Grammatikdagen – hiss eller diss?

Grammatik. Säg det högt och se reaktionerna omkring dig. Folk ryser, pratar om mardrömmar från skoltiden osv. Men jag vägrar ta det. Grammatik är ju jättekul! Det är faktiskt inte bara trist och torrt, det är nyckeln till att förstå språket. Ingen mattelärare skulle få för sig att be eleverna bara memorera tiokompisarna utan att försöka förstå systematiken. Varför skulle vi gå ge oss på sådana dumheter i språk? Om man förstår mönster och system kan man börja leka med språket, man kan börja testa sig fram.

Ska då grammatiken få plats i svenskundervisningen? Få frågor sätter igång diskussioner inom svensklärarkollegiet som hur stor plats grammatiken ska få ta. Vissa tycker det är självklart att ha stora prov på både ordklasser och satsdelar, andra vägrar ta in det för att enbart är stöd till andra ämnen (engelska och moderna språk). Jag tänker inte ta ställning här, men vi kan konstatera att det finns med i kursplanens centrala innehåll.

År 4-6: Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
År 7-9: Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.

Det som skapar tolkningsutrymme är att grammatiken inte nämns i kunskapskraven, vilket innebär att det ska undervisas, men att eleverna inte behöver påvisa sina kunskaper. Något motsägelsefullt, kan tyckas.

Men ja, jag gillar grammatik. Och jag gillar att skapa förståelse för något, något som först tycks ologiskt och förvirrande som plötsligt uppvisar systematik och struktur. Och jag vet att det faktiskt finns elever som håller med mig.

Screen Shot 2016-03-17 at 19.43.02

Vad är då grammatikdagen? Det är ett ideellt initiativ från Språkkonsulterna och Svensklärarföreningen. Det firas på olika håll runt om i landet, själv har jag vid två tillfällen besökt Grammatikfestivalen i Göteborg. Det må verka nördigt, men det är ny energi och nya tankar. Och det är roligt!

Jag själv firade i förväg genom att låta mina elever arbets med ordklassberättelser från grammatikdagens sida. Efter en gemensam repetition av ordklasserna och de viktigaste definitionerna fick eleverna parvis skapa berättelser. En med papper och penna, en som hittade på ord. Arbetet kom igång direkt. ”Ett verb i infinitiv? Hmmmm, kasta kanske.” Nyfikna, engagerade frågor dök upp direkt, ”Vad är supinum, nu igen?” eller ”Singular, obestämd form, blir det cykel?”. När berättelserna tog form spreds skratten i rummet. Men det var inte bara skoj, det var förståelse också. ”Men det här adjektivet måste väl böjas då, för att passa ett substantiv med t-genus? Blir det inte så?” Jo, visst blir det så!

”Det här var faktiskt jättekul. Det är nästan så jag vill gå hem och göra det här fler gånger hemma!” avslutade en av eleverna lektionen. Bättre betyg kan väl knappast en uppgift få? Lärande, skratt, kreativitet, förståelse, samarbete. Grammatik är roligt!

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)