Teknik som ett verktyg för pedagogiken

Under några intensiva dagar förra veckan var jag och några av mina ämnesspanarkollegor i London och besökte den internationella IT-mässan Bett. Vi fick också möjlighet att lyssna på flera skolor från Norden som berättade hur de använder IT i sin undervisning, bl.a. berättade Årstaskolans duktiga elever om sitt projekt “Livsviktig poesi“. Jag hade turen att få besöka Woodcroft Primary School, en mångkulturell skola utanför London med elever från 3 till 11 år. På skolan använde de digitala verktyg i all verksamhet och jag kommer att berätta mer om mina intryck i senare blogginlägg. Eftersom mässan fokuserade på digitala verktyg och urvalet skolor där vi gjorde studiebesök antagligen var skolor som låg i framkant föreställer jag mig att det vi fick se var framgångsrika skolor inom just IT.

IMG_1746

Struktur och organisation

Ett av de mest bestående intrycken från Woodcroft Primary School och de andra skolorna var att det fanns en struktur och ordning som saknas i många skolor i Sverige. Ordningen syntes i klassrummen bland lärare och elever, men också i hur skolan organiserat implementeringen av digitala verktyg. På Woodcroft Primary School var skolans rektor drivande och hade ett tydligt mål att göra tekniken enkel för sin personal. Skolan hade också en ”IT-Manager” och en ”Lead Computer Teacher” och dessa centrala personer hade sina olika ansvarsområden, den ene att sköta tekniken och den andra att utveckla pedagogiken.

IMG_1751

Pedagoger ansvarar för tekniken

Idag finns inte ens IT-ansvariga på alla skolor i Sverige utan skolans personal kan bli hänvisade till kommunens IT-avdelning. Den pedagogiska kopplingen finns därför inte alls. På de skolor som har en IT-ansvarig har den personen ofta fullt upp med att serva och installera själva hårdvaran och nätverket. Ofta är dessa personer just IT-tekniker utan någon pedagogisk utbildning eller ansvar. Den pedagogiska och didaktiska kunskapen om vilket verktyg som passar till just den lektionen eller det ändamålet finns då inte.

Tekniken utgår från pedagogiken

De framgångsrika skolor som visades upp för oss hade alla en nyckelperson, ofta en lärare, som själv använt digitala verktyg på ett framgångsrikt sätt i sin undervisning. Den ansvariga personen hade sedan utvecklat sina idéer och fått möjlighet att sprida dem till sina kollegor på ett organiserat sätt. Fokus låg hela tiden på att utveckla lärandet och skolorna använde tekniken till att få eleverna att nå ännu längre i sin kunskapsutveckling.

Jag tror att vi är många i skolans värld som skulle vinna på att låta tekniken stödja pedagogiken i stället för att uppfinna en pedagogik som passar tekniken.

Kommentarer (1)

Lämna en kommentar

  • (will not be published)