Muntlig interaktion – resurs från ett grannland

Jag gissar att de flesta som läser mina inlägg vet om att jag var en av arrangörerna för språkdagarna Språkbad i Väst i Göteborg, genom mitt engagemang i Språklärarnas riksförbund. Någon sade till mig för några år sedan att efter ett lyckat fortbildningsarrangemang får man med sig både tankar som leder till långsiktig utveckling och funderingar kring undervisning, men också något som man kan använda på lektionerna redan veckan efter. Som arrangör kunde jag inte gå på alla föreläsningspass, men jag såg till att slinka in på några av alla favoriter jag spanat in från början. Bland annat såg jag till att lyssna till båda våra norska föreläsare, Steinar Nybøle och Natali Seguì Schimpke från Fremmedspråkssenteret i Norge. Dessa båda pass gav mig just detta.

Steinar Nybøle pratade om vikten av att få ungdomar att läsa fler språk än bara engelska, en utmaning i både Norge och Sverige. Är du nyfiken på hur man arbetar med detta i Norge rekommenderar jag ett besök på Fremmedspråkssenterets hemsida, där det finns gott om publikationer som kan läsas digitalt eller beställas i fysisk form.

 

Att hitta inspiration, tips och samarbetsmöjligheter hos våra grannländer är ju bara positivt. Tillsammans är vi starka!

Natali Seguì Schimpke gav mig det där praktiska, de där övningarna jag behövde till lektionerna nästaföljande vecka. Föreläsningen handlade om cooperative learning, alltså övningar där eleverna läs tillsammans och med hjälp av varandra. Eleverna måste presetera, för om de inte engagerar sig kommer även kamratens möjlighet att lära misslyckas. Natali tipsade också om en bok på ämnet, för den som vill fördjupa sig.

Vi fick i gruppen testa flera olika övningar, bland annat Quiz och byt, där vi fick öva på falska vänner mellan norska och svenska. Fremmedspråkssenteret är nämligen inte bara ett center som jobbar med att övertyga ungdomar att läsa språk, de erbjuder didaktiska resurser för lärare. För att läsa om olika varianter på just muntlig propduktion och interaktion, läs mer här.

Mina tyskaelever i år 9 arbetar med yrken och sina egna framtidsdrömmar och jag kopierade direkt två upplägg till mina elever. Här kommer de.

Den första övningen var för att repetera yrken och vad dessa gör. Jag skapade lappar med svar och frågor. En lapp markerades med färg och lapparna delades ut till eleverna. Eleven som fick den färgmarkerade lappen började med att ställa frågan på sin lapp. Wo arbeitet ein Arzt oder eine Ärztin? Alla elever studerade sina lappar och den elev som satt på svaret till denna fråga svarade. Ein Arzt oder eine Ärztin arbeitet in einem Krankenhaus oder in einer Praxis. Eleven läste sedan frågan på samma kort. Eleven med svaret på denna fråga tog vid och läste sedan sin fråga. Svar och frågor avlöste varandra tills eleven som börjat fick läsa svaret på sin lapp. Alla elever fick aktivt lyssna och ordförrådet repeterades. Vi gjorde övningen två gånger, i början och i slutet av lektionen, för att befästa fraserna. Övningen hittar ni här. 

Nästa övning krävde att eleverna rörde på sig, ett klassiskt Mingelbingo. Jag hade förberett fraser utifrån en övning i läroboken (Der Sprung 4, Mini-Projekt på kapitlet om yrken). Eleverna fick ett exempel för böjningen av verben i meningarna och kunde sedan kopiera mönstret. Möchtest du mit Menschen arbeiten? Ja, ich möchte mit Menschen arbeiten. När eleverna hittat namn till alla rutor och återvänt till sina platser upprepade vi svaren. Wer möchte mit Menschen arbeiten? Stina möchte mit Menschen arbeiten. Arket med frågor kan du hitta här.

Ja, jag inser att flera av er säkert suckar att “Mingelbingo är väl inget nytt.” Men det händer att vi glömmer bort gamla favoriter och ibland kan vi behöva påminnas om gamla tips, hitta nya användsningsområden för dem och hitta nya vinklingar på gamla undervisningsområden. Känner du att du behöver inspiration? Titta in på Fremmedspråkssenterets hemsida, helt enkelt!

 

Kommentarer (4)

  1. Anna Akervall skriver:

    Tack Mia Smith för att du fortsätter att inspirera mig! Mingelbingot nerladdat och ska absolut testas! Jag älskar också mingelövningar, då jag tycker att eleverna träna så många olika förmågor, men just denna typ av mingelövning har jag aldrig testat faktiskt! Så – TACK!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)