En sommargåva till eleverna

Under sommarlovet går många nybörjarelever tillbaka i sin läs-och skrivutveckling. I detta inlägg får du tips på en gåva som kan inspirera eleverna till läsa och skriva under sommaren.

Solen skiner och sommaren står för dörren. Vi närmar oss slutet av läsåret och det börjar bli dags att knyta ihop säcken och avsluta inför det kommande sommarlovet. Det är mycket som ska göras de sista veckorna. Tiden brukar gå väldigt fort och innan vi vet ordet av är det dags skolavslutning. Det kan därför vara skönt att börja förbereda inför avslutningen redan nu.

En tradition som många lärare har är att ge sina elever en liten gåva under avslutningsdagen. Det kan vara ett vykort, en dikt, läsbokmärke eller något annat. I detta inlägg tänkte jag dela med mig av ett förslag på en sommarpresent. Tanken med gåvan är förstås att önska barnen en glad sommar, men också att öka lusten till att läsa och skriva under sommarlovet. Detta för att motverka den s.k. Matteuseffektens inverkan på elevernas läs-och skrivutveckling. Gåvan jag vill tipsa om är en blyertspenna och en skrivbok.

En blyertspenna och en skrivbok kan låta lite tråkigt att ge i present, men själva syftet är ju egentligen att motivera eleverna till att skriva och läsa. Jag tänker att ge möjlighet att utveckla sig och bli bättre också kan ses som en gåva i sig. Sen är det så klart upp till var och en hur man tar tillvara på den möjligheten. Det enda jag som lärare kan göra är att försöka ge eleverna goda och likartade förutsättningar för detta.

Jag tog ett vanligt skrivhäfte och slog in det i presentpapper. Etiketten gjorde jag i Canva: Fler etiketter finns att ladda ned i slutet av inlägget. Foto: Mia Kempe

Boken är en gåva och ingen läxa. Eleverna bestämmer själva (eller tillsammans med sina föräldrar) om de ska skriva och vad de ska skriva om. Jag tror i alla fall att chansen och möjligheten till att skriva överhuvudtaget ökar om barnen har tillgång till en egen skrivbok att skriva i. Som inspiration har jag också också skrivit ned lite tips på vad de kan skriva om. Det kan t.ex. vara att skriva av meningar ur böcker, tidningar eller från datorn. Barnen kan också använda sin fantasi eller skriva ned egna eller andras minnen och tankar. Ord och meningar finns ju överallt! Jag har även gjort ett dokument med olika bilder de kan klippa ut och klistra in som belöning efter att ha skrivit i boken. Allt för att höja motivationen till att skriva.

Som inspiration till att skriva får eleverna denna instruktion. Foto: Mia Kempe

 

För att höja elevernas motivation skickar jag också med “klipp och klistra märken”. Eleverna får då själva belöna sig med ett märke när de skrivit. Foto: Mia Kempe

Min önskan och förhoppning är att sommargåvan ska inspirera och locka eleverna till att läsa och skriva under sommaren. På så sätt kan vi i skolan hjälpa och stötta våra elever även på lovet då vi vanligtvis inte ses.

Här kan du ladda ned alla dokument i inlägget. Du hittar också ett dokument med föräldrainformation. För den som inte redan har, finns där också en mall på hur bokstäverna formas från Sparklebox.

 

Instruktion “Min sommargåva till dig”

Föräldrainformation

Klipp och klistra märken

Etiketter till skrivboken

Forma bokstäver (nedladdat från Sparklebox)

 

 

Kommentarer (2)

  1. Lena Possbeck skriver:

    Rolig idé!
    Jag har aldrig testat att ge dem en skrivuppgift däremot får de varje sommar en sommarutmaning om att läsa mycket. De ska skriva ner antal sidor de läst och vilken bok/böcker de läst. När sommarlovet är slut räknar vi ihop antalet sidor de läst tillsammans. Vi har olika gränser för vilken belöning hela klassen får. Tex vid 1000 sidor något kul i klassrummet vid 2000 sidor lek i parken och vid 3000 sidor fika hos mig och lek i “min lekpark”. Jag höjer gränsen för antal sidor och belöning med stigande ålder. Det blir alltid den högsta belöningen (alla barn är med på belöningen även de som läst lite).

Lämna en kommentar

  • (will not be published)