att skriva i förväg är nu ett nytt grepp som självklart kommer fungera!

Nästa läsår är det tänkt att vi ska ta mer hänsyn till resultaten på de nationella proven. (riksdagen.se) och om det inte är gjort nu så MÅSTE bedömningsanvisningarna göras om tills dess.

Så här har bedömningarna i engelska hittills sett ut:

 “Dessutom är det så att en elev kan vara bedömd som F på ett delprov och ändå få det totala provbetyget E. Låter det obegripligt? Det är det också. När du som lärare räknar ihop de olika delproven används en formel där läs och hörförståelsepoängen multipliceras med två. Nedan följer ett elevexempel:

Martin har på:

Delprov A Muntlig förmåga: F övre skiktet= 2

Delprov  B Läs och Hörförståelse: E undre skiktet =3×2

Delprov C Skriftlig förmåga: E övre skiktet = 4

2 + 3×2+4 = 12

12 poäng delas med antalet prov dvs 4 = 3

Enligt bedömningsanvisningarna hamnar denne elev på siffran 3 vilket motsvarar E undre skiktet. Detta trots att eleven är underkänd på ett helt delprov.

Eleven har under terminen inte nått upp till kunskapskraven för E avseende att tala engelska och ska enligt gällande regler inte ha betyg i engelska. Hur i hela friden ska man kunna motivera för  elever och föräldrar vid terminsslut att eleven får betyget F när provbetyget på NP är E övre skiktet?” (Bruun, 2014)

Alla som kan LGR 11 begriper att det är vansinne att en elev kan få F på ett delprov och ändå få E på hela provet. Det innebär att läraren i praktiken inte kan visa sammanställningen av resultatet, då det grundlurar eleven.

Sittande regering har beslutat att större hänsyn ska tas till resultaten på nationella proven. Dessa politiker måste omgående ge ett uppdrag till Skolverket som sedan ger uppdraget till Göteborgs Universitet att göra om bedömningsanvisningarna. Om inte detta görs kommer vi engelsklärare inte kunna leva upp till att mer hänsyn ska tas till nationella proven.

Om politiker och övriga vill läsa flera texter kring bedömning av nationella prov i engelska för att få mer kött på benen kan ni läsa här:

2014 Skolvärlden:

Sveriges lärare ska inte behöva sitta och gissa på femtio nyanser av ord

2015 Skolvärlden:

När ska nationella proven i engelska och Skolverket bli sams?  

2016 Skolvärlden:

Jag blir tokig på dumheterna kring de nationella proven

2017 Skolvärlden (text tillsammans med Patricia Diaz)

Nationella proven håller inte internationell standard

Med hopp om ett förändrat prov

Sara Bruun

 

Kommentarer (4)

  1. Ysolina skriver:

    Hej!

    Jag vill bara kommentera att så här har det varit under de senaste åren och jag och mina kollegor har alltid gått med på nationella provets resultat där eleverna blir godkända om de bara klarar av två delar av provet.

    Några barn har varit glada och tacksamma av den slutgiltiga resultaten. Några andra tyckte att de inte behövde anstränga sig på lektionerna då nationella provet skulle fixa betyget, annars skulle barnens föräldrar utöva sitt inflytande för att ifrågasätta detsamma.

    Vi hoppas på att skolverket förbättrar beräkningen och gör justeringar.

    MVH

    /Ysolina

    • Sara Bruun skriver:

      När ni sätter slutbetyg hoppas jag att ni tittat på att alla kunskapskrav är uppfyllda för E så inte eleven fått slutbetyg i alla fall!

  2. Daniel Hermansson skriver:

    Tack!! Du sätter verkligen ord på något som retat mig länge.

  3. Bengt Johansson skriver:

    Men… ÄR det rimligt att det nationella provet ges ännu mer avgörande betydelse? Tycker alla vi engelsklärare så? Ja, jag vet att de tankarna just nu är starka! Men…ÄR det vår samlade professionella mening att språkinlärning handlar om något som kan bedömas så definivt och vid ETT tillfälle, som om det handlar om bilbesiktning?! Jag ser inte fram emot den dag då Skolverket ska ”hjälpa” oss ytterligare med bedömning och betygsättning!!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)