Making the World a Better Place – Part 2

Vatten är nödvändigt för att människor ska kunna leva. Att plocka in vatten som ett område inom temat Making the World a Better Place kändes därför självklart. Självklart är jag här inne och nosar på andra ämnesområden, men jag valde att inte göra uppgiften tydligt ämnesövergripande ändå. Men det är ändå en chans för eleverna att dra nytta av vad de lärt sig inom SO- och NO-ämnen.

Innan vi kommer till huvuduppgiften vill jag att alla värmer upp, och jag vill se till att alla får en gemensam förförståelse. En fantastisk resurs för oss engelsklärare är British Council, en sajt med övningar om allt möjligt i olika former. Oavsett tema kan man hitta något på sidan som passar, och uppgifterna är dessuom nivåmärkta enligt GERS-skalan. Eftersom våra kursplaner sedan 2011 är anpassade efter skalan kan man lätt hitta lämpliga uppgifter.

Skärmutklipp från kommentarmaterialet till kursplanen i engelska/moderna språk.

När det finns filmklipp eller texter finns det alltid självrättande övningar till, där eleverna kan kontrollera att de förstått innehållet. Här hittade jag en perfekt uppgift. Eleverna fick öva hörförståelse och fick en grundförståelse av de problem med vatten världen måste hantera.

Källkritik och användning av digitala medier ligger mig varmt om hjärtat och detta är något vi arbetar mycket med. Som jag beskrev i mitt första inlägg om temat har jag samlat länkar i ett Pearltree, och två av dessa handlade om unga människor som gör viktiga saker kopplat till temat vatten. Jag valde att utgå från dessa två: Boyan Slat och Konstantin Avdienko. Eleverna fick välja en av dessa personer, titta på ett videoklipp och sedan fortsätta söka information på nätet. För att deras sökningar ska bli givande har jag givit dem tydliga frågor att besvara. För att skilja på innehållsfrågorna och de frågor som handlar om ett källkritiskt förhållningssätt har jag fetmarkerat de första och kursiverat de senare. Självklart kommer inspirationen till följdfrågorna som vanligt från Skolverkets bedömningsstad i digital läsförståelse.

Det viktiga här är att inte lämna eleverna ensamma med sina svar. Jag grupperade sedan eleverna för att diskutera de svar de skrivit ner, jämföra vilka olika websidor de använt osv. Dessa gruppsvar diskuterade vi sedan vidare. Att inte lämna eleverna ensamma i sin källkritiska process är jätteviktigt, vi måste låta eleverna lära av varandra i de här lägena.

Under den här sista diskussionen av elevernas gruppvisa diskussionsresultat kom ett sånt där fantastiskt ögonblick som får mig som lärare att tjuta av glädje. En av mina elever fortsätter att googla och hittar något som ställer allt på sin spets:

En artikel som handlar helt och hållet om att det Boyan Slat håller på med inte alls är särskilt bra. Hade det här hänt under mina första år som lärare hade jag nog blivit nervös och fördömt hela mitt lektionsupplägg. Men det gör jag inte idag, idag jublar jag över att eleverna har lyckats att använda sitt källkritiska tänkande. De har motbevisat det jag presenterade för dem. Mitt mål med lektionen var ju knappast att hylla just Boyan Slat eller Konstantin Avdienko, det var att vi skulle inspireras av människor som redan i tidig ålder gör sitt bästa för att förändra världen, att vi skulle öva på engelsk hörförståelse, att vi skulle öva på att hitta information på nätet och öva på att vara källkritiska. Det som dök upp mot slutet av lektionen var ju bevis på att en av mina elever lyckats fantastiskt väl med den sista punkten.

Ödmjukhet är nyckeln till framgång som lärare, med internet i klassrummet blir det tydligare än någonsin.

Hela upplägget, som jag gjorde under två lektioner, hittar ni här.

 

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)