Aktivera nyanlända elever – 1. Find your name

Det kräver en hel del arbete att integrera nyanlända elever i gruppen speciellt när eleverna inte har några andra gemensamma aktiviteter. Sammanlagt tipsar jag om tre aktiviteter som kan lyfta fram och aktivera dessa elever i gruppen genom att använda deras första språk och svenska. Förslaget nedan är från en lektion i engelska med fokus på arabiska. Perfekt för att använda nu i slutet av terminen.

Mitt namn på tamil

Mitt namn på tamil.

 

I. Find your name

1. Be en elev som har ett annat skriftsystem att skriva namn på alla elever i klassen. Kopiera minst tre exemplar. Nedan finns exempel på arabiska och tamil.

2. Skriv eller kopiera elevernas namn på ett fint papper. Jag har använt en mall i Word som heter placeringskort för nyårsfesten.

3. Instruera eleverna att de ska hitta sitt namn som är skriven av en elev eller flera elever i gruppen som har ett annat skriftsystem. De ska lista ut efter ett angivet namn och genom att använda strategier att prata engelska och jämföra deras lappar med varandra.

My name stars with… and so does yours.  In my name there are two vowels exactly like yours.

We have the same consonant sounds in the beginning of our names, then they should have similar written representations.

My name ends with … then it should be like …

4. Dela upp klassen i två eller tre grupper beroende på antal elever.

5. Utse en ledare till gruppen. Gärna en elev som kan det språket som namn är skrivna på, annars kan du ge facit till ledaren.

6. När de har hittat sina namn kan de återgå till stora gruppen och utvärdera hur det har gått med aktiviteten.

7. Om eleverna med andra skriftliga språksystem vågar, kan man passa på och ta ett samtal om sitt språk, hur det är att lära sig svenska och vilka stora skillnader det finns mellan språken.

8. Ni kan säkert hitta material på engelska om andra språk, här som sagt är det fokus på arabiska. Gå in på BBC hemsida och läs om det arabiska språket: A guide to Arabic – 10 facts about the Arabic language.

9. Be eleverna att prata med varandra om nya saker som de har lärt sig efter läsningen.

10. Avsluta temat med att be eleverna att skriva i grupper en motsvarande text om det svenska språket: A guide to Swedish – 10 facts about the Swedish language.

Dessa aktiviteter är avsedda för engelska lektioner men kan anpassas till andra ämnen enligt behov.

Elevens exempel: namn på arabiska – namn-arabiska

Elevens exempel: namn på tamil här: namn-tamil

Läs om övriga två aktiviteter i andra inlägget: Aktivera nyanlända elever – 2. What is the song? & 3. Singing? 

Lycka till och ha det så roligt.

/Rosana Månsson

Lämna en kommentar

  • (will not be published)