Klassens dag – en dag för sammanhållning

När vi tänker tillbaka på våra egna skolklasser tänker vi antingen på en klass där alla kände stark gemenskap, eller på en klass där vi inte riktigt brydde oss om vad de andra gjorde. Sammanhållning. Vi minns den, eller vi minns avsaknade av den. Jag minns sammanhållningen från min gymnasieklass, men från grundskolan saknas den känslan tyvärr. Som elev vistas man mer i skolan än hemma. Klassen blir en otroligt viktig faktor, och får vi klassen att kännas trygg blir hela skolgången bättre. Så hur gör vi då?

I början och slutet av läsåret är det vanligt med klassdagar, friluftsdagar, arbetslagsdagar, olika tillfällen då vi samlar ihop våra elever, gör saker tillsammans, men inte går enligt det vanliga schemat. Syftet är att eleverna ska få lära känna varandra, att gruppen ska svetsas samman, att vi lärare ska få se eleverna i andra roller än i det vanliga klassrummet. Jag har varit med om riktigt bra klassdagar, riktigt dåliga och ganska mediokra. Det bygger oftast på planeringen, och för varje år analyserar jag mer och mer vad som går bra och mindre bra.

Aktivitet

Det viktigaste för en lyckad klassdag är att eleverna är aktiverade. Aktiviteter som är mindre lyckade är långa transportsträckor utan aktiviteter. Då hänger eleverna med de kompisar de känner väl och bygger inte nya relationer med andra klasskompisar. En av de mest onödiga är att titta på film. Film kan ha många bra syften, vilket jag bloggat om förut, men att fylla klassens dag med att alla sitter på hårda trästolar och ser en nöjesfilm som de kunde sett hemma leder inte till goda minnen eller bättre sammanhållning. Nej, de ska göra saker. De ska samarbeta, testa nya saker, skratta ihop.

Det senaste året har jag med min klass gjort en klasskamp. Lagen var fasta under hela läsåret och poäng samlades i augusti, december och juni. Lekarna kanske bitvis har varit barnsliga för år 9, men det spelar ingen roll, för de har fått klassen att skratta ihop. Jag kommer här dela med mig av en del av mina tankar bakom detta och gott om tips på aktiviteter.

Namnlekar

Har du en ny klass? Kanske är klassen sammansatt av elever som tidigare gått i olika klasser? Att alla lär sig namnen är naturligtvis viktigt. Här är några olika namnlekar.

  • Namn + rörelse Alla står i en ring. En person säger sitt namn och gör valfri rörelse. Alla upprepar namn och rörelse. Nästa person säger sitt namn och gör en annan rörelse. Alla upprepar namn och rörelse för person 1, sedan för person 2. Till slut upprepas alla namn med matchande rörelser av alla unisont.
  • Spindelnätet Alla står i en ring, en ledare har ett garnnystan. Person 1 tar garnnystanet, säger sitt namn och kastar det vidare, men håller kvar i garnet.  Nästa person tar tag i garnet, säger sitt namn och kastar vidare. Till slut håller alla i ringen i garnet, som bildar något som liknar ett spindelnät. Ledaren gör sig fri genom att ge sin ände till personen bredvid. Den ”lediga” säger namnet på en annan person i ringen och kryper under spindelnätet/går runt ringen till personen för att ta dennes plats. Den person vars namn nyss blev sagt blir nu fri och får i sin tur säga namnet på någon annan och ta dess plats.
  • Bollek Alla står i en ring, ledaren har en boll, lagom stor och tung för att kasta. Ledaren säger/ropar namnet på en annan person i ringen och kastar bollen till personen ifråga. Denna person kastar i sin tur vidare bollen till någon annan, samtidigt som han/hon säger/ropar namnet på denne. Det är viktigt att bara kasta till personer som inte tidigare har haft bollen. När ledaren får tillbaka bollen har således alla haft bollen en gång, och endast en gång. Nästa steg är att kasta bollen igen, i samma ordning som första gången, den här gången lite snabbare. Namnen sägs/ropas samtidigt som bollen kastas. Detta fortsätter, varv efter varv. När gruppen har fått upp ett bra flyt kan ledaren välja att slänga in ytterligare bollar i ringen, två tre stycken brukar funka.
  • Vem där? Gruppen delas upp i två lag. Två personer (ej deltagande) står mellan lagen och håller upp ett lakan. Lagen hukar sig på varsin sida av lakanet. En person per lag smyger fram till lakanet så att de tittar på varandra, endast åtskilda av lakanet. På 123 släpps lakanet, och då gäller det att snabbt säga namnet på personen man ser. Den som är snabbast får ta med sig sin motståndare tillbaka till sitt lag. På så vis varvas lagen hela tiden.

