Bild och filmstöd i hem- och konsumentkunskapen

På vår lärplattform SchoolSoft  lägger jag upp lektionsplaneringar med länkar till HK-bloggen på Vallaskolan. SchoolSoft har jag arbetat med sedan läsåret 2006/2007 har trivs med detta digitala hjälpmedel.

Redan 2001 gjorde jag mina första ”steg-för-steg recept”. Jag fotade av varje moment i arbetsprocessen och satte ihop tillsammans med text till en powerpoint. Dessa använde jag under receptgenomgångar. Först hade jag en extra stor skärm, sedan testade jag koppla till tv (men det gick inte så bra) och många gånger bokade jag in vår mobila kanon. Nu har vi kanoner i varje klassrum. Bilderna tog jag med en digital kamera med stor diskett. En hel del arbete från mina sida men eftersom visat sig vara en bra hjälp för mina elever så är det värt arbetsinsatsen. Alla förstår instruktioner bättre med visuellt stöd.

Exempel på ett bildspel som jag gjorde 2001 som jag fortfarande använder.

Bildspelet skrev jag ut och kallade ”blädderrecept”. Dessa var (och är fortfarande uppskattade). Alla våra elever på Vallaskolan har iPads och dessförinnan fick de datorer. Nu har jag satt ihop dessa till filmer och dessutom gjort en mängd nya. Så nu kan de följa mina receptfilmer direkt från paddan. Det är en bra hjälp till de elever som behöver extra stöd, men forskning visar att alla elever lär sig mer genom bildstöd. Jag tror stenhårt på att man aldrig kan vara tillräckligt tydlig. Man bör förstärka det man vill förmedla på så många sätt man kan.

Exempel på film

En del faktafilmer har det blivit också för att hjälpa elever och mig själv att ha struktur.

Exempel på film

Några filmer har det även blivit för att hjälpa våra elever i förberedelseklassen med olika ord.

Exempel på film

Mina filmer finns också på min kanal på Youtube:

Syftet med oss ämnesspanare är att skriva om hur vi arbetar, ge lektionstips och annat relevant som rör våra ämnen. Jag tycker om att dela med mig och inspirera andra vilket jag också gör via HK-bloggen på Vallaskolan. Det jag lärt mig är att inte sträva efter perfektion utan se till att skapa ett material som fungerar. Att bra är tillräckligt bra. Eleverna har faktiskt inte en enda gång flinat eller kommenterat negativt över det jag producerat utan däremot mottagit det jag gjort positivt. På ett sätt har det förvånat mig men de ser troligen min välvilja att ge dem rätt stöd.