Har du pondus i klassrummet?

Detta inlägg är en reflektion över föreläsningen “Den kommunikativa verktygslådan” av Agneta Stolpe organiserad av VBU i Ludvika, min nuvarande skola. Det var priset för att blivit utsedd till Årets Skola i UF Dalamästerskapet 2018. Inlägget handlar om röst, hållning och dess påverkan för barnens inlärning. Perfekt att tänka på innan man kliver in i klassrummet!

När föreläsaren Agneta Stolpe ställde frågan om hur många som har haft röstträning i sin utbildning var det väldigt få som räckte upp handen. Själv brukar jag diskutera detta med mina VFU-adepter, om hur det känns helt enkelt fysiskt att vara i klassrummet, om de har tänkt på hur de placerar sig, deras hållning, röst och deras kommunikation med eleverna. Det visar sig att ju mera osäker en lärare är desto mer strängt agerar hen mot eleverna, omedvetet. Med en bra hållning och rätt användning av rösten kan man nå eleverna bättre och även undvika onödiga spänningar hos sig själv och andra.

I vardagen har lärarna rätt så många kommunikativa krav som till exempel användning av röst, kroppsspråk, skriftliga förmåga, tydlighet och variation. Agneta påminde oss att rätt verktyg gör jobbet bättre och att vi som lärare är professionella röstanvändare och bör behärska vår verktygslåda.

Enligt Albert Mehrabian (professor i psykologi, UCLA) finns det tre element i face-to-face kommunikation: ord (7%) – tonläge (38%) – kroppsspråk (55%). När det handlar om effektiv kommunikation av känslor och attityd bör dessa element vara kongruenta. Ett enkelt exempel är hur du säger “ja” eller “nej”. Stämmer kroppsspråket överens med tonläget?

www.pixabay.com

Viveka Lyberg-Åhlander och Birgitta Sahlén forskar i området på Lund Universitet. De har kommit fram att lärarnas röst påverkar barnens inlärning. Skolvärlden har publicerat en artikel där Viveka berättar om hur lärarnas röst påverkar eleverna. Dessutom ger hon sex tips om hur du kan ta hand om din röst. Läs mer här.

Innan vi kliver in i klassrummet påminner Agneta oss att tänka på:

  • Hur vår kropp ser ut: hållning, rörelser, gester, mimik, blick och läppar.
  • Hur låter vår röst: välstämd eller ostämd, tonläge, styrka, kvalité, klang och dynamik.
  • Hur använder vi talet: tempo, pausering, tonfall, artikulation och språknivå.

Hennes tips är att:

  • Tala lugnt i ett behagligt röstläge. Varken viska eller skrika.
  • Hitta och använda rätt muskler när man pratar. Se video 1 nedan.
  • Variera rösten. Det blir mer intressant och lättare att koncentrera sig och att memorera vad man säger.
  • Prata med varandra om klassrumsakustiken, och med en arbetsmiljöansvarig vid konstigheter.
  • Ta mikropauser när man pratar. Och jag lägger till att dricka vatten!
  • Fånga igen publiken med till exempel en apparat som har högre frekvens än rösten. Hon hade ett hemmagjort vindspel. Dessutom är vindspel känt för att locka positiva krafter, vilket ger lugn och ro i klassrummet, om man tror på det 🙂
  • Värm upp rösten. Hennes exempel var genom att att skaka hela kroppen och säga “aaaaa”.

Jag avslutar detta inlägg med två videor och passar på att önska er ett lärorikt läsår med mycket pondus, rätt användning av din röst och din hållning samt mycket bra relation med eleverna och en bra kunskapsutveckling.

Videor:

  1. 1. Andningsövningar där det visas även hur man hittar röstmusklerna: https://www.youtube.com/watch?v=hPgUYboPyRM
  2. 2. Några röstövningar: https://www.youtube.com/watch?v=Qp8scwTC3bM

/Rosana

Läs tips:

Förebygg röstproblem på lärarutbildning: https://www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/forebygg-rostproblem-pa-lararutbildning/

Inlärningen försämras när lärares röster inte räcker:

https://www.sydsvenskan.se/2013-04-16/inlarningen-forsamras-nar-larares-roster-inte-racker

6 tips: Din röst påverkar eleverna:

http://skolvarlden.se/artiklar/6-tips-din-rost-paverkar-eleverna

Lämna en kommentar

  • (will not be published)