Rock paintings – what do you see?

Ämnesintegrering ligger mig varmt om hjärtat, och ofta kan man hitta kopplingarna bara man lyfter blicken. Under en kort engelskalektion fick vi en liten historisk fördjupning, men det stora fokuset hamnade på bilden.

Post-NP

Nationella prov. De tar på krafterna. På oss lärare, men framför allt på eleverna. Ska vi då alltid låta eleverna gå hem direkt efter provet? Nej, det skulle göra vårterminen helt omöjlig för lärare i samtliga ämnen, alldeles för mycket undervisning skulle falla bort. Men man kan inte heller lägga in en tung genomgång eller något alltför krävande. Jag har en favoritövning som jag brukar spara till någon lektion i samband med nationella proven, och i veckan fick mina 9or genomföra upplägget.

Realia – Sydafrika

Vi arbetar just med Sydafrika på olika sätt, och jag har en text från en bok som handlar om två folkgrupper som för länge sedan befolkade landet: The Khoi and the San. Jag kan av upphovsrättsliga skäl inte dela med mig av texten, men den som vill försöka sig på upplägget kan säkert hitta andra texter av liknande slag, till exempel den här.

Vi började med att läsa texten tillsammans, jag läste högt och förklarade vissa begrepp som kan vara oklara för eleverna: cattle herders, hunter-gatherers, ancestors osv. Vi lärde oss lite om hur de olika folkslagen levde och hur de blev mer eller mindre utrotade av andra afrikanska stammar och av europeerna.

Vi läste också om hur Khoi-folket dokumenterade sitt liv genom grottmålningar. Till texten finns en bild på en grottmålning. Parvis lät jag eleverna diskutera vad de såg på bilden. Vilka folkgrupper finns med? Hur ser vi vilka som är vilka? Vad gör djuren på bilden? Det är lätt att googla fram bilder på grottmålningar som kan fungera väl till syftet, exempelvis bilden nedan, som jag hittade på Wikimedia.

Av Andrew Moir from Cape Town, South Africa [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Kreativitet i samarbete

Nästa steg var att parvis skapa egna bilder i samma stil. Jag har en bildlärarkollega som uppskattar ämnesövergripande arbete, och det krävdes inte mycket övertalning för att få några papper och få låna några pastellkritor i färger som passade ändamålet. Eleverna kastade sig över uppgiften med skratt och goda samtal.

Vad har de andra försökt förmedla?

När grupperna kände sig klara samlade jag in bilderna och tolkningsfasen inleddes. Jag höll upp en bild i taget och kamraterna fick försöka tolka vad de såg på bilderna. Det fanns gott om jaktmotiv, människor som samlats kring lägereldar och vilda djur. Det smög sig dessutom in några kärlekshistorier och något enstaka UFO, efter en veckan med nationella prov får man ha glimten i ögat när det gäller innehållet.

Någon elev verkade skeptisk när jag anlände till lektionssalen med papper och kritor: ska man verkligen rita på engelskan i 9an? Mitt svar: javisst! Varför inte? Eleverna samtalade på engelska, vi läste och lyssnade till en text samt lärde oss om kultur från ett engelskspråkigt land. Klockrena kopplingar till kursplanen i engelska! Att vi dessutom nosade på historians och bildens kursplaner är bara ren bonus! Den här uppgiften skulle inte leda till något bedömningsunderlag, men den var alldeles lagom ansträngande som uppföljning till de nationella proven.

Nedan följer några av de alster som producerades under lektionen.

 

Lämna en kommentar

  • (will not be published)