Skolverket – en fantastisk resurs

Den undervisning vi bedriver i skolan ska grundas på forskning och beprövad erfarenhet. Det vet vi ju. Men hur ser vi till att så är fallet? Tänker vi verkligen igenom att allt vi gör baserar sig på forskning? Ska vi läsa didaktiklitteratur kvällar och helger, gå på pedagogikseminarier på loven och däremellan bolla allt detta med kollegorna? Jovisst, det är ju jättebra. Men hinner och orkar vi verkligen det hela tiden?

Det finns faktiskt en väldigt enkel genväg till det här. Jag syftar på min absoluta favoritresurs på nätet: skolverket.se.

Skärmdump från skolverket.se.

Skärmdump från skolverket.se.

Det må låta banalt, men om vi bara ser till att ha stenkoll på våra styrdokument så har vi faktiskt forskningsgrunden där. Våra läroplaner och kursplaner grundar sig på forskning, så genom att förhålla oss till detta har vi en bra grundsten. Till kursplanering finns dessutom kommentarmaterial, där syftet, innehållet och alla tankar förtydligas. Handen på hjärtat, när läste du senast igenom kommentarmaterialet till något av dina ämnen? Lägg då till en film om ämnet och diskussionsmaterial till kursplanen. Vi behöver inte gå över ån efter vatten.

Skärmdump från http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/engelska.

Skärmdump från http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/engelska.

Utöver kursplanerna har Skolverket skapat bedömningsstöd i många olika ämnen, samlat i Bedömningsportalen. Delar at material kommer man bara åt genom inloggning, men en hel del ligger öppet. Har du tittat in i bedömningsportalen och sett vad som finns i dina ämnen?

screen-shot-2016-09-28-at-11-46-47

Skärmdump från https://bp.skolverket.se/.

I bedömningsportalen finns en guldklimp som alltför få har hittat. Den ligger nämligen gömd under ämnet engelska (år 4-6, år 7-9 och gymnasiet steg 5-6), men är läsvärd även för lärare i andra ämnen. Det är bedömningsstödet i digital läsförståelse. Det innehåller en grundläggande genomgång av vad digital läsförståelse egentligen är, en begreppslista, självskattning för eleverna och flertalet uppgifter. Jag använder själv grundupplägget till många olika uppgifter, att utgå från materialet har givit mig möjlighet att tänka vidare kring detta.

Det finns också gott om publikationer av olika slag, bara man vet att de finns där. En av mina favoriter är Lena Börjessons text om språkliga strategier. Har du läst den? Har du en egen favorit som du tycker att andra borde läsa? Kommentera gärna inlägget så att fler hittar just din favorit!

Skolverket tipsar också om olika former av fortbildning för lärare och har en stor del av sidan ägnad åt resurser kring skolutveckling. Här finns gott om material och helt säkert något som passar just dig, ditt arbetslag, din ämnesgrupp eller din skola.

Känner du att jag skriver dig på näsan nu? Bra, då har du koll. Om inte: in på skolverket.se nu på direkten!

 

 

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)