Språkundervisning (en, sp) under arbetsmarknadsveckan

Vårt arbetslag genomförde en arbetsmarknadsvecka där vår studie- och yrkesvägledare (SYV) bjöd in flera företag i olika branscher för att komma till vår skola och berätta hur det är att jobba där. Höjdpunkten var när eleverna fick besöka de fem stationerna i cirka tjugo minuter under en halvdag.

Jobs av Ashish_Choudhary. CC0.

Jobs av Ashish_Choudhary. CC0.

Förutom besöket av dessa företag, fick eleverna ett speciellt program under temaveckan. De fick träffa bland annat representanter från Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadskunskap.se och Gymnasiemässa.

Här tänkte jag berätta vad vi gjorde på våra språklektioner (engelska och spanska) under den veckan.

På engelska hade vi tidigare pratat om yrken och nu valde vi att träna på att skriva ett CV. Vi använde oss av materialet tillgänglig på British Councils hemsida. Först pratade vi generellt om skolplikten, deltidsarbete, att arbeta som tonåring och hur det ser ut i olika länder jämfört med Sverige. Några elever kom ihåg en episod som vi tittade på förra läsåret från ett UR program, Life on Scilly. Den handlar om sommar jobb på Scillyöarna utanför Englands sydvästkust. Sedan diskuterade vi om hur ett CV ser ut. Därmed gjorde eleverna följande övningar:

1. Go to the British Council website and do the exercises carefully. Use the link below: https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/writing-skills-practice/cv

2. When you are done with all the exercises from the link above, ask your teacher for a worksheet to write your own CV.

3. Discuss with some classmates the following questions: “Have you ever had a summer job? Do you think it’s a good idea for students to do part-time work?”. Write a comment in the message-box in our virtual classroom. Read your classmates comments. Do you agree with them?

Visa elever kommenterade vikten att ha praoat och kunna skriva det på sitt CV, samt att använda relevanta referenser. Under denna aktivitet blev eleverna nyfikna på om vilken nivå de skulle skriva på sin språkkunskap. Vi pratade då om referensskalan som har definierats inom Gemensam europeisk referensram för språk (GERS): lärande, undervisning och bedömning (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment – CEFR)

kommentarmaterial-kpl-moderna-sprk-8-638-skamdump

Skärmdump från Kommentarmaterial till kursplanen i moderna språk av Skolverket.

Därmed länkade jag två hemsidor där de kunde utföra testet på nätet:

* As I promised you, here you have two links to two different English level tests. Keep in mind that online tests do not have the same accuracy than a real time course. Let me know your result afterwards. Do the test when you know that you cannot be disturbed. It takes about 10 to 20 min each. Good luck!

– (A1 – B2) http://www.englishleveltest.com/

– (A2 – C2) http://www.examenglish.com/leveltest/index.html

Eleverna var nyfikna och det var intressant att se deras resultat.

På spanska, jobbade vi med jobb och yrken (Profesiones y oficios). Först fick eleverna gissa på svenska vilka yrke jag mimade eller pratade om på spanska. Sedan fick de träna namn på yrken genom en länk till en online plansch och Quizlet:

Efter det, läste vi dikten “De mayor quiero ser” av Maria del Pilar Hernández.

Nästa steg var att översätta orden och beskriva var sitt yrke. Mallen: profesiones-descripciones. Jag hade skrivit elevensnamn på vilka yrke som de skulle beskriva. De fick använda både online lexikon spanska-spanska (Rae.es) och spanska-svenska (Lexin). Målet var att beskriva yrken på deras nivå genom att använda hjälpmedel.

När beskrivningarna var klara, skrev jag ut filen på färgade papper och laminerade för att använda som memoryspel.

Vi avslutade temat genom att skriva dikt på spanska om vad de vill göra i framtiden. Vi följde bokens mall och la till informationen om deras yrke:

En el futuro me gustaría… vivir… tener… trabajar… para… y … .

Dikten skrevs i ett presentationsprogram och jag skrev ut dem och gjorde en plansch till vårt klassrum. Eleverna har även publicerat sina dikter i sin respektive spanska blogg. Det fanns många som designade sin presentation och vi tog upp det om att använda CC-bilder (Se mitt tidigare inlägg om Creative Commons (CC) – Identifiera licenserna).

Temaveckan avslutades med en utvärdering genom att svara på ett Google formulär med liknande frågor:

  • Vad tycker du har varit bra med temaveckan?
  • Vad har varit mindre bra?
  • Betygsätt de olika aktiviteterna efter hur du har upplevt dem:
    • Aktivitet 1: Besök från Arbetsförmedlingen
    • Aktivitet 2: Besök från Arbetsmarknadskunskap
    • Aktivitet 3: Besök av olika yrken
  • Kommentar till aktivitet 3: vilket/vilka yrken tyckte du var mest intressant att lyssna på? Saknade du något yrke?
  • Vad tycker du är bäst, en veckas PRAO eller en temavecka i åk 9?
  • Fler kommentarer eller synpunkter på temaveckan?

Det var en inspirerande och arbetsam vecka.

Länkar:

http://www.arbetsmarknadskunskap.se/

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/writing-skills-practice/cv

http://www.englishleveltest.com/

http://www.examenglish.com/leveltest/index.html

http://www.skolverket.se/publikationer?id=2144

http://www.skolverket.se/publikationer?id=2560

https://www.youtube.com/watch?v=gTW19pZ2kdQ

https://www.youtube.com/watch?v=esWNINM7JHA

http://www.spanish.cl/Vocabulary/Notes/Profesiones_Oficios.htm

https://quizlet.com/160221807/profesiones-jobs-yrke-flash-cards/

http://mipequeescuela.blogspot.se/search?q=profesiones.

https://rockalingua.com/songs/professions

http://dle.rae.es/?id=Qvw4hM1

http://lexin2.nada.kth.se/lexin/#searchinfo=both,swe_spa,oficio

http://lrbloggar.se/rosanamansson/creative-commons-cc-identifiera-licenserna/

Lämna en kommentar

  • (will not be published)