Laganda

När jag ordnar klassdagar delar jag gärna in eleverna i grupper. Självklart kan de ha med sig en kompis för trygghetens skull, men det ska inte vara grupper där alla känner varandra jätteväl, då fyller de inte syftet. Det är också jätteviktigt att det är vi lärare som styr grupperna, oavsett om vi planerar dem medvetet eller om vi lottar dem. Låter vi eleverna själva dela in sig kommer några elever känna osäkerhet och vara rädda att inte bli valda. Den osäkerheten får vi inte utsätta någon elev för. Det här gäller självklart även andra undervisningssituationer.

När eleverna väl är indelade i lag är det viktigt att låta dem bli sitt lag. I den här fasen brukar jag låta dem ordna ett lagnamn, gärna ta en tur till bild- och slöjdsalar för att dekorera sig med spillbitar (inget som tynger ner andras ämnesbudget!) och färg. Bandanas i samma tyg, krigsmålning eller skyltar med lagnamnet får sedan följa med. De kan också få skapa hejaramsor, lagdanser eller liknande. Allt för att skapa vi-känsla inom laget.

  • Bestäm lagnamn
  • Skapa hejaramsa
  • Ta lagfoto
  • Skapa lagdans

Jag har också sett till att ta ett lagfoto från varje tillfälle. Ni förstår att jag inte kan dela bilder på eleverna, men ni kan få se det fantastiska lagfotot på laget Molekylerna.

Foto: en av lagmedlemmarna

Transportlekar

Hur man än planerar finns det risk att man behöver transportera sig längs vägen. Men även transporten kan fyllas av aktivitet. Lagom mycket, så klart. Här kommer några tips på sådana.

  • Garngrupp Ställ laget i en grupp. Använd ett garnnystan, ge en ända till en elev, gå runt laget och knyt sedan ihop garnet till en ring runt laget. Om snöret är helt när de kommer fram till destinationen och alla hela tiden är kvar inom cirkeln får laget 10 poäng. Passar till kortare promenader.
  • Ballongled Ställ upp laget på ett led. Alla elever utom den första får en ballon att blåsa upp. Ballongerna placeras sedan mellan eleverna, utan att händer används. Antingen får laget poäng per ballon som fortfarande är kvar när laget kommer fram, eller en högre poängsumma om alla ballonger är kvar. Passar till kortare promenader.
  • GPS-quiz Om laget ska gå en längre sträcka kan ett GPS-quiz användas för att gruppen ska hålla samman hela vägen. (Tips: kontrollera gärna så att det inte finns nya byggarbetsplatser längs vägen. Eleverna blir frustrerade om någon fråga finns inom avspärrat område. Jag talar av erfarenhet!)
  • Blind-tåg Eleverna står två och två på ett led och håller armkrok i paren. Ett långt snöre går längs tågets ena sida, och en i varje par håller i snöret. Alla elever har ögonbindel. En ledare leder tåget genom att tala eller ringa i en klocka eller dylikt. Eleverna ska sedan följa ljudet och gå mot ledaren. Bör ej genomföras nära trafik eller höga klippavsatser. 
  • Lava-flykt Marken har plötsligt förvandlats till glödande lava, men som tur är har personalen fått tag på speciella sköldar som skyddar mot värmen (sittunderlag, pappbitar eller dylikt). Från början finns det lika många sköldar som elever + 2. När alla elever har gått framåt kommer den sista skölden att skickas fram till barnen längst fram, som lägger ut den för att komma ytterligare en bit framåt. På så vis förflyttar sig hela gruppen framåt, utan att trampa på den glödande lavan. Om gruppen klarar det hela bra kan ledarna efter hand plocka bort ett par sköldar, en i taget förstås.

