Aktivera nyanlända elever – 2. What is the song? & 3. Singing

Det här är den andra delen av inlägget där jag sammanlagt tipsar om tre aktiviteter som kan lyfta fram och aktivera nyanlända elever i gruppen genom att använda deras första språk och svenska. Perfekt för att använda i slutet av terminen.

Clef. CCO

Clef. CCO

II. What is the song?

Med inspiration från Så ska det låta har jag genomfört denna aktivitet med mina elever:

Reading:

1. I förväg fråga och uppmuntra en eller flera nyanlända elever att delta aktivt i denna aktivitet.

2. Välj några bekanta låtar till eleverna och översatt låtarna genom att använda Google översättare. Se min lista här.

3. Dela upp klassen i grupper.

4. Instruera att en utvald elev att läsa en text på svenska och gruppen ska gissa och sjunga låten på engelska. Här är det viktigt att påpeka att texterna kan låta konstigt eftersom läraren har översatt den med Google översättare och inte har gjort någon granskning av språket. De måste låta eleven läsa minst halva låten. Då kan eleven signalera och grupperna få gissa låten.

5. Använder du denna aktivitet som en tävling så kan du ge 10 poäng om de sjunger rätt låt, 10 poäng om de kan låtens namn och 10 poäng om de kan artisten.

* En variant är att eleverna ska sjunga på sitt första språk och eleverna ska gissa låten på svenska eller engelska.

III. Singing:

1. Välj några låtar på Spotify eller YouTube (gärna med texter). Ex. Top 10 2016.

2. I förväg fråga och uppmuntra en eller flera nyanlända elever att delta aktivt i denna aktivitet.

3. Instruera en nyanländ elev från klassen för att lyssna på låten med hörlurar och sjunga eller mima den.

4. Gruppen ska gissa låten genom att sjunga eller säga namn på låten och artisten.

5. När de gissar rätt, sätter läraren på musik i högtalaren så att alla kan lyssna på låten. Använder du denna aktivitet som en tävling så kan du ge 10 poäng om de sjunger rätt låt, 10 poäng om de kan låtens namn och 10 poäng om de kan artisten.

 

Dessa aktiviteter har jag använt under mina engelska lektioner men kan anpassas till andra ämne.

Läs om första aktiviteten i andra inlägget: Aktivera nyanlända elever – 1. Find your name.

Lycka till och ha det så roligt.

/Rosana Månsson

Lämna en kommentar

  • (will not be published)