Kickstarta läsåret med strategier

Ingen slöjdlärare skulle beordra eleverna att såga utan att först gå igenom hur man använder sågen på bästa sätt, eller beordra eleverna att använda symaskinen utan att först lära eleverna hur man hanterar alla spakar och rattar. I språkundervisningen har vi inga sågar eller symaskiner, men vi använder verktyg. Och även vi måste lära eleverna att använda verktygen.

De verktyg jag tänker på är våra språkliga strategier. Jag brukar fråga mina elever vad en strategi är och de brukar komma med kloka svar. Det handlar om att snacka ihop sig inför ett anfall i CS, eller att bestämma innan hur man ska göra i en situation. Det handlar om att ha en plan för hur man gör om något går fel. Så att starta läsåret med att öva på olika strategier är väl självklart?

Språkliga strategier har vi undervisat länge, och för den som vill födjupa sig vill jag rekommendera Lena Börjessons text Om strategier i engelska och moderna språk från Skolverket. Jag har tidigare bloggat om ämnet här, men tycker att terminsstarten är ett utmärkt tillfälle att lyfta det igen!

Screen Shot 2016-08-28 at 11.30.17

En sammanfattning av de vanligaste icke-digitala strategierna jag undervisar. Bild: Mia Smith i Google Drive.

Men det finns nya strategier, och vare sig vi vill eller inte kommer eleverna använda dem. Jag pratar om datorer och mobiler. För de är också viktiga!

En sammanfattning av de vanligaste digitala strategierna jag undervisar. Bild: Mia Smith i Google Drive.

En sammanfattning av de vanligaste digitala strategierna jag undervisar. Bild: Mia Smith i Google Drive.

För att förtydliga vad som är viktigt att tänka på när man använder dessa verktyg har jag gjort en presentation med de viktigaste bitarna. Den finns här och får gärna användas i undervisningen.

Källorna till den här presentationen är inte helt enkla att påvisa, då det bygger mycket på magkänsla och min egen erfarenhet, men det börjar komma forskning på området och jag tycker att alla som är nyfikna ska ta sig tid att läsa Kent Fredholms licensiatuppsats om Eleverna, datorn och språket.

För att eleverna ska lära sig måste de naturligtvis öva. Jag uppmuntrar dem att testa kamerafunktionen för att se möjligheter och risker, och ger dem en övning som ni kan hämta här. Den här uppgiften görs alltid i grupp, för samtalet kring resultaten är den viktigaste biten. Det finns inget facit, det finns inte alltid rätt och fel, men det finns massor att diskutera och att skratta åt!

Den lärare som sedan vill fördjupa sig extra i det här kan gärna försöka sig på att bjuda in eleverna att utveckla Google Översätt. Vem som helst kan hjälpa till att utveckla tjänsten genom att föreslå översättningar till det egna språket och bedöma vilka översättningar som är mer eller mindre bra. Genom att delta i den här tjänsten kan eleverna få större insikt kring hur dessa tjänster fungerar.

Screen Shot 2016-08-28 at 11.42.53

Så, snälla lärarkår, de av er som förbjuder eleverna att använda Google Translate. För jag vet att ni finns. Sluta med det. Backa ett steg och testa tillsammans med eleverna i stället. Ni kommer se att det är en grymt bra sajt, men också att den har begränsningar. Och hur detta fungerar kan man inte lära sig utan att testa.

mobil GT

Kommentarer (3)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)