Kreativa aktiviteter

För att inte alls ska baseras på tid eller poäng brukar jag väva in kreativa aktiviteter. Tanken är hela tiden att alla ska kunna vara delaktiga, det ska inte bli fler poäng för att flera olika instrument spelas eller liknande, utan en god insats ska alla kunna göra. Här följer ett antal lyckade aktiviteter vi har använt. För att kunna använda dem i en pågående tävling använde vi ofta poäng enligt följande: vinnaren 10 poäng, andra plats 8 poäng, tredje plats 5 poäng.

  • Skriv om låten Laget får ett antal käna melodier att utgå från som alla känner till, vi använde jullåtar då detta genomfördes i december. Som tillskott har vi klippt små lappar med massor med ord på som skulle infogas i texterna. En enväldig jury bestämmer vilka låtar som blev bäst och delar ut poäng enligt tycke och smak.
  • Marshmallorskreationer Skapa dekorationer på valfritt tema med marshmallows, tandpetare och annat valfritt som lärarna väljer att ta med. En enväldig jury bestämmer vilka låtar som blev bäst och delar ut poäng enligt tycke och smak.
  • Illustrera visan I juletid fick våra elever tillgång till kartong i olika färger, saxar, lim och lite annat smått och gott. De skulle sedan illustrera den julvisa de blivit tilldelade. En enväldig jury bestämmer vilka låtar som blev bäst och delar ut poäng enligt tycke och smak.
  • Pepparkakshus Om man har tillgång till kök är pepparkakshustävling en klassiker. Notera att det kräver både tid och planering.
   

Tävlingar

  • Quiz Självklart kan man ordna quiz utifrån nästan vad som helst. Ett klassiskt julquiz, kanske?
  • Musikquiz Lagom till läsårsavslutet dök det upp ett fantastiskt quiz i gruppen Engelska i åk 6-9, där Lotta Lundberg hade skapat ett musikquiz för årets 9or, med en låt från varje år i deras liv. Mycket uppskattat bland mina elever!
  • Emoji-quiz Att använda emojis för att uttrycka sina åsikter är eleverna vana vid. Men kan de lista ut vilka musiker och grupper som ligger bakom dessa emojis? Ladda ner emoji-quiz här.
  • Stafett Det är bra om man kan aktivera alla i en och samma gren. En stafett kan göras på många olika sätt. En gång slog vi in tomma julklappar som eleverna skulle knuffa med huvudet (likt renar) längs en enkel bana.
  • Ärtleken En lagmedlem står längs ena sidan av klassrummet med en mugg med torra, gula ärtor, en annan med en tom mugg längs en annan linje. En tredje lagmedlem utrustas med sugrör och ska transportera så många ärtor som möjligt från den ena muggen till den andra.
  • Godisbitar En lek jag har fått genomföra med kollegiet handlade om att fästa så många som möjligt av en viss godissort i ansiktet. Det lag som hade flest när tiden tog slut vann. Kladdigt men kul, och födoämnesallergier behöver tas i beaktande.

