Wordfeud – ruggigt 2010!

Det här inlägget handlar om en förhistorisk app som jag försöker blåsa liv i min engelskundervisning med.

Minns ni 2010 – året då Wordfeud släpptes som app och ”alla” tävlade om att vara bäst på ord? Det gör inte jag. Nej, jag var som vanligt sist på bollen och fick mycket sent omsider en inbjudan från min mamma, ungefär samtidigt som alla andra började med Quizkampen och föraktfullt fnös åt mig Wordfeud? Ruggigt 2010!  Till råga på allt fick jag stryk också, av mamma alltså, inte av Quizkamparna. Kanske är det detta trauma som gjort att jag väntat ända tills nu med att använda appen i undervisningen; kanske också en fåfäng förhoppning att jag ska uppfattas som skönt retro i stället för som en akterseglad stofil som desperat ägnar sig åt kvasidigitalisering.

Om nu någon tänker vafan, sitter de och spelar Wordfeud i skolan?! så nej, eller jo, det kanske vi gör, men det är inte som du tror… Det hela handlar om att på ett lättsamt och lekfullt sätt få eleverna att engagera sig i något så osexigt som ordbildning, eller word formation som det heter på engelska. Allt ordfejdande sker dessutom som läxa och lektionstiden ägnas åt betydligt mer akademiska genomgångar och övningar.

Det är alltså elevernas ordbildningskunskaper och förmågor vi vill slipa på och det spelar egentligen ingen roll om det är Engelska 5,6 eller 7 det handlar om – ordbildning tål att övas på alla nivåer. Instruktioner och övningar i word formation är dessutom ganska lätta att komma över. De flesta läromedel har nivåanpassade sådana och på nätet kryllar det av dem. Svårigheten är bara, som vanligt, att avgöra vilka som är bra och vilka som är direkt skadliga för elevernas utveckling.

Eftersom jag undervisar i Engelska 7 i år så tänker jag använda den här sidan med inte mindre än 18 ordbildningsövningar anpassade till CAE-nivå (motsvarande CEFRs C1-nivå). Liknande övningar finns här och vill man lära sig om prefix och suffix så kan man hitta lite om dem här. De flesta lärare har förmodligen redan sina favoriter så jag ska inte ägna mer utrymme åt att rada upp länkar som vem som helst kan Googla fram.

Wordfeud är så klart inget läromedel eller någon ersättning för undervisning. Appen kan dock fungera som ett verktyg att kontinuerligt öva ordbildning med och ge eleverna ett någorlunda konkret och i tiden närliggande syfte med en typ av språkövningar som annars kan upplevas som rätt abstrakta och bortkopplade från all praktisk användning. Fast det räcker förstås inte med att säga åt dem att ladda ned appen och bara spela – vi måste ändra på reglerna lite också.

Jag tänker para ihop eleverna och låta dem tävla tillsammans i stället för emot varandra. De får köra hur många omgångar de vill, men minst två, och det är den högsta gemensamma poängen i en enskild omgång som räknas – skärmdump som bevis. Det kommer att delas ut ett symboliskt pris till vinnarna och hederspriser kommer att delas ut till det par som lyckats skapa det längsta ordet (här kommer listan med suffix och prefix nog väl till pass). Varje par får också skicka in ett bidrag till tävlingen ”bästa ordet” utifrån de ord de skapat. Allt görs som hemläxa, utom prisutdelningarna förstås.

Det kommer naturligtvis att vara mycket svårt att bedöma effekten och det pedagogiska värdet av Wordfeudandet. Men kontinuerlig övning och aktualisering av ens förmågor kan knappast skada, även om det sker under lekfulla och opretentiösa former, och om jag bara för en liten stund lyckas återskapa 2010 års hype i klassrummet och göra ordbildning hett så är det nog i alla fall en liten framgång.

Sedan ska jag utmana min realskoledopade mamma igen. Nu jävlar!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)