Korta lektionstips till sista engelskalektionerna

Det är inte långt kvar nu. Betygen ska snart vara klara. Snart.... Men det kanske finns en lektion eller två över? Dags att dra fram några säkra kort ur rockärmen. Kanske något du glömt bort? Här kommer några enkla lektionstips för de sista engelskalektionerna på terminen.

Who gets to go?

En klassisk övning som kommer i några olika versioner. Jag tror att jag fick min version på svenska av en kollega för många år sedan och sedan översatte den till engelska. Det är en diskussionsövning med lite djup. Vi ska befolka en ny planet, men bara ett visst antal människor får plats i rymdraketen. Eleverna får en lista på personer att välja mellan vilka ska man välja? Eleverna arbetar i grupper, pratar naturligtvis engelska hela tiden, och får argumentera för och emot olika personer. Hur många ledare är bra att ha? Finns det nog med fertila kvinnor för att säkra framtida generationer? Vilka kompetenser behövs egentligen? Filen jag brukar använda hittar du här.

“You’ve buttered your bread, now lie in it! – Malaphors

Malafor var ett nytt begrepp för mig, jag dök på det på den stora sajten Reddit, en fantastisk plats att fördriva alldeles för mycket tid, om man har för mycket över av den varan. Tråden handlade om att blanda ihop två metaforer eller idiom och på så vis skapa en malafor. Förslagen i tråden är av varierande grad, men många är riktigt roliga. Att förstå idiom är svårt för en främmandespråkstalare och vi kan inte lägga nog med tid på dessa. Det här kan bli en rolig sak att arbeta med när motivationen tryter. Jag har samlat ett antal av de malaforer som nämns i tråden i ett dokument, där eleverna ska lista ut vilka två uttryck som kombinerats, försöka förstå dem och sedan gärna tänka till om det finns någon motsvarighet på deras modersmål. Dokumentet med malaforerna hittar du här. För att förenkla har jag också gjort ett facit. Vill du läsa mer om malaforer? Här finns ett blogginlägg från Oxford Dictionaries.

What’s your superpower?

En annan diskussionsuppgift som brukar vara populär handlar om olika superkrafter. Du får trycka på en av knapparna, men bara en. Vilken superkraft väljer du att få? Varför? Jag skulle gärna länka till bildens skapare, men jag vet tyvärr inte varifrån den kommer. Väldigt populär uppgift.

Instructions

Har dina elever svårt att förstå instruktioner? Det är ett vardagligt problem för oss lärare att eleverna inte läser instruktionerna ordentligt och därför inte gör det de ska. En klassiker är att ge eleverna en punktlista med instruktioner där den första är att de ska läsa igenom allt noga först och den sista är att man ska strunta i allt emellan. Jag sammanställde en egen nyligen Skillstestreadinginstructions, och fyllde ut pappret med en Lorem Ipsum-text för att det skulle se mindre misstänkt ut. De allra flesta eleverna missade totalt och suckade smått generat när de insåg att de blivit lurade. Även om de mött uppgiften förut är det värt att upprepa för att påminna dem om vikten av att läsa instruktionen noga.

Jag följde upp detta genom att låta eleverna skriva en egen instruktion. Vi gick igenom hur man skapar en punktlista i ett dokument och passade på att lära oss begreppet bullet list. Eleverna fick i grupper välja mellan två enkla saker: how to tie your sholaces eller how to fold a paper airplane.

    

I det här läget hade jag ett antal lektioner kvar, så jag följde upp det med att låta eleverna göra egna youtube-tutorials. Det är en ny genre som uppskattas av många elever, men det är stort nog att bli ett eget arbetsområde. För den som är nyfiken kan jag rekommendera den här filmen som start och kanske att titta in på det allra första youtube-klippet.

Ladda med korta uppgifter

Det är perfekt så här års att slänga in repetitionsövningar i Quizlet för att köra Quizlet Live, eller en Kahoot som sammanfattar det man jobbat med under året, eller kanske roliga sommaraktiviteter. Testa gärna att göra en egen Jeopardy-spelplan för att variera. Här finns en spelplan jag gjort om engelskspråkiga länder.

Utvärdering

Det är viktigt att låta eleverna utvärdera året. Vilken förmåga har de utvecklat mest? Vilken förmåga önskar de träna mer nästa år? Vilket område har inspirerat dem? Vilken område hade de gärna sluppit? Som lärare använder vi ju gärna gamla godbitar, men vi finslipar också och bearbetar. Låt eleverna tycka till om längden på lektionspass, lektionernas placering på schemat och annat som är viktigt för oss lärare att fundera kring. Använder vi digitala verktyg för mycket eller för lite? Är läromedlet vi använder bra eller ej? Finns det idéer och önskemål inför kommande läsår? Vad tar de med sig? Det är enkelt att skapa ett formulär i Google och lägga in de frågor man önskar. Kanske göra man det tillsammans med kollegorna och jämför de svar man får in. Eleverna för en chans att säga vad de tycker och vi får en chans att tänka till kring deras feedback.

Andas ut

Jag är inte känd för att släppa eleverna tidigare särskilt ofta. Min lektionstid är för värdefull för att släppas bort. Men så här års kan det faktiskt vara okej att släppa eleverna fria lite tidigare. Vi måste inte tvinga fram innehåll när vi känner oss klara. Eleverna förstår att vi lärare också är trötta. Nu är sommarlovet nära. Väldigt nära.

 

 

Kommentarer (4)

  1. Jenny skriver:

    Bra tips! Skulle gärna vilja sno planen med malaphors, men när jag klickar på dokumentet kommer jag till en 404 :S

    • Mia Smith skriver:

      Testa igen nu, jag har ändrat filnamnen genom att ta bort allt som inte är boksstäver, då bör det funka. Generellt: när du stöter på det här problemet, testa i en annan webbläsare. Lycka till!

Lämna en kommentar

  • (will not be published)