Ett skrivprojekt i Tomtetid

De sista veckorna på terminen kan det vara kul att arbeta med något som anknyter till julen. I min klass har jag arbetat med ett skrivprojekt inspirerat av Viktor Rydbergs bok ”Tomten” med bilder av Harald Wiberg. I läroplanens centrala innehåll för svenska betonas bl.a. att vi i åk. 1-3 ska använda poetiska texter från olika tider och att undervisningen ska innehålla några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer. Viktor Rydberg kanske inte räknas som en barnboksförfattare, men dikten ”Tomten” känner många barn igen eftersom den brukar läsas kring julen, t.ex. i luciatåg. Dessutom är Harald Wibergs bilder i boken helt fantastiska. Perfekta både som inspiration till målande och textskapande.

Temat startades med att vi gemensamt i klassen tittade och resonerad kring bokens framsida. Vad heter boken, författaren och illustratören? Vad föreställer bilden? Vilken årstid är det? Vilken tid på dagen är det? Den lilla tomten på bilden, vad gör han? Efter introduktionen fick eleverna varsin svart oljepastellkrita och ett ritpapper. Vi tittade var horisontlinjen gick i bilden och sedan ritade barnen av den på sina papper. Vi pratade om perspektiv, att föremål som är nära ska vara större och föremål längre bort mindre, samtidigt som eleverna ritade alla detaljer med kritan. När de ritat alla konturer fick de färglägga alla små detaljer med oljepastell och resten av bilden målades med vattenfärg.

Tomtebild5

Nästa lektionspass var det dags för eleverna att lyssna på dikten. I öppet arkiv på SVT play finns en filmatisering av Tomten från 1941. Filmen heter ”Tomten- en vintersaga” och handlingen är mycket enkel, en mormor läser dikten som godnattsaga för sitt barnbarn. HÄR hittar du länken till filmen. Efter filmen berättade eleverna om sina intryck och flera av barnen berättade att filmen lockade fram bilder i deras huvuden och att de blev lugna och avslappnade av dikten. Vi pratade om skillnaden mellan filmen och de filmer som produceras i dag och drog slutsatsen att de flesta filmer idag håller ett mycket högre tempo. Flera av barnen sa att de tyckte att det var en bra film och att de uppskattade det lite långsammare tempot.

Tomtedikt

Efter detta var det dags för eleverna att arbeta enskilt. De fick varsin kopia av den första delen av dikten och med den fick de olika uppdrag. Ett av uppdragen var t.ex. att hitta några substantiv och verb i texten. Ett annat var att skriva upp rimorden i texten och sedan skriva en egen dikt med hjälp av rimorden.

Nästa vecka fortsätter temaarbetet. Då ska vi träffa våra fadderbarn i ettan och använda våra målningar som inspiration till att skriva berättande texter. Då ska eleverna träna på att skriva en text med tydlig inledning, handling och avslutning. Det ska bli spännande att se hur det går!

Kommentarer (4)

  1. Katarina Olsson skriver:

    Jag kommer att följa dina blogg inlägg De är kanoners!
    Ha en riktigt skön jul, vi ses i januari
    /Matematikhandledaren

Lämna en kommentar

  • (will not be published)