Årstider och årstidsväxlingar

Nu när många av oss går runt och fryser blir vi påminda om årstiderna. Både barn och vuxna kan behöva en påminnelse om att det krävs lite olika kläder under olika årstider. I årskurs 1 brukar jag arbeta med årstiderna och hur djur och natur förändras och anpassar sig efter dem. Ett ganska enkelt sätt att göra detta på är att välja ut ett träd i närheten av skolan och dokumentera vad som händer med trädet och området runt det under ett år. Vi brukar också välja ut ett fotografi för varje årstid. När vi sedan lägger fotografierna bredvid syns det tydligt hur trädet växlar utseende under året. Eleverna får också måla av träden och får på så sätt sina egna årstidstavlor.

Träd-våren

Arbetet med årstiderna pågår med andra ord under hela åk.1. Jag och ofta någon kollega brukar arbeta tematiskt i ett flertal ämnen bland annat svenska, musik, bild och de natur- och samhällsorienterande ämnena. Nu när vintern kommit på riktigt tänkte jag dela med mig av några tips på hur man kan arbeta med årstiden vinter. Jag brukar starta upp vintertemat efter jullovet. Vi börjar med en repetition om vad vi pratade om när vi arbetade med hösten, nämligen att djuren och växterna förbereder sig för vintern.

vad händer på hösten

Efter att vi tittat på vårt foto av trädet från i höstas, är det dags att ta en titt på trädet i vinterskrud. Förhoppningsvis har det kommit snö då, annars kan det vara en tanke att vänta med besöket tills dess att det har snöat. Vi pratar om vad som hänt i naturen sedan sist, dokumenterar och tar bilder som vi sedan kan använda i skolan. I skolan får sedan eleverna göra sin vintermålning av trädet. Eleverna får också göra en egen bok där de kan dokumentera delar av vårt arbete. I boken klistrar eleverna bl.a. in texterna på de sånger vi sjunger under temat.

Min vinterbok

Fina vintersånger hittar du t.ex. i sångboken ”Låtar året runt höst/vinter” som ges ut av Lutfisken förlag. Här hittar du information kring  den. Det finns en CD till med alla sånger om du vill ha musik till. Självklart går det också att hitta sånger på Youtube. Här har du t.ex. klassikern ”Nej se det snöar”.

I boken brukar barnen skriva och måla av några vinterfåglar och några djurs spår i snön. På naturhistoriska riksmuseet kan du hitta fakta om detta.

Fakta om vinterfåglar

Fakta om djurspår

Unga fakta har också material du kan använda.

Gör en fågelskådarbok om vinterfåglar

Gör djurspår i gips

Inom vintertemat brukar jag också passa på att arbeta med vattnets olika tillstånd fast, flytande och gas. Mer om detta kommer i nästa blogginlägg.

Veckans tips: Ninna Kristiansen visar hur hon arbetat med djurs anpassningar till vintern i bloggen “I ugglornas näste”, se nedan:

Hur anpassar sig olika djur till att klara vintern, strategi 1

Hur anpassar sig olika djur till att klara vintern, strategi 2

Hur anpassar sig olika djur till att klara vintern, strategi 3

Hur anpassar sig olika djur till att klara vintern, strategi 4

Kommentarer (7)

  1. Mays A skriver:

    Hej Mia! Kan jag gärna ta del av bilden längst upp om hösten tack

    • Mia Kempe skriver:

      Hej!
      Kortet är taget av en stencil som jag ritat som just nu ligger i en pärm i skolan. Jag ska se om jag kan skanna in den till en pdf-fil och skicka till dig.

      Allt gott!
      /Mia

  2. Hej Mia! skriver:

    Hej Mia!

    Jättefin planering :). Skulle jag kunna få en den bilden med vad händer på hösten? Den är så bra 🙂

    Med Vänliga Hälsningar: Amela

    • Mia Kempe skriver:

      Hej Amela,
      Tyvärr har jag inte tillgång till den digitalt. Jag ritade den. Ett tips är att rita av den på ett eget papper och kopiera upp.

  3. Anna skriver:

    Hej! Åh vad spännande det låter! År student på Stockholms universitet och går min näst sista termin. Läser just nu en kurs som handlar om samverkan och Multimodala arbetssätt utifrån ett fritidhemspedagogiskt perspektiv. I min grupp har vi valt tema årstiderna och just vinter. Jättenyfiken på det du skrev gällande vatten hur du arbetade med det. Jag behöver tips på aktiviteter då vi ska planera för ett tema arbete i svenska matte och naturvetenskap. Svara gärna till min mail. Mvh Anna blivande fritidslärare

Lämna en kommentar

  • (will not be published)