3 piskrapp är tillåtet…

Just nu befinner jag mig med en kollega, tre elever och min dotter på ett skolutbyte i Tanzania. Skolan vi arbetar tillsammans med är Kizuiani Primary School i Bagamoyo.

Skolan har 1194 elever och 34 lärare, vilket gör att vissa dagar är klasserna över 100 elever. Sedan varierar antalet elever i klasserna per dag beroende på bland annat vädret. När det är regnperiod minskar elevantalet med cirka 200, då de inte kan ta sig till skolan.

Första dagen vi kom möttes vi av att alla elever hade tränat in en sång: “One plus One is Friendship forever”.  Det som direkt slog oss var att det endast var en lärare som hade hand om allihop. Det var en otroligt disciplinerad tillställning och våra elever var paffa över hur tysta dom var. Vi imponerades över elevernas tålamod och deras livsglädje trots mycket knappa förhållande. Många hade söndriga kläder och var barfota. Lärarna på skolan beskriver den som fattig till mycket fattig. Nästa dag var vi och besökte en klass och mina elever undrade varför vissa lärare och elever gick omkring med pinnar som dom gömde bakom ryggen. Efter ett tag förstod vi att lärarna använde pinnarna till att snärta till eleverna så att dom skulle uppföra sig. Min dotter upptäckte att en äldre elev slog till en yngre elev med en pinne som ser ut som mer som en piska. Hon sa till att de fick lägga av med det och att det inte var ok. Barnen tittade förbluffat på henne! Efter några dagar frågade vi den lärare som är vår kontakt hur det verkligen var och hur dom gjorde för att hålla ordning på alla barnen. När vi frågade rektorn fick vi nämligen svaret att alla afrikanska barn är uppfostrade till att lyssna på äldre så det är inget problem alls. Sanningen visade sig dock vara en helt annan.

Lärarna har pinnar som piskor och snärtar till dom elever som inte uppför sig. Enligt läraren så har det skett en förbättring då det nu endast är tillåtet att snärta från handleden och inte slå med höjd arm. Det finns också “leader students” vars uppgift är att uppfostra dom andra. De har rätt att snärta till andra elever med sina pinnar.  Om en elev missköter sig upprepade gånger blir man kallad till rektor för samtal. Om eleven efter två samtal med rektor fortfarande inte ändrar sitt beteende beslutar rektor om piskrapp framför hela skolan. Eleven får då stå framför alla och berätta vad han eller hon har gjort för fel. Tjejerna får tre piskslag på handflatorna och och killarna får dra ner byxorna och får tre piskslag på rumpan. Gissa om våra elever tyckte detta var ett märkligt sätt att uppfostra elever?

En annan sak som mina elever reflekterade över var att alla lärare ser så otroligt rika ut. Alla kvinnorna har klänning eller dräkt och männen har finskjorta och byxor. När vi frågade om detta visade sig att allt var fake. De är inte alls rika. Lärarna är tvingade att köpa sina egna finkläder och ha dessa varje dag i skolan. Det finns en särskild skolkommité som ser till att lärarna sköter detta. Om de inte gör det kan de bli av med jobbet. Tydligen anser man att om eleverna ser att lärarna har fina kläder, smycken och skor så ska de vilja plugga hårdare och vilja utbilda sig. Lärarna ska vara förebilder och eleverna ska vilja sträva efter att bli som dom.

Det är verkligen en helt otrolig upplevelse vi är med om med våra elever. Syftet med resan är att vi driver ett miljöprojekt tillsammans med skolan i Tanzania. Projektet blev möjligt att genomföra tack vare att jag sökte pengar via Universitet och högskolerådet. Jag sökte Atlas Planering och fick 128 000 i projektpengar.Dessa pengar ska räcka till vår resa, boende och upphälle samt till de två lärare och två elever som i maj 2018 kommer till Sverige. För er som undrar så betalar jag min dotters resa privat och skolan i Tanzania erbjöds att ta med tre elever, men valde att ta med två.

Atlas Planering är tänkt som en resa man kan göra utanför Europa för att planera ett fortsatt samarbete via Atlas Partnerskap. Jag tyckte att det var väldigt enkelt att göra ansökan till Atlas Planering. Det finns mycket tydliga instruktioner att följa och det är inte särskilt mycket arbete med det. Jag har även sökt Erasmuspengar, vilket jag tycker är ett hästjobb.Det krävs nästan en heltidsanställd under en vecka för att klara det. Atlas är så mycket enklare. Gå in på länken ovan och kolla in deras olika program. Det finns även Atlas Konferens som man kan söka för att åka på kurs utanför Europa. Jag har även gjort en ansökan dit och det är lika enkelt. Jag kan verkligen rekommendera er att söka pengar och göra en sådan här resa. Det är helt fantastiskt på så många sätt.

Det är verkligen en utmaning att bedriva ett projeket tillsammans med ett afrikanskt land. Tid är till exempel ett begrepp som inte verkar existera! Svårt för två kontrollfreaks till fröknar! Men Hakuna Matata – det får man lära sig att leva med.

Ett mer utförligt blogginlägg kring hur vi arbetat med miljöprojektet kommer. Just nu är jag mest glad över att vi är på ett ställe som har ström. Vi har varit strömlösa i flera dagar – oerhört lärorikt för alla hur beroende man är av ström och vatten.

Slutprodukten i denna del av vårt arbete är filmen nedan. 

Dela den gärna och hjälp eleverna i båda länderna att sprida sitt budskap!

Global Goals

Hakuna Matata

Sara

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)