  • Vattenprickskytte En populär aktivitet sommartid är att plocka fram ett par hinkar med vatten, placera plastmuggar på ett bord och låta eleverna skjuta ner muggarna så fort som möjligt med vattengevär. Snabbaste laget vinner!
  • Marshmallowutmaningen En klassisk samarbetsövning för att forma laget. Vem är ledare, hur väl samtalar man innan man testar? Varje lag får 20 spaghettistrån, en meter tejp, en meter snöre och en marshmallow. Tidsramen är 18 minuter i originalet, men det kan man anpassa efter förutsättningarna. Det lag som har lyckats få sin marshmallow högst från underlaget när tiden är slut vinner. Följ gärna upp med samlat om hur laget samarbetade.
  • Spindelnätet Genom att binda upp rep mellan två träd eller stolpar skapas ett spindelnät med fler öppningar än antalet lagmedlemmar. Laget ska sedan ta sig genom nätet, men varje öppning får endast användas en gång. Detta kan innebära att några elever behöver gå genom de nedre öppningarna för att ta emot elever som får lyftas genom några av de översta öppningarna. Alla behövs och samarbete är grunden. Lag som lyckas får poäng.
  • OS-grenar Sveriges olympiska kommitté har gott om material på sin hemsida. Det finns en lista med förenklade grenar som är avsedda för år 1-3, men vi har använt både bomullstusstötningen och sugrörsspjutkastning på högstadiet och det fungerar fint!
  • Kubb och dragkamp De flesta klassiska lekar kan användas. Det jag brukar försöka se till är att ingen i klassen är expert på det vi gör. Spelar man fotboll kommer det bli en tydlig uppdelning mellan de som kan och de som inte kan. Det skapar inte gemenskap.
  • Knuten Alla lagmedlemmar står i en ring, axel mot axel. De blundar, sträcker in armarna mot mitten och tar med varje hand tag i någon annans hand. När alla händer hittat en partner öppnar alla ögonen. Utan att någon släpper taget ska laget nu lirka ut knuten så att alla står i en cirkel. Lag som lyckas belönas med en lagom summa poäng.

Klassrumslekar

Kom det ett oväntat ösregn? Lugn, det finns aktiviteter som kan genomföras i ett klassrum också. Här kommer några förslag. Dessa kan vara mindre lämpade för poängräkning.

  • Detektiv Alla sitter i en ring, en detektiv lämnar tillfälligt rummet. Gruppen väljer ut en person som ska få en efter en att somna, när detta är gjort kallas detektiven in. Detektiven ska sedan lista ut vem det är som sprider ”sömnsjukan” så fort som möjligt, samtidigt som den ”skyldige” ska försöka få alla att somna utan att detektiven kommer på vem det är.

  • Musik-detektiv Som detektiv, men i det här fallet har alla elever en trumma av något slag. Alla trummar samma rytm, en person ändrar rytm och alla andra följer efter. Detektiven ska lista ut vem som är ansvarig för att ändra rytmen för hela gruppen.

  • Kortleksleken Alla sätter sig på varsin stol i en ring. Läraren står i mitten med en kortlek. Varje elev tilldelas en färg genom att läraren drar ett kort från högen. När alla elever vet sin färg startar leken genom att läraren drar ett kort. Alla elever som har den färg som dras flyttar sig ett steg medurs och sätter sig således i knät på den person som sitter där. Nästa kort dras och alla elever med den nya färgen flyttar. Dock kan man inte flytta om någon sitter i ens knä. Det är möjligt att sitta många elever på samma stol, upp till 5-6 elever är fullt rimligt. Läraren fortsätter att dra kort och eleverna flyttar vidare. Om kortet som dras är ett Ess flyttar först alla enligt färgen, sedan byter alla som sitter på samma stol ordning, så att den som sitter överst hamnar underst. Den elev som först kommer tillbaka till sin ursprungliga plats vinner.
  • Blinkleken Halva gruppen sätter sig på stolar i en ring. Övriga deltagare ställer sig bakom en stol. En stol skall vara tom. Den som står bakom den tomma stolen ska blinka till sig en person från en annan stol. Den som står bakom stolen ska försöka fånga personen på sin egen stol innan denne smiter. De som står bakom stolarna ska hela tiden ha händerna bakom ryggen. Kan lekas i oändlighet. 

  • Hitta ord Ett långt ord skrivs på tavlan. Eleverna ska under en viss tid försöka bilda så många ord som möjligt (ej egennamn) av bokstäverna i ordet. Kan med fördel lekas även på andra språk, t.ex. engelska.

