Tydlig lektionsstruktur för ett lugnare klassrum

Tydlig struktur på lektionerna är en framgångsfaktor för studiero. I detta inlägg kan du ta del av ett förslag på en lektionsstruktur och även ladda ned bildstöd som kan användas till.

För två år sedan kom Skolinspektionen ut med rapporten ”Skolans arbete för att säkerställa studiero”. I rapporten berättar inspektionen om sina iakttagelser efter att ha besökt 30 olika högstadieskolor och skolhuvudmän ute i landet. Kortfattat visar granskningen att studieron generellt är bättre i de klassrum där eleverna möts av tydliga lektionsstrukturer och ett tydligt ledarskap hos läraren. Den visar också att lärarens förutsättningar för att skapa studiero också påverkas av andra processer på skolan, t.ex. vilket ansvar rektorn tar och hur elevhälsans arbete ser ut.

En kort sammanställning av skolinspektionens rapport. Bilden kommer ifrån min föreläsning “Det förutsägbara klassrummet, en plats för studiero”.

 

Resultatet kanske inte är så förvånande. Ett tydligt ledarskap, både hos lärarna och rektorerna, som skapar tydliga ramar för eleverna är ju kända framgångsfaktorer när det gäller studiero. Däremot fastnade jag extra för hur viktigt det är att ha en tydlig struktur på sina lektioner. Jag har själv i min undervisning märkt att det underlättar både för mig och mina elever. Det var därför kul att undersökningen bekräftade mina iakttagelser.

Hur ser då en tydlig lektionsstruktur ut? Självklart kan den variera från klass till klass och lärare till lärare. Den ser till viss del också olika ut beroende på vilken ålder eleverna har och vilket ämne som ska bearbetas. Jag har skrivit ned en mall utifrån hur jag vill att mina lektioner ska se ut. I mallen kan du också läsa exempel på de olika momenten. Självklart kommer jag att ändra momenten ibland utifrån vad jag vill uppnå med min lektion.

En mall för lektionsstruktur med exempel till de olika momenten.

Det viktigaste jag försöker tänka på att lektionen ska ha ett tydligt, konkretiserat mål som förmedlas i början av lektionen. Det ska också finnas en punktlista där det står vad som ska hända under lektionen och hur lång lektionen är. Lektionen ska också ha ett tydligt avslut.

Jag har gjort ett exempel på en lektion i matematik för åk. 3 för att illustrera hur en lektion kan se ut. Här kan du ta del av den:

Ett exempel på lektion i matematik för årskurs 3.

Ibland kan det vara enklare att skriva lektionsstrukturen direkt på tavlan. Då kan det underlätta att ha bildstödet utskrivet och laminerat och sedan sätta upp det på tavlan. Här är olika bildkort som jag har gjort.

Bildkorten är tillverkat i det webbaserade programmet Widgit online och jag har fått tillåtelse av Symbolbruket (som står för tjänsten) att publicera dem.

Att hitta en lektionsstruktur som fungerar kan ta lite extra tid till en början, men tiden som läggs ner får man igen tusenfalt. Lektionerna blir enklare att planera när du har en struktur som du hela tiden återkommer till. Dessutom är min upplevelse att eleverna blir mer fokuserade och motiverade när de vet vad som ska hända och vad de förväntas att lära.

Här kan du ladda ned dokumenten i inlägget:

Lektionsstruktur mall med förklaring

Lektionsstruktur tom

Lektionsstruktur exempel 

Bildstöd till lektionsstruktur

 

Kommentarer (20)

  1. Anders Sevdin skriver:

    Hej!

    Himla bra och tydligt. Vilket program använder du för att skriva dem i? och sparar du alla lektionsplaneringar du gör i separata dokument eller ett dokument för varje arbetsområde?

    • Mia Kempe skriver:

      Hej Anders!
      Vad kul att du gillade upplägget! Bildstöden har jag gjort i widgit online och mallen i Word. Jag har det senaste året mest använt bildstöd på tavlan och skrivit upp lektionsstrukturen. Detta pga av att jag arbetat med yngre elever och då har det varit enklare att komplettera med bilder. Därför har det varit svårt att spara dem. Däremot har jag planeringar i IST, då för de arbetsområden vi arbetar med.

  2. Jennie skriver:

    Jätte bra upplägg, bildstodet hade du widgit online är det en betal tjänst eller kan man hitta bilderna gratis har letat efter bildstöd hälsningar jennie

    • Mia Kempe skriver:

      Hej!
      Widgit är en betaltjänst. Min skola har license hos dem.
      Med vänlig hälsning, Mia

  3. Ylva skriver:

    Hej!
    Jag tycker att du har hittat bra bilder för att illustrera orden, men lyckas inte hitta dem genom att söka på samma ord i widgit online. Vad har du använt för ord för start, mål och slut?

    • Mia Kempe skriver:

      Hej Ylva,
      Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka ord jag använde. När jag inte är nöjd med den bild jag får upp brukar jag försöka tänka ut en bild och söka efter den. Antagligen var det så jag gjorde när jag hittade bilderna.

  4. Anja Björnberg Ekstrand skriver:

    Hej,
    är förälder till barn med npf och söker mycket information som jag kan tillämpa hemma för struktur vid läxläsning men den händer ofta att jag får informera lärare också om det behov som finns som måste fungera för att lärandet ska bli möjligt.
    Jag undrar om du har tips kring en elev som inte har ngn motor och behöver dels det du skrivit om ovan men också stöd för att komma igång, att man gör det man ska och att man kan avsluta. Risk annars för att man dagdrömmer och inte får ngt gjort.
    Tacksam för återkoppling!
    Med vänlig hälsning Anja

    • Mia Kempe skriver:

      Hej Anja,
      vad kul att se att en förälder hittat min blogg! Det märks att du har ett stort intresse och vill hjälpa ditt barn. Jag ska göra mitt bästa och komma med lite generella tips, även om alla barn har sina individuella behov. Hoppas att du hittar något som passar!

      Mitt tips är att försöka dela upp arbetet och bestämma vad som ska göras till när. Du kan t.ex. säga: du ska arbeta i 10 minuter, hur mycket arbete ska du ha gjort när tiden är slut? Markera sedan tillsammans med ditt barn vad som ska göras. Bestäm också vad som händer när hen arbetat och utfört det överenskomna arbetet (som en liten belöning), det kan t.ex. vara att hen får välja ett klistermärke, titta en överenskommen tid på youtube, rita eller något annat barnet tycker om. Känn efter hur mycket ditt barn orkar, ställ inte för höga krav, framför allt inte i början. Det är viktigt att barnet lyckas. Försök dock vara konsekvent och håll det ni kommit överens om. Lyckas hen inte första gången så testa igen vid ett annat tillfälle. Belöningen finns ju alltid kvar och det finns flera möjligheter att få den. Man har alltid möjlighet till en andra chans.

      Hoppas att jag varit till någon hjälp och lycka till!

      Vänligen,
      Mia

  5. Anna Klofsten skriver:

    Hej!
    Klockrent för att nå alla barn och bilderna behövs oavsett ålder då vi har elever med t.ex språkstörning, ADHD och autism som kan ha svårigheter med arbetsminnet och då avlastar bilden för dem.
    Tänk på att lägga in pauser också under lektionen, för alla.
    // Anna

Lämna en kommentar

  • (will not be published)