Natten går tunga fjät…

Under december månad finns många möjligheter att arbeta med högtider och traditioner i skolan. I detta blogginlägg får du tips på hur du kan arbeta med traditioner, bl.a. genom att låta eleverna göra ett eget Luciatåg.

December brukar vara en hektisk månad för oss i skolan. Vi har fullt upp med att avsluta arbetsområden, skriva omdömen och hålla i ett och annat julfirande. Då kan det vara skönt att dra ner tempot lite i klassrummet, skapa mysig stämning och samtidigt gå igenom delar av läroplanens centrala innehåll. I detta inlägg tänker jag dela med mig av två relativt enkla lektionsförslag med jultema, nämligen filmen ”Årets högtider och traditioner” samt en bilduppgift med ett Luciatåg.

I det centrala innehållet i so för åk. 1-3 står det att undervisningen bl.a. ska innehålla några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Eleverna ska få höra några berättelser ur Bibeln samt se skildringar av livet förr. I filmserien ”Årets högtider och traditioner” från Hamark film berättar sakkunniga från Nordiska museet och religionsvetare om olika högtider och traditioner, både ur ett historiskt och ett mångkulturellt perspektiv. Det finns en film för varje årstid och i den om vintern tas bl.a. Advent, Lucia och Jul upp. Visste du t.ex. att det finns likheter mellan Advent och Ramadan? Detta är ett exempel på vad du får möjlighet att lära dig. Här kan du se ett smakprov från Youtube. Filmen i sin helhet finns både på NEplay och SLIplay. På NE finns också en lärarhandledning med bl.a. instuderingsfrågor till. Filmen har några år på nacken, men är fortfarande lika aktuell!

En annan rolig uppgift i samband med Lucia är att låta eleverna göra klassens Luciatåg. Eleverna ska teckna sin egen ”Luciafigur”, t.ex. Lucia, stjärngosse, tärna, tomte, pepparkaka eller annan valfri karaktär (det bestämmer ni). Det viktiga är att eleverna tecknar sin figur i profil, alltså från sidan. Här kan ni se en bild på en del av ett Luciatåg som en av mina tidigare klasser gjort:

Som ni ser sätter man sedan upp Luciatåget på valfri plats, t.ex. i fönstret eller i trapphuset. Förutom att klassen får ett egengjort och personligt Luciatåg, är det också ett tillfälle för dem att träna på sin finmotorik. Detta brukar vara nyttigt för många. De får själva teckna, färglägga och klippa ut sin teckning. Ett tips är att säga åt eleverna att fylla i alla konturer med svart krita så syns de bättre. Jag har gjort en instruktionsmall till uppgiften som ni kan ladda ned i slutet av inlägget. Så här ser den ut:

Hoppas att du hittat någon ny inspiration till din undervisning och att du och din klass får en härlig Lucia!

Här kan du ladda ned instruktionsmallen:

Instruktion Luciatåg

Lämna en kommentar

  • (will not be published)