  • Stad och land/Norsken Eleverna sitter i grupper/lag. Fyra kategorier skrivs upp på tavlan. Mest klassiskt är stad/land/flod/något mer, men det kan varieras med t.ex. substantiv/verb/adjektiv/pronomen eller något annat på andra språk. Eleverna får en bokstav och ska hitta ord i varje kategori som börjar på den aktuella bokstaven. Det lag som först får ihop svar på alla kategorier ropas STOPP. Lagen för ett poäng om svaret är rätt, två poäng om de dessutom är ensamma om svaret. Kan upprepas många gånger med nya bokstäver. Kan med fördel lekas även på andra språk, t.ex. engelska.

  • Pictionary En per lag kommer fram till tavlan och får rita det ord som läraren visar upp. Övriga gissande får komma fram till tavlan och skriva det rätta svaret. Denna lek kan bli ganska kaotisk och det kan vara svårt att se vem som var först, så det gäller att vara pigg och snabb. Med mindre grupper kan lagen få göra i tur och ordning, vilket minskar panikkänslan men kan bli ”orättvist” eftersom lagen får olika ord. Kan med fördel lekas även på andra språk, t.ex. engelska.

  • Korsord Eleverna är indelade i lag. Varje lag har ett rutsystem på tavlan, om 5*5 bokstäver, eller vad läraren tycker är lämpligt. Alla måste under hela leken vara knäpptysta. En elev per lag börjar med att gå fram till tavlan och fylla i en bokstav. Eleven lämnar sedan över pennan till nästa elev i laget, utan att säga något. Lagen ska sedan fylla i rutmönstret med bokstäver. Varje elev får bara skriva en bokstav innan han/hon lämnar över pennan, och allt måste ske knäpptyst, utan kommunikation eleverna emellan. När tiden är slut räknar läraren ut hur många riktiga ord som finns i varje rutnät. Laget får en poäng för varje bokstav i varje godkänt ord. Kan med fördel lekas även på andra språk, t.ex. engelska.

  • 20 frågor En person tänker på en sak/person, övriga ska försöka gissa vad/vem det är. De har max 20 frågor på sig. Kan med fördel lekas även på andra språk, t.ex. engelska.

Ämnesintegrering

Självklart går det att få in massor av bitar av kursplanerna i olika ämnen om man så vill. Under en friluftsdag i skolgen där idrott och hälsa står i fokus kan du lätt smyga in biologin genom att titta på naturen omkring, kanske kan även detta bli en tävlingsgren? Jag lägger inget stort fokus på detta i just det här inlägget, men med gott samarbete inom arbetslaget kan man helt säkert få till en stor mängd aktiviteter även av detta slag.

Alla ska med

Jag har tidigare bloggat om vikten av att alla ska känna sig trygga vid den här sortens dagar. En del elever har svårt med överraskningar och det gäller ofta i högre grad de av våra elever som har npf-diagnoser eller liknande svårigheter. Vi behöver tänka på dem lite extra inför de här dagarna, prata med dem om vad som ska hända, ge dem möjligheter att signalera när det inte går bra och när det går jättebra. Tänk på dem en extra vända, lova mig det.

Fjäsk för god stämning

En viktig sak med våra klassdagar är att det finns möjlighet att få bonuspoäng. Det kanske låter snett, men det håller humöret uppe. Genom att uppmuntra positiva ord och bestraffa gnäll skapar man en positiv stämning som kanske i början är lite krystad, men efter ett tag smittar det av sig så att alla är på gott humör. Bonuspoäng brukar jag utdela för

  • extra god hjälpsamhet
  • fjäsk
  • god laganda

Eleven som ställer upp och spelar gitarr även för de andra lagen får en bonuspoäng, likaså de elever som hjälper till att bära bort och vattenhinkar, eller de elever som påpekar att en elev saknas och ber att få gå och kolla att allt är okej med kamraten. Positivt beteende ska uppmuntras!

Dokumentera – för minnena

Under dessa dagar har jag och min mentorskollega varit noga med att dokumentera. Det gjorde att vi när skolavslutningen närmade sig hade massor av bilder och filmklipp att välja från när min kollega skapade en kort klassfilm. När vi visade den för klassen skrattades det gott och eleverna fick en positiv bild av sin tid tillsammans med sig när de gick ut genom dörren från skolan.

Kommentarer (7)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)