New Year’s Eve abroad

Happy New Year!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AFireworks_2.png

Så var det 2018 och det var dags att rivstarta terminen! Som vanligt ställer vi inte frågan vad eleverna har gjort på lovet eller undrar vad de fått i julklapp… men det känns ändå bra att få starta terminen med koppling till ledigheten som varit. Därför får mina elever inleda terminen med att lära sig om nyårsfirande. Övningen är tänkt som just en övning och jag har inte planerat in någon bedömning av det här momentet, en av anledningarna är att de ska få arbeta i par eller små grupper.

Realia möter digital läsförståelse, ännu en gång

Jag fick på lärarutbildningen höra att en lyckad språklektion har eleverna fått öva på alla fyra förmågorna: läsa, lyssna, skriva och tala. Dessa ligger ju till grund för allt vi gör och finns naturligt med i detta också. Här lägger jag dock fokus på två av de lite mer avvikande delarna: realia och digital läsförståelse.

Ur kursplanen för engelska, åk 7-9, centralt innehåll:

Kommunikationens innehåll:

  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.

Läsa och lyssna – reception:

  • alad engelska och texter från olika medier.
  • Talad engelska med viss regional och social färgning.
  • Muntliga och skriftliga instruktioner och beskrivningar.
  • Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
  • Muntlig och skriftlig information samt diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter, reportage och tidningsartiklar.
  • Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
  • Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion

  • Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
  • Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.

Som ni ser går det att få in många olika texttyper. Det beror ju helt enkelt på att eleverna väljer mellan olika sorters texter på nätet. Någon kanske tittar på en vloggare, en annan läser kanske ett resereportage eller en nyhetsartikel. När man släpper eleverna fria på nätet kan de ju hitta allt möjligt, vilket är en viktig del av uppgiften.

Skriftlig produktion

Som alltid när eleverna ska söka information på nätet ska de visa att de kan återanvända det de hittat, antingen i tal eller skrift. I det här exemplet har jag valt en multimodal aspekt och vill lära eleverna något som var mer eller mindre självklart när jag själv växte upp men som är mer främmande för dagens elever: vykort. Saker som hur man skriver en adress, var frimärket sitter osv är inte så självklara som man kan tro, så jag passar på att väva in det i en uppgift.

En viktig sak här är anpassningen av språket. Eleverna ska addressera en närstående person och behöver då fundera över vilken sorts språk som passar. Slänger man in svordomar om man skriver till farmor? Berättar man om de vilda festerna när man skriver till föräldrarna? Hur mycket detaljer får egentligen plats på ett vykort?

Eleverna får därför hitta en lämplig bild som jag skriver ut, jag skriver ut bilder på frimärken som de får klistra på och så får de enligt en mall för hur vykort ser ut skriva på en fejkadress till någon närstående och sedan skriva ett vykort från en påhittad resa där de firat nyår på resmålet.

https://pixabay.com/photo-26771/

Realia – engelskspråkiga länder

För att bredda elevernas horisonter har jag valt ut platser runt om jordklotet där engelska talas. Att plocka med New York är självklart, likaså att få in Edinburghs Hogmanay. Men här blir det bredare än så. Hur ser det egentligen ut i de små länder jorden runt där engelska också talas? Jag har valt ut en bred blandning för att vi ska få en bild av hur olika det kan se ut. Kan man ens fira på alla ställen, eller finns det orkansäsonger eller monsunregn som kan påverka festligheterna? Hur klär man sig egentligen? Är det shorts eller termobyxor som gäller? Äter man något särskilt?

Presentation

För att alla elever ska få den breda bilden vill jag självklart att eleverna ska få ta del av varandras arbeten när de är klara. Dessa kommer hängas upp i klassrummet så att alla kan läsa på dem. De kommer också få ett frågeformulär utifrån det som står på vykorten. I vilka länder nämns ingenting om fyrverkerier? Var äter man en särskild maträtt? Vad händer i NY vid tolvslaget? Vad är klockan i Los Angeles när det är nyår i Fiji? Enkla frågor, men en anledning att verkligen läsa varandras texter.

Ett enkelt upplägg som får med många olika bitar. Enjoy, här hittar du hela elevuppgiften! En annan version av samma dokument hittar du här. Till uppgiften har jag också gjort en gloslista i Quizlet.

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)