Rörelse i vardagen

Teoretiskt ämne, jaha, då sitter vi väl stilla då. Eller? Det råder ingen som helst tvekan om att både vuxna och ungdomar rör sig alldeles för lite i dagens samhälle, och den digitala tekniken hjälper knappast till. Hur gör vi då i skolan för att få eleverna att röra sig mer? Det handlar inte bara om antalet idrottslektioner per vecka, det handlar om att få in rörelse som en naturlig del av andra lektioner och även av rasterna. För våra kroppar är inte gjorda för att sitta stilla dagarna i ända.

För ett par år sedan läste jag en artikel som fastnade i minnet. Valerie Strauss berättade i Washington Post om hur hon skuggat elever under en skoldag och reflekterat över sin upplevelse. Hennes första punkt:

Students sit all day, and sitting is exhausting.

Av Tulane Public Relations (Student in Class Uploaded by AlbertHerring) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Jag har själv tydliga minnen av att genomföra längre prov och tentor och efteråt ha ont i kroppen av anspänning.

Den som söker artiklar om att vi behöver få eleverna att röra sig mer i skolan, om att pulsträning förbättrar skolresultaten, den behöver inte leta länge. Ett fint exempel är sättöstergötlandirörelse.nu. Ämnet är populärt och alla är överens om att eleverna behöver röra sig mer än de gör. Men är pulspass och fler idrottstimmar enda lösningen?

Beroende på hur skolor är uppbyggda kan eleverna antingen ha ämnessalar, hemklassrum eller en kombination. En fara med hemklassrum är att eleverna inte bryr sig om att lämna klassrummen mellan lektionerna. Sysselsättningen är ändå att använda datorn eller mobilen för att kommunicera med kompisar eller spela spel, båda dessa aktiviteter kan genomföras utan att lämna klassrummet. Konsekvensen kan då bli att eleven blir sittande på samma stol flera timmar på raken med mer eller mindre styrd aktivitet. För, handen på hjärtat, hur ofta är eleverna uppe och går på dina lektioner?

Raster

En första lösning är att vara stenhård på att alla elever ska lämna klassrummet på rasten, även om de strax ska tillbaka till samma plats. En liten tur utomhus är självklart att föredra, men det kan vara svårt att få med alla ungdomar på detta.

Att skolan sedan ser till att det finns gott om alternativ för längre raster är också viktigt. Det kan handla om pingisbord, fotbollar, basketkorgar med nät i eller mer kreativa lösningar. Rasten är viktig för att lektionsinnehållet ska landa väl.

Av Mehbub Hassan [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], från Wikimedia Commons

Lektioner

När man undervisar i teoretiska ämnen, speciellt äldre elever, är det lätt att eleverna blir sittande hela lektionen. Men det går att undvika om man är medveten om problemet. Jag har tidigare bloggat om muntliga övningar där det går att bygga in moment då eleverna rör sig i klassrummet och en väldigt rörelseintensiv äggjakt. En klassiker bland oss språklärare är också att använda oss av rörelsesånger som Head, shoulders, knees and toes eller alla tysklärares favorit Winke, winke, winke, där rumpor skakas tills svetten lackar.

Jag försöker också ge eleverna möjlighet att skriva på tavlan mycket. Gärna många elever samtidigt. När jag har glosförhör sker det på tavlan, och alla eleverna går fram minst två gånger. Om vi arbetar med klassiska övningar i boken skriver jag inte upp något facit, utan eleverna får efter hand som de är klara komma fram och skriva upp sina förslag på tavlan. Enkla sätt att förhindra en hel timma stillasittande.

Men rörelsen kan bli mycket enklare än så. En kollega valde att i stället för att dela ut elevernas skrivböcker slänga dem på golvet så att eleverna fick komma fram och hämta dem själva. Enkelt men effektivt, alla elever var tvugna att resa sig upp, gå några meter och sedan sätta sig igen.

Elev-BUS

I min egen kommun, Partille, hade man under hösten ett projekt inom ramen för elev-BUS (Barn-Unga-Samhälle) där eleverna på alla skolor fick komma med tips om hur man kan öka rörligheten i skolorna. Kommunen kommer följa upp detta i samband med en hälsovecka under våren. Här kan du se sammanställningen av deras tips: år F-5 och år 6-9 

Från år F-5

Från år 6-9

Fler tips

Förra året anordnades en tävling på temat Sveriges piggaste klassrum. Kanske hittar du tips bland bidragen?

Man kan också köpa in Brain Breaks eller liknande för att köra mer regelbundna övningar.

Kanske blir man inspirerad av youtube-kontot Daglig rörelse i skolan.

Tips på engelska kan man hitta om man t.ex. söker på Energizers.

Sajten Amerigan English for Educators hade nyligen ett webinarium på temat som inom kort kommer läggas upp på deras facebook-sida. Titta gärna på det för fler tips kopplade till engelskämnet.

Kanske har du ett eget tips att dela med dig av i kommentarsfältet nedan?

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)